Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 188 - Sterfscène

Wekelijkse schrijfopdracht # 188 – Sterfscène Vrolijk en opgelucht stapt Vera op haar fiets, daarnet heeft ze te horen gekregen dat haar kanker niet is teruggekeerd. Wat een prachtig nieuws op deze mooie dag. Ze besluit om door de weilanden naar huis te fietsen. Wanneer ze wat dichter bij haar wijk komt wordt het wat drukker, de scholieren hebben het hier voor het zeggen. Kijk, daar komen al een paar van die druk gesticulerende jochies van een jaar of 11 op haar toe gefietst. Ze houdt wat in om hier wat langer van te kunnen genieten, zij weet dat zij straks links af zullen slaan richting die grote Scholengemeenschap. Wat een lol hebben ze, ach ja, ze zullen zich net als de koeien die nog maar net in de wei zijn, voelen. Dan gebeurt het, net wanneer de jongens - zoals ze al verwachtte - naar links afslaan, passeert haar een brommer met volle vaart; waarschijnlijk kent de bestuurder de weg hier niet. Vera verstrakt, haar benen willen niet meer, haar armen bibberen, haar adem stokt – een knal een gil, wie gilt er? Hoe ze haar fiets kwijt raakte weet ze niet meer, maar plotseling zit ze in half zittende liggende houding op de grond met haar armen om een jochie heen. Ze is geen verpleegkundige maar ze gedraagt zich intuïtief. Twee kinderogen staren haar verbijsterd aan. Ze streelt over zijn wangen, geeft hem zoveel mogelijk lichaamswarmte, dit is wat nu telt. Dan fluistert de jongen: Oma? en zij fluistert terug: ik ben ’n oma. Dan verslapt zijn lichaam en verkeert Vera tussen sirenes van de ambulance en deskundig helpende handen. -------- Toevallig hoorde ik vanmiddag Eric Vloeimans met: “Mine own King am I” - Iedereen heeft zijn eigen ziel. Dit wilde ik toch even vermelden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het contrast tussen de opluchting van Vera en het ongeluk is hard. Je kunt het lezen als een wreed evenwicht. Let op de loze woordjes in je zinnen, bijvoorbeeld 'wat'.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dacht ik toch even dat je Vera dood zou schrijven maar ze blijft gelukkig de lieve warme oma die ze is. Dan gebeurt het, is volgens mij niet nodig om te vermelden. Cijfers moet je uitschrijven is me wel eens verteld en scholengemeenschap hoeft niet met een hoofdletter toch?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brr, dit wil niemand meemaken: Een ouder iemand die een jong kind ziet sterven. Er wordt niets verteld over HP's gevoelens hierover maar ik stel me als lezer voor dat ze hier moeite mee heeft en toch weer niet. Ik zag de scene voor me. :thumbsup: Zeer triest.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Janp. ... ja, hard als het leven zelf. Dank voor je feedback i.v.m. de loze woordjes. Het waren er nog wel wat. @ i-Kat, ... dank ook voor jouw feedback. Die malle 11 staat nu in schrijfletters, Scholengemeenschap heb ik ook veranderd; ik dacht toen wel even aan een eigennaam. Heb de school nu een fantasienaam gegeven. Het was beter geweest het stukje even te laten rusten. Maar toen ik zo onverwachts vlak na het schrijven Eric Vloeimans hoorde, zette ik het er meteen onder en stuurde het weg als in een flow. Hieronder zet ik het verbeterde stukje.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wekelijkse schrijfopdracht # 188 – Sterfscène Vrolijk en opgelucht stapt Vera op haar fiets, daarnet heeft ze te horen gekregen dat haar kanker niet is teruggekeerd. Schitterend nieuws op deze mooie dag. Ze besluit om tussen de weilanden door naar huis te fietsen. Wanneer ze dichter bij haar wijk komt wordt het drukker, de scholieren hebben het hier voor het zeggen. Kijk, daar komen al een paar van die druk joelende jochies van een jaar of elf op haar toe gefietst. Ze houdt in om hier wat langer van te kunnen genieten, zij weet dat zij straks links af zullen slaan richting het “ St.Pieters College”. Wat een lol hebben ze, ach ja, ze zullen zich net als de koeien die nog maar net in de wei zijn, voelen. Dan gebeurt het, net wanneer ze - zoals ze al verwachtte - naar links afslaan, passeert haar met volle vaart een brommer; waarschijnlijk kent de bestuurder de weg hier niet. Vera verstrakt, haar benen willen niet meer, haar armen bibberen, haar adem stokt – een knal een gil, wie gilt er? Hoe ze haar fiets kwijt raakte weet ze niet meer, maar