Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 Het melkmeisje

In gedachten verzonken, maak ik het dagelijkse ontbijtje voor de bazin klaar. Melk, brood, ze kunnen zoveel eten en drinken als ze maar willen. Waarom ben ik geboren om dienstmeid te worden, waarom heb ik geen aanzien? Als Hendrik-Jan de man van de bazin mij nu eens echt leuk vond, dan zou alles zomaar anders kunnen worden. Dan zou ik ’s morgens naast mijn allerliefste Hendrik-Jan aan de grote tafel zitten, en met de bel mogen rinkelen. Dan zou onze dienstmeid aan komen rennen, en vragen: ‘waar kan ik u mee van dienst zijn mevrouw?’ Dan zou ik zeggen: ‘breng me heerlijk vers brood en een schaal melk om ze in te dompelen, en neem zelf ook wat.' Maar nee, Hendrik-Jan wil in ruil voor brood en melk alleen maar seks van mij, meer niet. Ik zal voor altijd dienstmeid en maîtresse blijven. https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-2344

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, wat een treurnis en zelfmedelijden. Geen powervrouw, dit melkmeisje. :( Ze speelt haar slachtofferrol met verve, maar ergens is dat wel logisch, op een schilderij. Best vreemd dat ze zelf heel graag een dienstmeisje zou willen hebben, ondanks dat zij zich zo ongelukkig voelt in die rol. Ik zou dat juist niet willen, met een vent als Hendrik-Jan; die heeft een zwak voor dienstmeisjes ;) Een paar dingen vallen mij op: Is 'baaszin" bedoeld als bazin? Of heb je bewust voor deze schrijfwijze gekozen? "Melk brood" is - denk ik - bedoeld als "Melk, brood" In "Dan zou ‘ik zeggen:" lijkt de ' mij een vergissing Hetzelfde geldt voor: "eens ‘echt leuk vond," daarin staat ook die '. Was leuk om te lezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, wat een treurnis en zelfmedelijden. Geen powervrouw, dit melkmeisje. :( Ze speelt haar slachtofferrol met verve, maar ergens is dat wel logisch, op een schilderij. Best vreemd dat ze zelf heel graag een dienstmeisje zou willen hebben, ondanks dat zij zich zo ongelukkig voelt in die rol. Ik zou dat juist niet willen, met een vent als Hendrik-Jan; die heeft een zwak voor dienstmeisjes ;) Een paar dingen vallen mij op: Is 'baaszin" bedoeld als bazin? Of heb je bewust voor deze schrijfwijze gekozen? "Melk brood" is - denk ik - bedoeld als "Melk, brood" In "Dan zou ‘ik zeggen:" lijkt de ' mij een vergissing Hetzelfde geldt voor: "eens ‘echt leuk vond," daarin staat ook die '. Was leuk om te lezen!
Ik heb het verhaal wat aangepast, zodat haar intentie duidelijker wordt. Ze zou zeker de dienstmeid zelf brood en melk geven, zodat Hendrik-Jan ze niet meer kan omkopen. baasin had eigenlijk een beetje als dialect over moeten komen, ik heb deze toch maar aangepast. Ja ze is inderdaad niet de snuggerste, en liefde maakt blind.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lijkt me de eerste zin niet per se nodig voor je verhaal. Ook kun je in de laatste regel denk ik 'en maitresse' wel weglaten. Dat had je al duidelijk gemaakt. De dagdroom vind ik verder uitstekend passen bij het personage.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk zou ik que schrijfstijl in de oude tijd blijven; wil in ruil voor brood en melk alleen maar seks van mij, meer niet. Ik zal voor altijd dienstmeid en maîtresse blijven. Bijvoorbeeld : 'wil mij alleen maar voor zijn pleziertjes / wil mij alleen maar als meisje van plezier, meer niet . En dat zal altijd wel zo blijven." Puntje :verzonken, maak --komma moet weg (komma tussen twee persoonsvormen, niet ww en persvorm.) aan de grote tafel zitten, en met de bel mogen rinkelen --ook geen komma voor "en" Intrigeert "Het Melkmeisje" jou werkelijk? Aardige invulling.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Depengevoed, als je naar het schilderij kijkt en haar ziet mijmeren, is het inderdaad precies of zij denkt wat jij hebt beschreven. Heel sterk! Compliment!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De gelatenheid die ik op het gezicht van het melkmeisje zie, lees ik terug in je verhaal. Mooi. Kijk eens of je het woord 'dan' hier en daar kan vervangen of weglaten. En verder zou ik die allerliefste Hendrik Jan gewoon eens flink met de melkkan om de oren slaan :)!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees geen treurnis en zelfmedelijden in je verhaal zoals anderen, maar ik lees iemand die in de melk van haar baas zou gaan spugen, haha. Er is iets aan je verhaal waardoor het me niet helemaal aanspreekt. Misschien komt het door het ontbreken van de handelingen, maar ik kan er zelf ook niet echt de vinger opleggen. Het voelt nu alsof je losse feiten opsomt namelijk... Maar misschien ben ik alleen dat ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Depengevoed, ... wat leuk om zo in dat schilderij te duiken. Naar mijn idee, heb je dat goed overgebracht. Ik weet niet hoe 'de mens' van die tijd dacht. Dagdromen zullen die meisjes wel gehad hebben. Ze waren allemaal veel lijdzamer denk ik. Begrepen wat hun lot was. Niet te vergelijken met nu. Hoewel #metoo? Heette dat vroeger seks? Wat leuk dat je een link kon plaatsen. Geen idee hoe ik dat moet doen straks. Ik wil het in ieder geval wel proberen. Met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Depengevoed, mijn inziens geef je de tand des tijds ' gelezen' in de ogen van het meldmeisje duidelijk weer. Wat ik zo leuk vind, is dat zijzelf wel aan de tafel zou willen zetten met Hendrik-Jan en dan het meisje ook het brood en de melk gunt. Fijne zondag.