Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#189 Wanhoop

De brug is strak neergezet net als de mensen achter mij. Hij moet mij nog afwerken maar meneer wil eerst even de stad in om zijn verdriet te verdrinken. Edvard kan iedere vrouw inpalmen maar hij viel voor de getrouwde Millie. Natuurlijk gaat dat fout. Altijd hetzelfde met die kunstenaars: ellende creëeren en dan zwelgen in zelfmedelijden. Gelukkig, hij is terug. Wat doet hij? ‘Stop, zo kan ik toch niet door het leven.’ Hij geeft er even een artistieke slinger aan, bazelt hij. Ik weet wel beter, hij is gewoon straalbezopen. Ik sta er behoorlijk kronkelig op en dan die schreeuwende lucht. Geen mens zal begrijpen dat dit een zonsondergang moet voorstellen. Dit is geen kunst, dit is geklieder. Er is maar één slachtoffer van zijn misère en dat ben ik, of denkt hij soms dat ik deze pose lang ga volhouden. Ook dat nog. ‘Edvard, kijk daar staat Kalle. Munch, luister je wel? Kalle staat op de brug. Hij ... oooh.’ ( Ter info: De eerste titel van ‘De Schreeuw’ is ‘Wanhoop’)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha inderdaad zelfde schilderij maar ik heb er nog 2 bijgejast :D Eindigt hij nou met neeeee? Ik zie toch duidelijk een ooooooo :lol:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
I-Kat Wat jij ziet en wat en wat ‘ik’ echt schreeuwde zijn twee verschillende dingen :lol: maar je hebt wel gelijk. Voor de opdracht is Ooooo beter.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanhoop gezien jaren geleden in de Kunsthal in Rotterdam. Volgens mij was er ook een lezing en kwam dit alles naar voren. De Schreeuw was er toen niet, vanwege de eerdere diefstal. Na de tentoonstelling was ik helemaal ontzet van alles, dat weet ik nog wel.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Levina, ‘Wanhoop’ is de originele titel van ‘De Schreeuw’. Munch veranderde die net als het schilderij zelf ( er waren meer versies). Dan heb jij waarschijnlijk de eerdere versie gezien, gaaf ook. Ja er zit een verhaal achter deze artiest. Beklemmend.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Nancy, Inderdaad de zelfde insteek maar qua opzet toch heel anders uitgewerkt. Jouw versie heb ik graag gelezen. Twee zielen, een gedachte...

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, je hebt er een leuke en - zoals altijd - originele en wat onverwachte draai aan gegeven. Zo is het volgens mij ook in het echt gegaan, alleen jammer dat de HP de dupe is geworden. Met een hele dikke grijns gelezen! :thumbsup: :D

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellende creëren om er vervolgens in te zwelgen. Heerlijk verwoord. Maar moet Munch arti farty zijn? "Hij kon iedere vrouw inpalmen, maar ging voor een getrouwde," klinkt me beter in de oren. Wat als de lezer het allemaal niet weet, zou deze zich dan niet buitengesloten voelen door het specifieke? Of heeft het een doel voor je verhaal dat hij arti farty is? Het beschonkene leek me je angle.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@John Doe, dankjewel. Ja grappig hoe we aan hetzelfde dachten en er toch een ander beeld van schetsten. @ Ton, je weet hoe blij ik word van jouw grijns. Blij mee, dankjewel. @Tilma, dankjewel. Scherp opgemerkt. Wat ik beoogde was de figuur op het schilderij zijn zienswijze op Munch te laten overbrengen op zijn manier. Misschien dat arty farty dan inderdaad net te is. Ik denk er nog over na. Je hebt een punt.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed verhaald. Ik ben het eens dat arty farty in de sfeer van het verhaal iets 'te' is. Voor mijn gevoel kom je sterker binnen als de eerste regel: 'De brug is strak neergezet ...' luidt. De 'hij' wordt in de tweede zin meteen duidelijk.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, Originele invulling met het kunstenaarsmilieu. De personages komen tot leven. Ja kan hier en daar met de schrapper door de tekst. 'Mooi' bij strak neergezet zou ik niet doen. In dat milieu ging(gaat) het niet om mooi. 'Strak' alleen geeft het beter weer. 'Altijd hetzelfde liedje met die kunstenaars.' - liedje kan ook weg. en hier wordt het wat uitleggerig:
Ze creëeren ellende en zwelgen dan in zelfmedelijden omdat ze anders niet kunnen performen.
houd het simpel (suggestie): Altijd hetzelfde met die kunstenaars: ellende creëeren en dan zwelgen in zelfmedelijden.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, je verhaal heeft iets grappigs en schrijnends tegelijk. Mooi gedaan. Edvard wordt hier bekritiseert door zijn eigen creatie. Dat vind ik heel goed gevonden! Het zou zomaar een metafoor kunnen zijn. Ik ben het eens met de vorige commentaren: arty farty is overbodig in dit mooie verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hadeke, Jan P en Chantal, bedankt voor jullie fijne en zeer waardevolle feedback. Ik neem jullie suggesties over. :thumbsup: Aangenomen wordt dat Munch zichzelf heeft neergezet in ‘De Schreeuw’. In mijn verhaal kan de pratende figuur van het schilderij daarom opgevat worden als een vorm van ‘zelfreflectie’.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi hoe de schilder met de vinger gewezen wordt. Grappig vind ik het dan weer niet, eerder pijnlijk, de schildersziel gekwetst geeft vreemde resultaten. Dacht ik heel even dat de verteller de zon was, vooral omdat hij Munch waarschuwt voor de poging van zijn vriend. ' ‘Stop, zo kan ik toch niet door het leven.’ Hij geeft er even een artistieke slinger aan, bazelt hij. Moeten hier dan geen aanhalingstekens voor "hij geeft" en na "slinger aan"? Of zou "bazelt hij" beter passen na de zin ' ... door het leven.' Stom, maar het verwarde me. Prachtig naar de schreeuw toegewerkt