plotseling zit ze in half zittende liggende houding op de grond met haar armen om een jochie heen. Ze is geen verpleegkundige maar ze gedraagt zich intuïtief. Twee kinderogen staren haar verbijsterd aan. Ze streelt over zijn wangen, geeft hem zoveel mogelijk lichaamswarmte, dit is wat nu telt. Dan fluistert de jongen: Oma? en zij fluistert terug: ik ben ’n oma. Zijn lichaam verslapt en opeens verkeert Vera tussen sirenes van de ambulance en deskundig helpende handen. -------- Toevallig hoorde ik vanmiddag Eric Vloeimans met: “Mine own King am I” - Iedereen heeft zijn eigen ziel. Dit wilde ik toch even vermelden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo May, ... dit is zo oneerlijk! Misschien had ik door moeten schrijven, maar ik hield me aan de sterfscène. Vera voelde dat zij bij hem moest zijn. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Levina, ... jij hebt het begrepen. Vera wilde bij dat jongetje zijn. Ze zegt ook tegen hem: ik ben 'n oma. Zij wilde en kon niet zeggen dat zij zijn oma was. Dank voor je reactie, Levina.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vera wilde bij dat jongetje zijn. Ze zegt ook tegen hem: ik ben 'n oma. Zij wilde en kon niet zeggen dat zij zijn oma was.
Dit had ik er niet uitgehaald. Ik dacht dat ze het verklaarde dat hij niet zijn oma zag maar een oma. :eek: Mss aangeven dat het de school is waar haar kleinzoon op zit???

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, #6 ja, wat geschrapt is valt niet op. Daarom is schrijven (ook) schrappen. Een constructie als deze kan ook met minder:
Ze besluit om door de weilanden naar huis te fietsen.
Ze fiets door de weilanden naar huis. (Het feit dat ze dat doet, geeft aan dat ze dat heeft besloten. misschien: tussen de weilanden)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp., ... het waren vooral de woordjes: dat en wat. Verder heb ik er: prachtig nieuws van gemaakt. Vera kwam net uit het ziekenhuis, moest dus nog op haar fiets stappen en omdat het zulk mooi weer is, besluit ze om door de weilanden te fietsen in plaats van op het fietspad langs de autoweg. Jan, dat had ik er allemaal bij moeten zetten, aan het eind had ik ook nog kunnen vertellen hoe ellendig ze thuis kwam. Tja, het konden nu ook 350 woorden zijn, herinner ik me nu. Korte, maar krachtige zinnen maken. Dankjewel, Janp.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ... Vera is niet de oma van dat jongetje, zij wilde hem alleen maar bijstaan en kon het niet over haar hart verkrijgen om een onwaarheid te spreken. Ze slikte haar antwoord een beetje in en maakte er: 'n oma van. Jij gaat in op het antwoord dat ik Levina gaf. # 8 :D Het is me nog steeds niet gelukt om ballonnetjes om zinnen te maken. :( Prettig weekend en dankjewel voor je reageren.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangrijpend. Ik dacht ook even dat je de "schoon"verklaarde Vera zou laten omkomen onder een auto. Maar dit kind, dat nog een heel leven voor zich hoorde te hebben... tegenover de oude(e) vrouw die de dood niet meer in de ogen hoeft te kijken, althans niet meteen... is wel wat cru. Maar wel realistisch. Helaas. Het heeft zo moeten zijn voor hem, dat zij net op dat moment daar was. Mooi.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Edith, ... ja, ik ben er vannacht nog mee bezig geweest. De laatste woorden die ik Vera wilde laten roepen waren: 'God, waarom!' Had ik het maar gedaan, denk ik nu, want dat geldt ook voor alle kinderen in de wereld die zo moeten lijden door verkeerde mensenhanden. Wat hier gebeurde was een groot stom ongeluk. Dankjewel voor je fijne reactie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Je maakt een scherpe hoek van een kankervrij verklaarde Vera naar een aanrijding waardoor je een kind ziet sterven in je armen. Het zal je kind maar wezen. Mooi, hoe het gaat om het belang van oma zijn, wie weet hoe sterk oma-kleinkind band was. Cru en realistisch, sterk neergezet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Verhaal mooi weergegeven. Met plezier gelezen. Plezier klinkt een beetje vreemd in dit verband. Je weet wel wat ik bedoel. Reken maar dat die oma gevoelens had.