Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189- Woman before the mirror

De pet maakt hem anoniem. En van haar. Samen zijn ze één van de vele stelletjes in Parijs. Centre Pompidou straalt in de zon. De buis met daarin de roltrappen hangt als een slang aan de voorkant van het gebouw. Ze huppelt voor hem uit en slaat op de klep. ‘Tikkie! Jij bent ‘m.’ Hij staat stil, zet grinnikend de pet weer recht en strekt zijn arm naar haar uit. Ze kraait, draait zich om en sprint weg. Ze zigzaggen over de Place Beaubourg, mimespelers, portretschilders en publiek ontwijkend, naar de rij voor de ingang. Op de rug gezien zit een vrouw op een krukje voor een spiegel. Ze draagt een wit, strapless, korte jurk. Haar huid is vreemd okergeel. Met beide handen kamt ze de achterkant van haar zwarte haren. De houding van haar handen is bijna onmogelijk, haar lichaam is hoekig. Het indringend blauw van de achtergrond intrigeert haar. Ze laat zijn hand los. Haar hakken doorklieven de heersende stilte. De kruk staat op een kleurig, gebloemd tapijt. Een goede basis. Blauwgrijze pumps draagt de vrouw. Zou ze een cabaret danseres zijn? De kaptafel valt weg tegen de achtergrond door dezelfde kleur blauw. Is de omgeving onbelangrijk? En is dat haar handtas die voor de spiegel ligt? Klaar om te vertrekken? De bovenkant van de enveloppetas is okergeel, de rest is grijs. Is er altijd een verbondenheid? Ook een drietal accessoires op de blauwe kaptafel zijn in het grijs weergegeven. Doen details er wel toe? De weerspiegeling van het gezicht klopt niet met de houding van de vrouw. Ze helt voorover. Een hand naast het verdrietige gezicht. De melancholiek is intimiderend. Haar lichaam spant zich. Hier is haar situatie vastgelegd. Ze stapt achteruit, tegen hem aan. ‘Niemand geeft toch zijn ware ziel bloot.’ http://3.bp.blogspot.com/_o93AaY0GzH4/S8bvtjRYm_I/AAAAAAAABic/bGnPsYcrbJ4/s1600/Woman+at+the+Mirror,+1912,+by+Ernst+Ludwig+Kirchner.jpg. Woman before the Mirror Ernst Ludwig Kirchner Toen ik het in juli 2015 zag hangen ( Centre Pompidou ) ontstond deze scene in mijn hoofd. Nu voor deze passende opdracht eindelijk opgeschreven. Het betreft de twee hoofdpersonages uit mijn manuscript. (Roos en de DJ) ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, May. Je weet het schilderij goed te beschrijven, mooi hoe je van de luchtige sfeer naar een drukkende sfeer gaat. Jammer dat de link het niet doet! De laatste zinnen snap ik niet helemaal. Je gaat weer terug naar de echte wereld neem ik aan, maar wie zegt de laatste zin? En tegen wie? Ik neem aan dat hij het zegt? Het intrigeert me wel!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, May. Je weet het schilderij goed te beschrijven, mooi hoe je van de luchtige sfeer naar een drukkende sfeer gaat. Jammer dat de link het niet doet! De laatste zinnen snap ik niet helemaal. Je gaat weer terug naar de echte wereld neem ik aan, maar wie zegt de laatste zin? En tegen wie? Ik neem aan dat hij het zegt? Het intrigeert me wel!
Ik ga weer een poging doen adhv jouw aanwijzingen zodat het schilderij geplaatst kan worden. ;) Doordat ze tegen hem aanloopt ging ik ervan uit dat het duidelijk werd (nieuwe regel) dat hij het tegen de HP zegt. Zal ik namen noemen zodat het duidelijker wordt? Bedankt voor je reactie! :nod:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, May. Je weet het schilderij goed te beschrijven, mooi hoe je van de luchtige sfeer naar een drukkende sfeer gaat. Jammer dat de link het niet doet! De laatste zinnen snap ik niet helemaal. Je gaat weer terug naar de echte wereld neem ik aan, maar wie zegt de laatste zin? En tegen wie? Ik neem aan dat hij het zegt? Het intrigeert me wel!
