Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 de talisman

Paul kijkt naar buiten. Het water, de bomen in voorjaarskleuren betoveren hem. Het gevoel van natuur overweldigt, een traan biggelt over zijn wang. Hij lijkt het niet te merken. Wil maar één ding, dit gevoel op zijn houten paneel zetten. Onrustig schuift hij voor zijn raam op de kruk. Het zweet breekt hem uit, hier kan hij het niet. Naar buiten, zegt een innerlijke stem. Hij weet dat hij die moet gehoorzamen. Paul pakt zijn potlood en papier. Als hij de buitenlucht opsnuift, voelt hij zijn hart rustiger slaan. Naarmate hij dichterbij komt, worden zijn gedachten kalmer. De omvang van de weerspiegelende bomen in het water, de donkere boom, vanwaar hij kijkt naar de zonbespiegeling aan de overzijde: de baai Pont Aven. Hij heeft gisteren met Gaugain gesproken. Hij moet de emotie laten komen, voelen wat dit met hem doet. Hij sluit zijn ogen en tekent zijn beleving op papier. Paul maakt nog een schets. Heeft de drang om het aan Gaugain te laten zien, maar hij weet al wat die zal zeggen. Gun jezelf de eerste kans, gun jezelf de foute weergave. Maak er nog één en nog één. Net zolang totdat je het gevoel hebt, dit is het. Paul dwingt zichzelf tot nog een schets en dan ineens is het er. Hij kan niet meer stoppen en is volledig geboeid door het beeld. Loopt in een waas terug naar zijn kamer, het mengen van de kleuren gaat als in een droom, gaat maar door. Merkt niet dat het etenstijd is, ervaart zijn vriend niet achter hem. Gaugain gaat stilletjes zitten. Midden in de nacht zucht Paul, warmte en rust overspoelt hem. Gaugain staat snel op, vangt zijn vriend op in zijn armen, die van vermoeidheid zou vallen… Ik heb gekozen voor: Paul Sérusier: Le talisman

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een enorme afkeer van het woord 'biggelen', maar dat is misschien mijn eigen persoonlijke probleem ;). De emotie heb je goed neer te zetten. Zonder de titel en de naam van de schilder zou ik haast denken dat je de schreeuw aan het beschrijven was ;). Mooi gedaan!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, interessante weergave van de geboorte van een schilderij. Prachtig hoe je dat proces verwoordt. Chapeau!
Ton dank je wel voor je prachtige compliment. De zon gaat er hier weer van schijnen! Ik ga fijn mijn zondag genieten met je woorden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een enorme afkeer van het woord 'biggelen', maar dat is misschien mijn eigen persoonlijke probleem ;). De emotie heb je goed neer te zetten. Zonder de titel en de naam van de schilder zou ik haast denken dat je de schreeuw aan het beschrijven was ;). Mooi gedaan!
Anne, leuk dat je dat zegt van 'de schreeuw'. Idd ik lees net alle andere verhalen en die komt frequent aan de beurt. Het is ook een zeer intrigerend schilderij. Ik twijfelde ook over biggelen. Fijn dat de emotie goed over gekomen is. Dank voor je commentaar en fijne zondag.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschetst, prachtig verhaal, Mw. Marie. Ik vind het jammer dat je direct al aangeeft over welke schilder het gaat. Is het misschien een idee om dit te verplaatsen naar het einde van het verhaal? Of misschien helemaal niet noemen. En dan de titel: 'Le Talisman.' Het mooie van deze opdracht vind ik niet alleen lezen, maar ook (na) denken.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschetst, prachtig verhaal, Mw. Marie. Ik vind het jammer dat je direct al aangeeft over welke schilder het gaat. Is het misschien een idee om dit te verplaatsen naar het einde van het verhaal? Of misschien helemaal niet noemen. En dan de titel: 'Le Talisman.' Het mooie van deze opdracht vind ik niet alleen lezen, maar ook (na) denken.
helemaal met je eens. Aangepast. Fijne zondag.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... wat heb je een mooi verhaal geschreven. Het was fijn om zo het schilderproces te volgen. Dankjewel.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... wat heb je een mooi verhaal geschreven. Het was fijn om zo het schilderproces te volgen. Dankjewel.
Riny weer zulke fijne woorden, wat maak je me blij. Fijn dat het zo overkomt, was mijn bedoeling. Fijne zondag.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie insteek, de emotie, de overgave, wat er allemaal nodig is om iets fraais te scheppen ... Persoonlijk vind ik de biggelende traan net iets te veel - het uitbrekende zweet is niet zo weinig. En het komt op mij vreemd over dat Gauguin bij de achternaa, genoemd wordt.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zoals je de schoonheid van de natuur zo beslag laat nemen van de artiest, zo overweldigend, dat hij zich door niets of niemand laat weerhouden en geïnspireerd raakt tot het uiten van zijn kunst. En jij liet je duidelijk opnieuw inspireren door zijn kunst met jouw kunst. Knap. Zonder vleierij, gewoon zoals ik het zie en lees.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie insteek, de emotie, de overgave, wat er allemaal nodig is om iets fraais te scheppen ... Persoonlijk vind ik de biggelende traan net iets te veel - het uitbrekende zweet is niet zo weinig. En het komt op mij vreemd over dat Gauguin bij de achternaa, genoemd wordt.
Dank je schrijvenmaar voor je mooie woorden. Sérusier en Gaugain: beiden hebben ze Paul als hun voornaam en G. was echt een goede vriend van Sérusier. Dat vind ik lastig op te lossen. Ik vergeet je bijna een fijne avond te wensen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je maar dat schilderen en schrijven in een zelfde soort proces gaan. ;) Goed weergegeven. :thumbsup:
Leuk May dat je dat eruit haalt! Fijn dat je komt lezen, fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Edith E]Mooi zoals je de schoonheid van de natuur zo beslag laat nemen van de artiest, zo overweldigend, dat hij zich door niets of niemand laat weerhouden en geïnspireerd raakt tot het uiten van zijn kunst. En jij liet je duidelijk opnieuw i Dank je Edith voor je prachtige woorden voor mijn tekst. Zonder vleierij, recht uit het hart! Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Edith E]Mooi zoals je de schoonheid van de natuur zo beslag laat nemen van de artiest, zo overweldigend, dat hij zich door niets of niemand laat weerhouden en geïnspireerd raakt tot het uiten van zijn kunst. En jij liet je duidelijk opnieuw inspireren door kunst in woorden. Geen vleierij, gewoon mooi, zoals ik het lees. Dank je Edith voor je prachtige woorden voor mijn tekst. Zonder vleierij, recht uit het hart! Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, je nam me helemaal mee in de sfeer!
Dank je Brenda, fijn dat de sfeer je pakt. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal om zo mee te mogen kijken in het hoofd van een kunstenaar. Ik vind het geloofwaardig :thumbsup:
Dank je i-Kat dat het geloofwaardig overkomt. Daar schrijf ik graag voor. Dank voor je duim! Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, het probleem van inspiratie van schrijvers doet zich ook bij schilders voor. Mooi beschreven, de zoektocht naar inspiratie en kracht om een idee te verwekelijken. Herkenbaar. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, het probleem van inspiratie van schrijvers doet zich ook bij schilders voor. Mooi beschreven, de zoektocht naar inspiratie en kracht om een idee te verwekelijken. Herkenbaar. Graag gelezen!
Dank je schrijfcoach Mike, vooral voor het compliment dat je het fijn lezen vindt. Daar schrijf ik voor. Fijne avond.