Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#187 Gefluister

Ze fluisterden. Het klonk als wazige wind door een buis. Uiterst gespannen luisterde ik. Ze konden me niet zien, ik bevond me buiten zicht, achter een muurtje. Ik bekeek ze door met adem beslagen ruiten op mijn neus. Als een ruiter die vanuit zijn ruimte luistert naar duister gefluister van buiten. Ik begon te zweten, stond op mijn tenen met trillende benen. Het was de suggestie die me aan de betonnen muur van gefluister gekluisterd hield. Ik boog voorover, hoorde een woord en mijn hoop doofde. Met een rood hoofd ging ik terug, om thuis met mezelf te fluisteren.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om iemand buiten de kring neer te zetten. Zelf ging voor mij de beeldvorming van de ruiter in een ruimte niet lekker. Je geeft net daarvoor aan dat het buiten is en een ruiter in harnas / ruimte (ik neem aan dat je dat bedoeld) die later het panster niet meer heeft doordat ie betrapt is en bravour verliest, kan iets anders worden neergezet. De beslagen bril is dan weer leuk gevonden. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Net als Darkvalley vind ik het plaatsen van de HP buiten de groep erg leuk gevonden. Net als de spanning die je opbouwt. Het rijmen vind ik persoonlijk jammer en breekt voor mij die spanning weer.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mike, het uitgangspunt de hp als toeschouwer is prima. De uitvoering is voor een ukv wat traag.
Ze fluisterden. Het klonk als wazige wind door een buis.
doe dat in 1 zin: hun gefluister klonk enz.
Ze konden me niet zien, ik bevond me buiten zicht,
maak een keus
achter een muurtje.
nee, achter(voor) een raam.
Ik bekeek ze door met adem beslagen ruiten op mijn neus.
de ik kan maar door 1 ruit kijken. De neus kan ik niet plaatsen.
Als een ruiter die vanuit zijn ruimte luistert naar duister gefluister van buiten.
de assonantie leidt af, zie ook #2. En is naar mijn smaak geforceerd.
Ik begon te zweten,
beginnen is meestal een loos werkwoord. (Ik zweette)
stond op mijn tenen met trillende benen.
maak een keus.
Ik boog voorover, hoorde een woord en mijn hoop doofde.
idem mbt de rijm.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! In eerste instantie was ik nog redelijk tevreden met de tekst, maar ik zie nu inderdaad dat het nogal geforceerd is. Ik ga het herschrijven, maar ik weet niet of het eerlijk is dat ik hem dan vervang... @janpmeijers, wat is een ukv? Ik kan het nergens vinden...

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mike, het uitgangspunt is inderdaad erg goed gevonden. Origineel ook. Maar zoals je aan de eerdere feedback al hebt kunnen zien, is het teveel en te geforceerd. Rijm is leuk, maar houd het consistent. Geen woorden gebruiken omdat het er in past of leuk rijmt, maar puur woorden omdat ze daar moeten staan voor het verhaal. Hetzelfde met de verschillende beelden. Bij die ruiter buiten zijn ruimte, was je mij als lezer kwijt. Rond december had dit misschien nog gekund ;). Ik ben benieuwd naar de herschreven versie. Succes!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met beslagen ruiten op de neus zal wel een bril mee bedoeld worden. Zo niet, dan begrijp ik het niet. Ik zou het tussenzinnetje weglaten. Was dit een gevalletje van gluren bij de buren?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mike, mij viel als eerste de vele ui's op, misschien iets te veel van het goede (geforceerd)? En de ruiter die later naar huis gaat om met zichzelf te fluisteren... ik heb er geen beeld bij. Maar de positie van toeschouwer maakt dit verhaal wel apart! In de ruiten op de neus vermoedde ik al een bril. Ik zou wel graag je toelichting of herschreven versie (waarom zou dat niet eerlijk zijn? op dit forum leren we van elkaar) willen lezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beetje verwarrende tekst in mijn ogen. In de eerste alinea naar mijn smaak teveel 'ze'. Ik ga er nog eens over nadenken. Het fluisteren met de ruiter vind ik een mooie zin. Fijne avond.