Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#187 De zwakste schakel

‘Bij gebrek aan kritische zelfreflectie worden er altijd selfies van voeten gemaakt. Vooral door amateurfotografen. Net als beginnende schrijvers die zichzelf gelijk een klinkend pseudoniem aanmeten om zo hun directe omgeving niet te shockeren met de literaire baanbrekende schrijfsels die ze ooit gaan produceren in de toekomst.’ De nicotine krinkelt rond mijn hoofd. Ik distantieer me van de discussie wie waar gaat staan. Er wordt gelachen. Iedereen in de kring is het met elkaar eens. ‘Denk maar niet dat ik mee ga doen.’ In het zwijgen, hoor ik het antwoord. Ik was niet eens uitgenodigd.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annette, de titel bracht mij meteen dat TV-programma in herinnering, met die strenge presentatrice (Chaza Mourali?). Dat sluit aan bij de pijn van de afwijzing/uitsluiting die HP moet voelen als zij (hij?) zich buitengesloten voelt. Hetgeen in mijn beleving nog wordt versterkt door de arrogantie die doorklinkt als wordt gesproken over amateurfotografen en beginnende schrijvers, met hun 'gebrek aan kritische zelfreflectie.' En dan ook nog eens lachen in die kring en het met elkaar eens zijn. Au! Dit vind ik heel sterk verbeeld, Annette! Chapeau! Klein puntje is de dubbeling die zit in 'ooit' en 'in de toekomst.'

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annette Rijsdam, Op grond van hetgeen gezegd wordt, neem ik aan dat er een spreker is. De witregels komen komen daardoor wat verwarrend over. De groepsdwang of, nog erger, de vanzelfsprekendheid van eensgezindheid, goed neergezet.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor jullie reactie en compliment @ Ton Badhemd en @Janpmeijers. Die dubbeling zit er bewust in om de onwaarschijnlijkheid (en daarmee ook de arrogantie van de spreker) de benadrukken. Die witregels zat ik ook mee in de clinch. Ik was bang dat het anders een lap tekst werd. Maar het is idd een spreker die commentaar geeft voor de groep om te horen, die heel pijnlijk gewoon niet reageert.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest ik twee maal lezen, iemand zat idd op zijn praatstoel. Ik voel een misprijzen. Kringelt i.p.v. krinkelt? Distantieer i.p.v. distancieer. Goed uitgewerkt!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel @marlie voor je reactie en compliment! Het is krinkelt in de zin van kronkeling/ kronkelen. mbt tot distantieren heb je gelijk. Ik zocht eigenlijk een ander woord; jezelf bewust buiten het middelpunt zetten, maar dan kan ik niet vinden. Ga het aanpassen! @I-kat. Dankjewel voor je reactie en compliment!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Annette, Leuk stukje over onzekerheid en afwijzing om mee te doen aan het groepsproces / het niet geaccepteerd worden als self fulfilling prophecy.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha dit gaat over groepen. Mijn specialiteit :unibrow: Serieus je hebt hier in die paar woorden veel gezegd, knap. Over Avatar gesproken, behalve dat het een manier is om jezelf niet al te bloot te geven is het ook een sektarische beweging. In het licht van groepsdruk of onzekerheden maakte ik gek genoeg ook die verbinding. Goed verhaal :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik leef mee met je HP. Uiteraard wil ze niet bij deze (vervelend arrogante) groep horen, maar toch komt de afwijzing hard aan. Dit breng je goed over. Ik ben wel heel nieuwsgierig waar de groep uit bestaat?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel @Nancy en @edwinchantalenq.... voor jullie reactie en compliment! Een groep die onder de eigen druk lijkt te bezwijken komt idd overeen met het sekte gevoel. Niemand denkt meer voor zichzelf. Leuk dat je die link maakt! Waar de groep uit bestaat, is denk voor iedereen anders ;).

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annette wat geef je de uitsluiting goed weer, ik voel de beklemming, klapt erin aan het einde. Kortom ik vind het goed gedaan, fijne avond