Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 184 Kansen

‘Ik hou van Frank, waarom is hij er niet?’ klaagt mijn moeder. Ze trekt ongedurig aan mijn sluier. Mijn diadeem kan ik net tegenhouden. Net nu ik volledig Zen ben, slaagt ze erin me van mijn roze wolk te halen. ‘Omdat, mam, hij je vorige maand heeft verlaten. Je wilde me niet geloven. Die kerel is de onbetrouwbaarheid zelve.’ Ik ruk de sluier uit haar hand. Enkele glitters schieten los en vallen op de grond. ‘En stop met dat zelfbeklag, mam. Koen, Willem, Frank … Geen van hen is je waard. Ze gaven je allemaal wel reden tot huilen. Bakken tranen vergoot je thuis, in plaats van me bij sportwedstrijden aan te moedigen zoals andere moeders deden. En vaders. Maar een vader, tja, dat is een probleem hè? Na jaren weet ik nog steeds niet wie hij is.’ Ik voel woede opkomen. ‘Is het misschien een van de aanwezigen? Je wilde toch zo graag de gastenlijst zien?’ Ze krimpt in elkaar. ‘Toe, Tasha. Dit is jouw dag. Sam mag trots zijn op jou. Ik ben trots op je.’ De zachtmoedige glimlach op haar bleke gelaat vertedert me onmiddellijk. ‘Nog snel een sigaretje.’ Ze glipt naar buiten, een traan op haar wang. ‘Mam, …’ De ongerustheid verlaat me nooit. Onder de deur vind ik een kaartje. Ik frons. Lag dat hier al? Mijn dochter. Het leven loopt nooit zoals je wil, maar ik heb je gevonden. Als je naar buiten zal komen, zal ik er zijn. En van je moeder ben ik altijd blijven houden. De broer van mijn moeder begeleidt me onder orgelmuziek naar voor. Ondanks mijn verwarring loop ik op wolkjes. Sams glimlach omhult me met warmte. Mijn moeder snikt. Buiten wacht een man nagelbijtend af. Wie ben ik om de liefde geen tweede kans te geven?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mooi dat ze haar vader zal ontmoeten na de bruiloft. Wie weet is dat niet alleen een tweede kans voor de hp maar ook voor haar moeder. Een mooie wending. Ik ben benieuwd hoe het verder afloopt. Persoonlijk zou ik de zin 'De ongerustheid verlaat me nooit' veranderen in 'De ongerustheid zal me nooit verlaten.' Dan loopt de zin naar mijn mening net wat lekkerder :)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal Marlie! Misschien wordt het nog spannender zonder die laatste zin? (begeleidt me onder orgelmuziek naar voor = naar voren).

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, wat een bijzondere toets heb je mij als lezer gebracht. En dan de levensvraag van de bruid ook nog beantwoordt krijgen op je bruiloft. Originele vondst. Ik vind je tekst ook sterker zonder de laatste zin. Nu zou je eruit kunnen begrijpen, dat de bruid naast Sam nog een tweede liefde heeft. Dat bedoel je niet, heb ik het gevoel. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, Mooi en ontroerend! De aanstaande ontmoeting (en verzoening?) met haar vader geeft haar trouwdag zo een extra dimensie! Ik heb ervan genoten!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zijn dit nu twee hoofdpersonen vraag ik mij af, mooi verstrengeld met voor beiden een open einde origineel, spannend

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De dochter die zorgt voor de moeder. Leuk verhaal, Marlie. Vraag me alleen af hoe hp kan zien dat haar vader (?) buiten staat te nagelbijten. ;)

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marlie, Zo veel verschillende gevoelens binnen één stukje van 300 woorden: van Zen tot woedend, vertederd, ongerust, verward en 'op wolkjes'. En het blijft geloofwaardig door de manier waarop je het schrijft. Knap!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met genoegen gelezen. Ik ben het met de andere lezers eens dat de laatste zin beter weggelaten kan worden. Zal de man buiten nagelbijtend wachten tot we uit de kerk komen? Zomaar een idee.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allen dank je voor de reacties. Coach, die woorden komen idd gemakkelijker binnen dan in de o.t.t. Stella, naar voren wordt het. Wat die laatste zin betreft, ziet de meerderheid onder jullie deze graag geschrapt. Het idee kwam dat haar huwelijk een onverwachte mogelijkheid biedt aan haar ouders. Ergens wilde ik het laten sluimeren dat haar moeder altijd van de vader van hp is blijven houden ondanks zijn vertrek. Vandaar dat ze liefde zocht bij andere mannen. Vandaar dat ze die gastenlijst wilde zien in de hoop dat hij er door omstandigheden zou op vermeld staan. Als wilde ze dat hij er zou zijn. En hoera, ja hoor, hij staat voor de kerkdeur. Nagelbijtend weet hp idd niet - het ging me niet om het letterlijke nagelbijten, ik wilde eerst ijsberen schrijven - maar hp kan zich wel voorstellen dat het voor hem ook niet gemakkelijk moet zijn om zowel vrouw als volwassen dochter te zien. En wat hun reactie zal zijn op zijn plotse terugkeer. Ook voor hp is de verwarring, zeg maar verbijstering, groot.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal krijgt zo'n geladen wending, dat ik er eigenlijk wat stil van ben, zo na dat gekissebis onderling. Zo mooi als je dit beschrijft.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, ... wat een dag zet je daar neer. Alleen geen woord over de bruidegom, dat hindert ook niet. Het gaat hier duidelijk over vader, moeder en dochter die elkaar op deze dag weer vinden. Het is een verhaal met emoties die je niet makkelijk kunt beschrijven maar jij hebt het gedaan.