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... dank voor je reactie. Het was een belevenis deze opdracht te maken. Ik zat er ook helemaal in. :nod:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Opgelucht stapt Vera op de fiets. De kanker is niet teruggekeerd.' Dat zou mijn suggestie zijn. Mooi hoe de naam van de school nu aan 'foreshadowing' meewerkt. 'plotseling zit ze in half zittende liggende houding op de grond' vind ik een beetje rommelig. Ook kom ik het woordje 'dan' gevoelsmatig teveel tegen. Ik belees het toch wel als chronologisch, tenzij anders aangegeven. 'Gesticulerende' mag van mij wel 'wapperende' zijn; dat is jeugdiger en levendiger. Het is een mooie scène om met tegenstellingen en balans te werken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, ... wat denk je van: druk joelende jochies? Vrolijk is wel wat persoonlijk. Janp. heeft me al vaker gewezen op loze woordjes. Ik ben nogal hardleers, merk ik. :o Vera kon niet anders dan zo rommelig zitten. Ze is niet een van de jongste meer en ze mocht ook niets onder zijn hoofd schuiven. Dank voor je feedback.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een schrijnend verhaal Riny. Mooi gedaan! Die zit-lig houding van Vera werkt idd wat onrustig. En ze lijkt me juist zo'n lieve, rustige oma. Maar al met al een indrukwekkend verhaal.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oew, heftig verhaal Riny. Ik struikelde over de zin 'Ze besluit om door de weilanden naar huis te fietsen.' Dat kan niet. Je kunt door de polder fietsen of tussen de weilanden door. Bij zo'n zin gaat mijn fantasie los, zie ik haar hobbelen etc. en ben ik de lijn van het verhaal kwijt. :) 'Druk gesticulerende jochies'. Daar zou ik iets anders voor kiezen. Ik zie ze hier ook wel gaan bij het Zwincollege in Oostburg. Ze zijn luidruchtig, roekeloos, overmoedig en zitten soms achterstevoren op hun fiets. De laatste alinea is prachtig en ontroerend (en je tip over Eric Vloeimans een verrijking) Dankjewel.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi contrast tussen opluchting en hectiek. 'ze gedraagt zich intuïtief' klinkt een beetje onaf, zou ik veranderen in 'ze gedraagt zich intuïtief zo.'

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gevoel van Vera, dat ze bij die jongen wilde zijn, vind ik duidelijk overkomen. Voor de jongen fijn dat ze haar intuïtie volgt, zo is hij niet alleen met zijn pijn en wellicht angst. Mooi dat ze aanvoelt dat de jongen een bekende (zijn oma) wil zien, in deze situatie en daarin meegaat. Interssante vraag: is het een levende oma of een overleden oma, die hij denkt te zien? De tip mbt 'door de weilanden fietsen' van Mechtilde vind ik een goeie en van het woord gesticulerende heb ik nog nooit van gehoord. Is dat een nette term voor pubers met een superhoog energie-level :) ?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: je bezorgt mij een even afschuwelijke flash back gesticulerende (mooi gekozen) jongeren, handen los, fietsend op brede Berlagebrug, sturen raken elkaar, jongen valt naar links, vrachtwagen rijdt zijn hele lijf plat mooie oma

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oew, heftig verhaal Riny. Ik struikelde over de zin 'Ze besluit om door de weilanden naar huis te fietsen.' Dat kan niet. Je kunt door de polder fietsen of tussen de weilanden door. Bij zo'n zin gaat mijn fantasie los, zie ik haar hobbelen etc. en ben ik de lijn van het verhaal kwijt. :) 'Druk gesticulerende jochies'. Daar zou ik iets anders voor kiezen. Ik zie ze hier ook wel gaan bij het Zwincollege in Oostburg. Ze zijn luidruchtig, roekeloos, overmoedig en zitten soms achterstevoren op hun fiets. De laatste alinea is prachtig en ontroerend (en je tip over Eric Vloeimans een verrijking) Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Mechtilde, ... je hebt helemaal gelijk met het: 'door de weilanden fietsen' van mij. Ik denk dat het spreektaal is, natuurlijk zijn er fietspaden, en ja, dan fiets je tussen de weilanden door. Gesticuleren is denk ik een ouderwets woord, het betekent zoveel als drukke gebaren maken. Het komt uit het Frans en betekent gebaren maken (daarnet even opgezocht.) Dank voor je medeleven. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anton, ... je legt je vinger op de plek waar ik ook even bij stil stond. Oorspronkelijk wilde ik er: als een verpleegkundige achter zetten, maar dan kwam ik op teveel woorden en ook wat te afstandelijk en dat paste hier even niet. Dank voor je lezen en medeleven.