Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#187 - Kort en Prachtig

‘Slumberparty, bitches!’ Jayda gaf een kreetje alsof het een Hollywood film was met Lindsay Lohan of Emma Stone. En daarna deed ze een dansje als Bridget Jones in Bridget Jones’s Diary. Ik vroeg me af of ze ooit één originele gedachte in haar hoofd had of dat ze een integraal verslag van haar Netflix kijkgedrag leefde. Je moet toch op zijn minst de hoofdpersoon zijn van je eigen leven, dacht ik nog. ‘Circle of everlasting trust, sisters!’ riep Jayda, weer veel te hard voor de kleine kamer. Ik slofte het kringetje in voor de foto.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tilma wat een goed verhaal, de setting, de geloofwaardige gedachtengang van de HP over de aanstellerige Jayda. Je slotzin zegt alles. Erg goed :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk verhaal. Ik zag het sloffen voor me. Met de foto in het achterhoofd zie ik die Jayda met de witte schoentjes daar al de foto nemen. :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, deze vind ik echt kort en krachtig! Leuk hoe je al die filmscènes in dit korte verhaal verwerkt. Jayda heb je treffend verschrikkelijk neergezet :)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, leuke setting en bijpassend taalgebruik, dat maakt het bijzonder! Aan eerdere complimenten niets toe te voegen! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Ton Badhemd. Eigenlijk is er nauwelijks setting bedenk ik me nu. Ik hou daar ook niet zo van, veel beschrijving. Misschien zou ik daar meer mee moeten doen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker be- en veroordelend typetje heb je neergezet. Ook Jayda - alleen de naam al vind ik erg goed gekozen - komt prima uit de verf. De kleine kamer is voldoende als setting. Ik lees daar ook een dubbele betekenis in. Ja, mooi.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tilma, Erg leuk bedacht en goed geschreven. Ik bleef een beetje in het kringetje hangen (ik zag een foto in een fotolijst op een schoorsteen staan waar hp voor aan het ijsberen was). Als je schrijft: 'Ik slofte het kringetje in voor de foto' wordt de beweging anders.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je schrijft: 'Ik slofte het kringetje in voor de foto' wordt de beweging anders.
Natuurlijk. En waarschijnlijk ook beter, opdat niemand er meer ijsberen in leest. Bedankt voor de feedback.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, met 'setting' bedoelde ik niet zozeer een decor of zo, eerder de relatie en sfeer tussen betrokkenen die je weergeeft. PS Nieuwe avatar?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cliché chick Jayda komt hier prima uit de verf. Zelfs met je ogen dicht zie je dit typetje voor je. Ik twijfel daarom of je de voorbeelden wel nodig hebt die je erbij geeft. Die zijn nu zo algemeen dat ze bijna verwarrend worden. Even kritisch door de voorbeelden heen. een kreetje alsof het een Hollywood film was met Lindsay Lohan of Emma Stone. Echt specifiek is dit niet. 'een kreetje', 'een Hollywood film (daar zijn er nogal wat van, waarom niet het genre noemen?) Bovendien hier worden twee uiteenlopende actrices genoemd. De een vooral bekend van de rehab (behalve voor de 30 plussers onder ons die haar nog uit 'Mean Girls' kennen) en de ander uit LaLa Land, met al die Oscars, niet echt de typerende 'kreetjes' actrice. (Dan denk ik toch eerder aan Cameron Diaz, altijd getypecast als kreetjes meisje of Emma Robberts). En daarna deed ze een dansje als Bridget Jones in Bridget Jones’s Diary. waar werd er een dansje gedaan in BJD? De bekendste 'dans' scenes zijn de dronken aubade 'All by myself' en de vechtscene tussen Hugh en Colin. Misschien is die scene er ergens wel, maar doordat het niet gelijk voor de geest springt, mist het beeld zijn doel. Ik vroeg me af of ze ooit één originele gedachte in haar hoofd had of dat ze een integraal verslag van haar Netflix kijkgedrag leefde. Ja, die vond ik mooi. Alleen nu komt Netflix er ook nog bij terwijl bovenstaande pre-netflix zijn. Dat verstoort het beeld. Want het typetje Jayda komt wel over, maar wringt door de voorbeelden.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annette; pre-netflix. Heerlijk. Maar het moest helaas Emma Stone zijn van schrijfcoach Odile Schmidt. Het kwam door 'Easy A' in dit geval. Jayda is in pyjama dus werd het Bridget Jones. Het ging ook eigenlijk niet om de 'a propos-heid' van de voorbeelden alswel om de bekendheid van de namen. Voorts is de spreker natuurlijk minstens even erg als het Jayda-personage. En dat moet ook ergens uit blijken. Bedankt voor je prachtig uitvoerig commentaar.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, leuke setting en bijpassend taalgebruik, dat maakt het bijzonder! Aan eerdere complimenten niets toe te voegen! :thumbsup:
Jouw personages en de manier waarop je het vertelt zijn setting genoeg! Geweldig leuk stukje. :)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beeld zet je neer. Deze zin vind ik heel mooi in contrast met de filmische oppervlakkige rest: Je moet toch op zijn minst de hoofdpersoon zijn van je eigen leven, dacht ik nog Graag gelezen, fijne avond.