Ik ga weer een poging doen adhv jouw aanwijzingen zodat het schilderij geplaatst kan worden. ;) Doordat ze tegen hem aanloopt ging ik ervan uit dat het duidelijk werd (nieuwe regel) dat hij het tegen de HP zegt. Zal ik namen noemen zodat het duidelijker wordt? Bedankt voor je reactie! :nod:
Jaa ik zie het schilderij! :thumbsup: Mooi! Wie is de schilder? Het is wel duidelijk dat hij het zegt, maar waarom? Dat snap ik nog niet helemaal. Maar misschien ligt dat wel aan mij. Het gebeurt wel vaker dat ik als enige iets niet snap ;) :lol:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi je schilderij beschreven. Je laatste zin geeft zo mooi de emotie weer van je schilderij. Bij het kijken naar het schilderij valt de melancholie van het gezicht in de spiegel op. Ik denk dan aan een mannen gezicht. Zit het in de gender problematiek hoek? Prachtig veelzeggend schilderij heb je gekozen, wie is de kunstenaar? Fijne zondag.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Buitengewoon boeiend, ook je keuze voor de schilder. Bedoel je nu in de eerste zin dat hij de pet heeft gekregen van haar? En begrijp ik het goed dat zij samen naar het schilderij kijken? Dus niet alleen boeiend je verhaal, maar ook meeslepend.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
May, ... van wie is die hand in de spiegel? De vrouw achter en in de spiegel is toch dezelfde? Je hebt het mooi geschreven en ook beschreven, maar die hand? Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène, openend met speelsheid en dan sluiten met het niet blootgeven van de ware ziel. Het was mij uit de tekst echter niet duidelijk of hij of zij het zegt.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een lastig stukje omdat ik de eerste alinea niet aangesloten krijg op de tweede en de laatste regels begrijp ik ook niet, sorry...Fijn dat je het schilderij erbij hebt gezet, het is intrigerend. In het tweede stuk beschrijf je het voor mijn smaak te veel maar je stelt wel de vragen die het oproept.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaa ik zie het schilderij! :thumbsup: Mooi! Wie is de schilder? Het is wel duidelijk dat hij het zegt, maar waarom? Dat snap ik nog niet helemaal. Maar misschien ligt dat wel aan mij. Het gebeurt wel vaker dat ik als enige iets niet snap ;) :lol:
De naam eronder gezet. :nod: Ze verbergt haar verdriet voor hem en dat realiseert ze zich als ze het schilderij ziet. Bij hem heeft ze een masker op. Hij vindt het echter heel normaal dat niemand zijn ware ik laat zien aan een ander. Dat wordt nog een heel gepuzzel om die relatie goed te krijgen ;)

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi je schilderij beschreven. Je laatste zin geeft zo mooi de emotie weer van je schilderij. Bij het kijken naar het schilderij valt de melancholie van het gezicht in de spiegel op. Ik denk dan aan een mannen gezicht. Zit het in de gender problematiek hoek? Prachtig veelzeggend schilderij heb je gekozen, wie is de kunstenaar? Fijne zondag.
Mannengezicht :? De schilder heeft zijn vriendin geschilderd. :eek: De schilder erbij genoemd. Bedankt voor je reactie! :nod:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Buitengewoon boeiend, ook je keuze voor de schilder. Bedoel je nu in de eerste zin dat hij de pet heeft gekregen van haar? En begrijp ik het goed dat zij samen naar het schilderij kijken? Dus niet alleen boeiend je verhaal, maar ook meeslepend.
Nee, hij is een bekend persoon en draagt de pet om onherkenbaar te zijn. Nu is hij van haar, ipv hem te delen met zijn fans. Ja, hij mist haar ( ze laat zijn hand los) en hij loopt achter haar aan, bekijkt ook het schilderij. Fijn dat je nieuwsgierig bent. :thumbsup: Bedankt voor je reactie. :nod:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May, ... van wie is die hand in de spiegel? De vrouw achter en in de spiegel is toch dezelfde? Je hebt het mooi geschreven en ook beschreven, maar die hand? Met plezier gelezen.
Zoals ik het uit de korte tekst bij het schilderij in het museum heb begrepen is de hand van de vrouw zelf en voor mij een extra aanwijzing dat de afbeelding in de spiegel echt niet klopt: Dat heeft de schilder expres gedaan. De vrouw is dezelfde maar voeltt zich werkelijk anders dan dat ze zich voordoet. :nod: Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène, openend met speelsheid en dan sluiten met het niet blootgeven van de ware ziel. Het was mij uit de tekst echter niet duidelijk of hij of zij het zegt.
