Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#189 Hij was niet in de bibliotheek

Na een paar dagen niets doen in de gevangenis, kreeg ik de opdracht om de muren in een gang te verven. Ik had op het formulier ingevuld dat ik schilder was. Daar bedoelde ik kunstschilder mee. Ze dachten dat ik een huisschilder was. Ik moest een muur verven. Dat was geen succes. Daarom mocht ik het nogmaals doen. Hoogstra, de man van het onderhoud, beloofde dat er morgen allerlei verfpotjes en kwasten klaar zouden liggen.’ De deur van de laatste isoleercel stond open en daar lagen de spullen die Hoogstra beloofd had toen ik zei dat ik iets moois wilde schilderen. Schilderen is mijn hobby, helaas heb ik nog nooit iets verkocht, wel veel weggegeven. Ik heb altijd voorbeelden nodig. Daarom haalde ik drie kunstboeken uit de gevangenisbibliotheek. Ik bladerde ze door en ging aan de slag. ‘Waar ben je mee bezig?’ vroeg Hoogstra. ‘Met een slaapkamer.’ ‘Er zijn slechtere onderwerpen.’ ‘Dit wordt de slaapkamer van Van Gogh. Of het zijn slaapkamer was, betwijfel ik.’ ‘Dat is toch de man met dat oor?’ ‘Eigenlijk de man zonder oor.’ ‘Klaar,’ zei ik aan het eind van de middag.’ ‘Zal Van Gogh het ook zo snel gedaan hebben?’ ‘Denk ik niet. Hij ging voor perfectie. Ik neem het niet zo nauw en ga voor tempo.’ Hoogstra keek bedenkelijk naar mijn kunstwerk. ‘Eerlijk gezegd komt het nogal kinderachtig op me over.’ ‘Toch was het verrekte moeilijk om te doen. Morgen zal ik iets anders schilderen, alleen maar om jou een plezier te doen.’ ‘Jij weet nog eens hoe je iemand gelukkig moet maken.’ Ik tikte met mijn voet op het boek dat opengeslagen op de grond lag. ‘Dit wordt het volgende schilderij.’ ‘Ga je een schedel verven?’ vroeg Hoogstra. ‘Jij bent in een lugubere bui.’ ‘Welnee. Het is een schilderij van Cézanne.’ ‘Heet het schilderij schedel?’ ‘Stilleven met schedel.’ Hoogstra lachte. ‘Een schedel kun je zeker een stilleven noemen. Succes.’ Ik had liever iets van Rembrandt, mijn favoriete schilder, geverfd, maar van hem was geen boek in de bibliotheek.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, Je verandert na de eerste alinea van perspectief, van 'ik' naar 'hij'. Dat verwarde me tijdens het lezen. Je gebruikt veel dialoog. Grappig, dat stukje over met/zonder oor.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Korte droge zinnen als ‘dat was geen succes’ en ‘eigenlijk de man zonder oor’ vind ik jouw handelsmerk en kostelijk :lol: Volgens mij verander je ineens van perspectief in de tweede alinea, doe je dat met opzet? Het brengt mij van het padje, liever doorgaan met de ik vorm wat mij betreft.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat kan kloppen. Het was eerst in hij-perspectief. Later heb ik er ik van gemaakt. Bedankt. Ik zal het aanpassen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik vond de korte zinnen enorm passen bij de setting van de gevangenis en misschien ook wel de gemoedstoestand van de hoofdpersoon. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De inmiddels bekende Tja- humor is in dit stukje is goed verwerkt. :D De clou vind ik matig. Dacht even Hoogstra's schedel als model zou worden gebruikt. })

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich zat ik het redelijk op mijn gemakje te lezen totdat dat 'stilleven met schedel' grapje. Dat komt hier te flauw door de bocht. Waarom beschrijf je, als het in de gevangenis plaatsvindt, niet het stilleven van een gevangeniscel of iets dergelijks? Ik heb het gevoel dat ik de slotregel eigenlijk leuk zou moeten vinden, maar ook die komt niet helemaal "uit de verf". Ik kan er niet goed mijn vinger op leggen waarom het allemaal niet zo werkt in dit verhaal, maar ik vermoed dat het is omdat niets echt aansluit op iets anders. Ik kan er geen plezierige metafoor in vinden, de gekozen schilderijen ondersteunen niet echt een ander element in het verhaal en er is geen spanning tussen Hoogstra en verteller. Ik ben het met anderen eens dat de zin 'dat was geen succes' heerlijk droog is, maar de rest van het verhaal komt eigenlijk nergens. Ik denk dat de grapjes beter zouden werken als er meer samenhang in het verhaal zat.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, Lange analyses en zoektochten naar metaforen, dat vind ik lang niet altijd nodig. Ik vond je verhaal erg vermakelijk en heerlijk weg lezen. Je droge - sommigen noemen het flauwe - humor vind ik juist leuk. Gewoon een vaatje zout ernaast zetten, en klaar. Of in mijn geval: een glaasje water. Ook ik heb dit heel graag gelezen!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begrijp de reacties wel. Het oorspronkelijke verhaal was veel langer. De laatste zin was ook niet als grap bedoeld maar zoals hij het zag. Toch fijn dat jij het wel leuk vond om te lezen, Karinka.