Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 189 Museumbezoek

Stuurs en doelgericht loopt hij de zalen door, de manier waarop hij ook met zijn werk bezig is. ‘Ah, la voilà.’ Hij nadert het schilderij, heeft neiging om het aan te raken maar trekt zijn vinger terug. De pot. De kromming. Het bruin en zwart die in een golf in elkaar overgaan. Hij loopt achteruit, knijpt zijn ogen samen en steekt zijn handen in zijn broekzakken. De panden van zijn donkergrijze wollen overjas schuiven nog meer opzij. Hij snuift de lucht op die in het museum hangt. Een beetje muffig, vindt hij, nee, dan liever … Hij haalt de vilten hoed van zijn hoofd, krabt in de haren, en zet hem terug. Hij snakt naar een biertje, net zoals naar die andere dagelijkse gewoonte. Hoe vaak Louise, zijn vrouw, ook zegt dat ze ongezond zijn. ‘Bon, terug naar het bureau.' Hij haalt net iets uit zijn jaszak als hij bij de buitendeur de curator ontmoet. ‘Dit is de enige echte.’ Hij laat zien wat hij in zijn hand houdt. ‘Certainement, monsieur Maigret.’

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha heel gaaf gedaan, was erg benieuwd waar het naar toe zou gaan, een leuke verrassing :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leeghoofd, originele insteek, prachtige vinding, de koppeling met Maigret. Destijds verslond ik de Maigrets. C'est vraiment formidable!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk gedaan. Twee iconische beelden prachtig verenigd. Alles klopt hieraan.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij viel niet meteen het kwartje hoewel ik inspecteur Maigret wel ken. Eerst vulde ik een sigaret in maar nu ik het schilderij heb gezien (Dank aan Jan P. ) valt het verhaal als een puzzel in elkaar en begrijp ik wat hij uit zijn zak haalt. Origineel gedaan, goed geschreven. het zit bol met aanwijzingen. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook bang dat ik geeb wijs kan uit het stukje, omdat ik de schilderijen niet ken. Zonder die kennis is de tekst niet heel duidelijk, je houdt het nog een beetje vaag. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk idd, die vereniging! Coach en Anne, er bestaat altijd iets als Google ;) en Janp maakt melding vd titel, een door leeghoofd vergeten link.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maigret ken ik wel, met zijn eeuwige pijp :D Ik heb het schilderij gegoogled (@Marlie, kleine moeite inderdaad!) en toen ik hem zag viel het kwartje uiteraard. Leuk dat ik via deze site en dit forum steeds weer nieuwe dingen leer :) Heel erg origineel bedacht en graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leeghoofd: Wat een verrassing! Hoe leuk en origineel : Jules Maigret door de bocht. Enig! (Maar wat niet uit de verf komt is om welk schilderij je verhaal draait -tenzij ik het niet doorzie) Zo klein, dat het in zijn jaszak past? Een miniatuurtje? Volgde JanPMeijers titel en vond: aha : de bekende beroemde Pijp van René Magritte! Geen wonder, dat Maigret het voorwerp uit zijn jaszak haalt. Nu ik dit weet, vind ik je verhaal nog komischer!! Eén puntje : Hij snakt naar een biertje, net zoals naar die andere dagelijkse gewoonte. Hoe vaak Louise, zijn vrouw, ook zegt dat ze ongezond zijn. (ze zijn -slaat op biertje --->> maak er van : dat biertjes ongezond zijn, of dat bier ongezond is.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses voor laattijdigheid, dagelijks leven riep en roept nog steeds. Bedankt allen. Het was inderdaad niet zo evident, en de link is er vandoor gegaan. Jan Meyers, dank voor de onthulling. Edith, goed lezen: een biertje en die andere dagelijkse gewoonte, d.w.z. hij heeft twee gewoontes. Beide gewoontes zijn ongezond: drinken en roken.