Bedoel je de laatste zin? Nieuwe regel zou moeten verduidelijken dat de ander dus hij, spreekt. Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een lastig stukje omdat ik de eerste alinea niet aangesloten krijg op de tweede en de laatste regels begrijp ik ook niet, sorry...Fijn dat je het schilderij erbij hebt gezet, het is intrigerend. In het tweede stuk beschrijf je het voor mijn smaak te veel maar je stelt wel de vragen die het oproept.
In het eerste stukje geef ik weer hoe zij zich voelt bij hem. Uitbundig, blij, speels. Het tweede stukje zijn haar gedachten tijdens het kijken naar het schilderij en het vergelijk met haar situatie. Voor uitleg laatste regel zie #9. Jammer dat je het lastig vind. Hoe zou dat verholpen kunnen worden? Bedankt voor het reageren. :thumbsup: :nod:

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal over het schilderij. Beeldend beschreven. Alleen dat van die ware ziel blootgeven zegt me niet zoveel ,maar niettemin graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Buitengewoon boeiend, ook je keuze voor de schilder. Bedoel je nu in de eerste zin dat hij de pet heeft gekregen van haar? En begrijp ik het goed dat zij samen naar het schilderij kijken? Dus niet alleen boeiend je verhaal, maar ook meeslepend.
Nee, hij is een bekend persoon en draagt de pet om onherkenbaar te zijn. Nu is hij van haar, ipv hem te delen met zijn fans. Ja, hij mist haar ( ze laat zijn hand los) en hij loopt achter haar aan, bekijkt ook het schilderij. Fijn dat je nieuwsgierig bent. :thumbsup: Bedankt voor je reactie. :nod:
Dank je voor je info. Is het misschien een idee om de zin dan te laten doorlopen? Bijvoorbeeld: De pet maakt hem anoniem en vandaag van haar.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo May Laysen, Ik ben niet erg (zeg maar: helemaal niet) visueel ingesteld maar jij hebt me op een andere manier laten kijken naar het schilderij. Dank je voor deze ervaring! groetjes, Nerine

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal over het schilderij. Beeldend beschreven. Alleen dat van die ware ziel blootgeven zegt me niet zoveel ,maar niettemin graag gelezen.
Bedankt voor je reactie. Voor uitleg laatste zin zie #9.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Buitengewoon boeiend, ook je keuze voor de schilder. Bedoel je nu in de eerste zin dat hij de pet heeft gekregen van haar? En begrijp ik het goed dat zij samen naar het schilderij kijken? Dus niet alleen boeiend je verhaal, maar ook meeslepend.
Nee, hij is een bekend persoon en draagt de pet om onherkenbaar te zijn. Nu is hij van haar, ipv hem te delen met zijn fans. Ja, hij mist haar ( ze laat zijn hand los) en hij loopt achter haar aan, bekijkt ook het schilderij. Fijn dat je nieuwsgierig bent. :thumbsup: Bedankt voor je reactie. :nod:
Dank je voor je info. Is het misschien een idee om de zin dan te laten doorlopen? Bijvoorbeeld: De pet maakt hem anoniem en vandaag van haar.
Hier het overwegen waard. :nod: In mijn manuscript past het beter want dan kent men de DJ al. ;) Bedankt dat je nog eens langskwam. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo May Laysen, Ik ben niet erg (zeg maar: helemaal niet) visueel ingesteld maar jij hebt me op een andere manier laten kijken naar het schilderij. Dank je voor deze ervaring! groetjes, Nerine
Dat vind ik fijn om te weten want in mijn manuscript kan ik geen afbeelding plaatsten dus moet het wel duidelijk zijn voor de beeldvorming. ;) Het geeft me weer moed. :nod: Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, goed geschreven! Ik merkte alleen wel dat je soms gebruikmaakt van 'tell' i.p.v. 'show'. Je gebruikt woorden als 'indringend' en 'intimiderend'. Die laatste twee keer zelfs. Het gebruiken van dit soort woorden zal voor de lezer een beetje dom klinken. Laat ze zelf uitvogelen dat het intimiderend is, door de intimidatie te beschrijven: 'ze kromp ineen.' Veel succes!