11 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 188 - Sterfscène

6 april 2018 - 17:25
Wekelijkse schrijfopdracht # 188 – Sterfscène Vrolijk en opgelucht stapt Vera op haar fiets, daarnet heeft ze te horen gekregen dat haar kanker niet is teruggekeerd. Wat een prachtig nieuws op deze mooie dag. Ze besluit om door de weilanden naar huis te fietsen. Wanneer ze wat dichter bij haar wijk komt wordt het wat drukker, de scholieren hebben het hier voor het zeggen. Kijk, daar komen al een paar van die druk gesticulerende jochies van een jaar of 11 op haar toe gefietst. Ze houdt wat in om hier wat langer van te kunnen genieten, zij weet dat zij straks links af zullen slaan richting die grote Scholengemeenschap. Wat een lol hebben ze, ach ja, ze zullen zich net als de koeien die nog maar net in de wei zijn, voelen. Dan gebeurt het, net wanneer de jongens - zoals ze al verwachtte - naar links afslaan, passeert haar een brommer met volle vaart; waarschijnlijk kent de bestuurder de weg hier niet. Vera verstrakt, haar benen willen niet meer, haar armen bibberen, haar adem stokt – een knal een gil, wie gilt er? Hoe ze haar fiets kwijt raakte weet ze niet meer, maar plotseling zit ze in half zittende liggende houding op de grond met haar armen om een jochie heen. Ze is geen verpleegkundige maar ze gedraagt zich intuïtief. Twee kinderogen staren haar verbijsterd aan. Ze streelt over zijn wangen, geeft hem zoveel mogelijk lichaamswarmte, dit is wat nu telt. Dan fluistert de jongen: Oma? en zij fluistert terug: ik ben ’n oma. Dan verslapt zijn lichaam en verkeert Vera tussen sirenes van de ambulance en deskundig helpende handen. -------- Toevallig hoorde ik vanmiddag Eric Vloeimans met: “Mine own King am I” - Iedereen heeft zijn eigen ziel. Dit wilde ik toch even vermelden.

11 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 8:24
Het gevoel van Vera, dat ze bij die jongen wilde zijn, vind ik duidelijk overkomen. Voor de jongen fijn dat ze haar intuïtie volgt, zo is hij niet alleen met zijn pijn en wellicht angst. Mooi dat ze aanvoelt dat de jongen een bekende (zijn oma) wil zien, in deze situatie en daarin meegaat. Interssante vraag: is het een levende oma of een overleden oma, die hij denkt te zien? De tip mbt 'door de weilanden fietsen' van Mechtilde vind ik een goeie en van het woord gesticulerende heb ik nog nooit van gehoord. Is dat een nette term voor pubers met een superhoog energie-level :) ?

11 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 8:37
Hallo Karinska, ... nee, deze vrouw was niet zijn oma. Wellicht dacht hij dat; hij zal haar niet zo duidelijk gezien hebben maar wel haar nabijheid hebben gevoeld. Ja, het was een goede opmerking van Mechtilde. Gesticuleren is nu een beetje ouderwets woord voor gebaren maken. Het komt uit het Frans. In Nederland kennen we veel woorden met een Franse achtergrond. Dank voor je reageren.

11 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 8:39
Riny: je bezorgt mij een even afschuwelijke flash back gesticulerende (mooi gekozen) jongeren, handen los, fietsend op brede Berlagebrug, sturen raken elkaar, jongen valt naar links, vrachtwagen rijdt zijn hele lijf plat mooie oma

11 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 8:52
Peter, ... het spijt me dat ik je een nare herinnering heb bezorgd. Gesticuleren, inderdaad een mooi woord. Gisteren kwam ik weer zo'n 'zootje ongeregeld' tegen. Toen dacht ik: nee jochies, jullie zijn aan het joelen. Dank voor je reageren.

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 9:52
Riny: Het woord ‘joelen’ doet mij ook denken aan luidruchtig spelende kinderen. Citerend uit mijn boek: Joel is het ruim duizend jaar oude midwinterfeest. De nacht van 21 op 22 december is de langste nacht van het jaar. Gevierd wordt, dat daarna de dagen weer lengen. Er is nieuwe hoop op licht en warmte, groei en nieuwe oogsten. Vanouds staat lekker eten centraal en is het feest berucht om het drinkgelag. Wild en gevogelte is mals vet. Kruiden zijn gedroogd en vruchten zijn vers, of ingemaakt aanwezig. Mogelijk treedt een strenge winter in en is dit het laatste feestmaal. Een feestmaal dat twaalf nachten mag duren, beginnend de eerste volle maan na de zonnewende. Laten we alsjeblieft mooie woorden zoals gesticuleren niet verloren laten gaan.

11 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 12:48
Peter, ... daar komt vast het woord: joelen vandaan. Leuk stukje overigens van je met korte duidelijke zinnen. Je hebt gelijk met die woorden, maar bij die jochies ... Mijn moeder heeft vroeger bij zeer gefortuneerde mensen gewerkt, waar regelmatig Frans gesproken werd. Meneer droeg zo'n hoge zijden hoed die zij na afname steeds moest opborstelen. Mevrouw kwam wel eens met rode ogen de trap af ... . Mijn moeder moest er natuurlijk het zwijgen toedoen. Ik ga haar steeds meer begrijpen.

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 april 2018 - 15:37
Riny: leuk jouw aanvulling uit de oude doos Als mijn ouders elkaar iets wilden zeggen zonder dat wij het konden begrijpen spraken zij Frans. De voertalen waren in hun jeugd Frans en Duits, die tweede ging er een beetje af in de oorlog. Toch was het wel praktisch om enkele woorden Duits te kennen. Schweinhund vond ik prachtig, je kon er zo mooi een brede bek mee trekken zoals die Duitsers pleegden te praten. Wij zongen 'Een moffrikaantje zo zwart als roet' (van Moriaantje). In mijn boek maakt een Fries meisje in Dordrecht een bruidsjurk voor Frans sprekende familie: 'robe' (voorname, zedige jurk), 'formidable' etc. Aan de klank oordeelt het meisje: De hear vindt het wel mooi, denk ik.