Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#184 De hondenbruiloft

Carlo brengt Jil naar de trouwambtenaar vandaag. ‘Alles zit goed’, zegt Annemieke, die de make-up en Jil’s haar gedaan heeft. ‘Weet je het zeker?’ Jil frunnikt aan haar lange sleep. Carlo springt wild om haar heen. ‘Had ik toch mijn vader moeten vragen in plaats van deze jonge heer?’ Jil kijkt vertwijfeld om zich heen. ‘Carlo, rustig maar, je kan het zo goed. Hij voelt jouw spanning natuurlijk Jil. Kan toch ook niet anders!’ ‘Ik weet het, daar hoor ik de muziek al. Oh, het gaat zo gebeuren!’ Jil dwingt haar gezicht in een glimlach. ‘Carlo, hop,’ zegt ze en inderdaad de grote Russische herder staat op zijn achterpoten, Jil geeft hem een arm. De deuren gaan open en iedereen kijkt naar hen. Luid gelach en gejoel komt hen tegemoet, ze ziet haar vader staan aan het einde van het gangpad met de rode loper, bloemen worden gestrooid. Madeliefjes, zoals ze graag wil. Carlo doet zo super zijn best, ze weet het, alleen haar hond kan dit! Als ze bijna vooraan zijn, kijkt Carlo ineens naar links en vliegt weg, duikt tussen de staande mensen en grauwt naar iets. Jil kan het niet zien. Een hevig gegil en daar vliegt Carlo over de rode loper, achter iets aan. Dan hoort ze haar tante Angelique boven het tumult roepen: ‘Djoeke, Djoeke, kom bij het vrouwtje, kom dan.’ Jil roept Carlo, maar ze zijn niet te houden, ze rennen overal tussendoor. De madeliefjes vliegen in het rond. Uiteindelijk heeft haar vader de kleine Djoeke te pakken in zijn linker hand, daar is Carlo ook. Hijgend staat de hond voor hem en schudt zijn grote kop. Kwijl vliegt in het rond. Haar vader veegt een klodder kwijl van zijn rechter wang, pakt Jils hand: ‘Mijn liefste dochter, veel geluk en liefde!’

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, wat een leuk verhaal met een onverwachte wending! Heb er erg om gelachen, probeer het me zo voor te stellen. Wat een fantasie! :thumbsup: Bij de volgende passage heb ik een kleine aarzeling wie dit uitspreekt, ik vermoed eigenlijk Jil (de bruid), omdat het haar eigen hond is (neem ik aan?), maar dan spreekt zij zichzelf toe. Of spreken er hier twee? ‘Carlo, rustig maar, je kan het zo goed. Hij voelt jouw spanning natuurlijk Jil. Kan toch ook niet anders!’

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, Marie. Met plezier gelezen En als je denkt dat alleen honden kunnen kwijlen, katten kunnen er ook wat van. .