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap je verhaal niet helemaal en vind het nogal verwarrend, maar dat zal aan mij liggen want de anderen lijken het wel te snappen. :) Grappig hoe je het omschrijft als 'geklieder' wat inderdaad veel over zijn werk gezegd wordt ;)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy al veel mooie commentaren gehad. Ik val ook voor je verhaal. geklieder door de personage in het schilderij! Top! Fijne zondag

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marlie dankjewel voor je fijne reactie. Ik begrijp dat je “” verwacht maar het is een monoloog van de figuur die zich tot de lezer richt. Hij onderbreekt zijn monoloog en richt zich tot tussendoor tot Munch zelf.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Anne, wat jammer dat je het niet helemaal kunt volgen. Ligt het aan het perspectief, de inhoud of beide? Dankjewel voor het lezen en reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, wat jammer dat je het niet helemaal kunt volgen. Ligt het aan het perspectief, de inhoud of beide? Dankjewel voor het lezen en reactie.
Ik denk het personage van het schilderij wat tegen de schilder praat (tenminste, dat haal ik dus uit de reacties, haha). Ik weet ook niet wie Kalle is overigens, maar ik weet niet of dat uitmaakt voor het verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ah oké ja het is ook even schakelen vanuit dit perspectief. Over de reden van dit schilderij is veel gespeculeerd, zo zou onder andere de zelfmoord van zijn vriend Kalle hem hebben geïnspireerd. Niet persé nodig om te weten voor het verhaal maar dat is de reden dat ik hem opvoer. Dankjewel dat je nog even terugkwam.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen Nancy! Mooie speling met de zinnen en woorden. Een leuke invalshoek over dit bekende werk.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een leuke invalshoek! Als ik het model zou zijn zou ik ook wanhopig worden... Met weinig woorden een goed beeld neergezet!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie nu pas dat ik jouw verhaal nog niet gelezen hebt. #oh!gezicht ;) Bijzondere invulling maar schrijf je nu vanuit het schilderij of vanuit het model? Dat is me helaas niet helemaal duidelijk. Met duidelijke, to-the-point woorden het verhaal weergegeven. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Brenda dankjewel voor je fijne reactie @Mike, dankjewel voor je fijne terugkoppeling @May, of het een model of de figuur is, dat is in deze niet zo relevant omdat men ervan uitgaat dat Munch zichzelf hier symbolisch heeft neergezet ( een model behalve hijzelf, was er dus niet) Ikzelf ging uit van de nog niet afgeschilderde figuur die klaagt over zijn kronkelige pose, of anders gezegd het is Munch die klaagt ;). Ben ik nog te volgen :unibrow: dankjewel voor je leuke reactie. Ik vrees dat ik ook nog niet bij iedereen langs ben geweest. Het is druk hier de laatste tijd of vergis ik me?

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, Wat goed overkomt is dat je HP niet veel op heeft met de schilder. Zelf heb ik niets met dit schilderij en daarom vind ik zijn gedachtegang juist zo leuk Schijnt dus zelfreflectie te zijn. Dat ik dat nu weet vind ik wel weer interessant. En inderdaad: de drukte op het forum valt mij ook op :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha Karinska, fijn dat je het toch las ondsnks dat je er niks mee hebt :). Ik vind jouw bijdrage niet. Nog niet geplaatst of ben ik scheel of beide :unibrow:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Karinska, fijn dat je het toch las ondsnks dat je er niks mee hebt :). Ik vind jouw bijdrage niet. Nog niet geplaatst of ben ik scheel of beide :unibrow:
}) Weet niet hoe oud je foto is, maar daarop zien je ogen er prima uit, hoor. Ik heb mijn versie net geplaatst en hoop dat je nog tijd hebt om het te lezen, tussen het verhuizen door.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: de foto is een jaar of vier oud, wat er in vier jaar niet allemaal kan gebeuren. Inmiddels ben ik een brilsmurf, hangen mijn dames en heb ik aandelen in de sinaasappelhuidenbranche. Ik ga nog eens zoeken.