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, Spanning en pret gegarandeerd als de honden zich ermee gaan bemoeien. Een reactie van de (afwezige?) toekomstige bruidegom zou er nog bovenop kunnen. Ik vraag me af of je eerste zin nodig is. Bij 'Carlo springt wild' heb ik een vermoeden wie/wat hij is.. De vraag van Ton, is me duidelijk Annemieke die dat zegt. Mss toch expliciet vermelden. In dit kortverhaal heb je Jil, Carlo, Annemieke, tante A, , Djoeke en vader. Kortom, iets te veel personages. En in je eerste zin is er 'mij', van wie ik dacht dat het nog een personage was maar verder niet meer terugkomt. Bedoel je 'Carlo brengt Jil naar de trouwambtenaar'? Indien je wel 'ik' bedoel, moet je de aanpassingen doen naar het ik-perspectief. Als ze overgelukkig is dat ze gaat trouwen, moet ze zichzelf toch niet dwingen tot een glimlach? Dan straal en lach je toch vanzelf? Grappig stukje!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw, Marie, ... bij mij slaan alle knoppen door. Kan geen hond van een mens meer onderscheiden. Of zijn het allemaal honden of ... Nee, ik begrijp het al. Het is de angstdroom voor de grote dag. ;) :thumbsup: :nod:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het duizelt mij wat, maar dat heb ik wel vaker op bruiloften. En het zou zomaar waar kunnen zijn, ik ken ook mensen die hun hond meenamen. Misschien maak ik daar ook nog een verhaal van.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, wat een leuk verhaal met een onverwachte wending! Heb er erg om gelachen, probeer het me zo voor te stellen. Wat een fantasie! :thumbsup: Bij de volgende passage heb ik een kleine aarzeling wie dit uitspreekt, ik vermoed eigenlijk Jil (de bruid), omdat het haar eigen hond is (neem ik aan?), maar dan spreekt zij zichzelf toe. Of spreken er hier twee? ‘Carlo, rustig maar, je kan het zo goed. Hij voelt jouw spanning natuurlijk Jil. Kan toch ook niet anders!’
. Dank je Ton, fijn dat ik je vermaakt heb. De passage die je aanhaalt is idd door de vriendin gesproken. Carlo is de hond van de bruid. Ik ga er over nadenken.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, Marie. Met plezier gelezen En als je denkt dat alleen honden kunnen kwijlen, katten kunnen er ook wat van. .
Dank je Wilfred. Dat wist ik niet kwijlende katten, nog nooit gezien!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, Spanning en pret gegarandeerd als de honden zich ermee gaan bemoeien. Een reactie van de (afwezige?) toekomstige bruidegom zou er nog bovenop kunnen. Ik vraag me af of je eerste zin nodig is. Bij 'Carlo springt wild' heb ik een vermoeden wie/wat hij is.. De vraag van Ton, is me duidelijk Annemieke die dat zegt. Mss toch expliciet vermelden. In dit kortverhaal heb je Jil, Carlo, Annemieke, tante A, , Djoeke en vader. Kortom, iets te veel personages. En in je eerste zin is er 'mij', van wie ik dacht dat het nog een personage was maar verder niet meer terugkomt. Bedoel je 'Carlo brengt Jil naar de trouwambtenaar'? Indien je wel 'ik' bedoel, moet je de aanpassingen doen naar het ik-perspectief. Als ze overgelukkig is dat ze gaat trouwen, moet ze zichzelf toch niet dwingen tot een glimlach? Dan straal en lach je toch vanzelf? Grappig stukje!
Dank je Marlie, fijn dat je de humor ervan inziet. Je hebt gelijk mbt 'mij' in de eerste zin. Eerst heb ik het geschreven vanuit het ik perspectief. Deze mij had ik over het hoofd gezien. De eerste zin staat er zo nadrukkelijk omdat de titel ernaar verwijst en de ontknoping. Zonder zou ook kunnen, ben ik met je eens. Idd veel personages, het is een groot gezelschap op deze bruiloft, dus ik heb me nog beperkt! Over je laatste quote: Jil is zo nerveus, dat ze zich moet dwingen tot een glimlach. Dat bedoel ik te laten zien. Dank voor je uitgebreide aandacht voor mijn tekst.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw, Marie, ... bij mij slaan alle knoppen door. Kan geen hond van een mens meer onderscheiden. Of zijn het allemaal honden of ... Nee, ik begrijp het al. Het is de angstdroom voor de grote dag. ;) :thumbsup: :nod:
Riny, fijn dat je komt lezen. Idd het was een chaotische aanloop tot het ja-woord op deze bruiloft. Een droom zou het ook kunnen zijn, nog niet aan gedacht! Dank voor je complimenten, ga ik van genieten.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het duizelt mij wat, maar dat heb ik wel vaker op bruiloften. En het zou zomaar waar kunnen zijn, ik ken ook mensen die hun hond meenamen. Misschien maak ik daar ook nog ene verhaal van.
Levina, het was superchaos, maar heel gezellig deze bruiloft. En ja een hond in de hoofdrol, ik kon het niet laten. Ik kijk uit naar jouw tekst.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hond in de hoofdrol, leuk bedacht. Ik vroeg me al af of schrijvers deze opdracht vanuit een ander perspectief dan die van de mens zouden gaan uitschrijven. Het klinkt als een chaotische bruiloft, maar wel met een happy ending: met de vader als de redder in nood. Zelf had ik geen last van de verschillende personages, ik kon het verhaal goed volgen. Schrijf vooral lekker door. Wie weet wat je dierenvrienden je nog meer voor grappige verhalen gaan opleveren :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Toen ik de titel las, moest ik al glimlachen. Heerlijk zo'n chaos in het gemeentehuis. Een paar dingetjes. Jil's - Jils. , haar hond kan dit alleen of alleen haar hond kan dit? linker hand - linkerhand

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hond in de hoofdrol, leuk bedacht. Ik vroeg me al af of schrijvers deze opdracht vanuit een ander perspectief dan die van de mens zouden gaan uitschrijven. Het klinkt als een chaotische bruiloft, maar wel met een happy ending: met de vader als de redder in nood. Zelf had ik geen last van de verschillende personages, ik kon het verhaal goed volgen. Schrijf vooral lekker door. Wie weet wat je dierenvrienden je nog meer voor grappige verhalen gaan opleveren :)
Dank je schrijfcoach Nicolette. Excuus late reactie. Ik ga met deze fijne opsteker van jou mijn paasweekend vervolgen en zeker verder broeden!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik de titel las, moest ik al glimlachen. Heerlijk zo'n chaos in het gemeentehuis. Een paar dingetjes. Jil's - Jils. , haar hond kan dit alleen of alleen haar hond kan dit? linker hand - linkerhand
Dank je Tja. Excuus late reactie. Wat een mooi compliment, ik geniet ervan! Dank voor je verbeteringen, snel aangepast.