Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #183 (Conflict) - Bitterkoud

Gekozen woord(en): Bittere kou (uit nieuwsbericht Telegraaf 1 maart) ‘Het is verdomme in tweeënveertig winters niet zo koud geweest, jongen!’ schreeuwt Johas terwijl hij een bevroren kool tegen de muur smijt. ‘Nou en! Ik hou van haar!’ sputtert Daviel. ‘Nou en? Wat, nou en! Je zult luisteren naar me!’ Johas trekt zijn schoen uit en gooit hem richting Daviel, die net op tijd opzij stapt om hem te ontwijken. ‘Nee, vader! Ik moet haar zien! Ik heb het beloofd! De stad is slechts een halve dag rijden te paard. Ik red het makkelijk voor zonsondergang, dan is het nog niet zo koud.’ ‘Ik zeg toch nee, verdomme! Hier, kijk naar m’n poot!’ Johas wijst naar zijn verkleumde voet. ‘M’n tenen zien zwart als roet! Het zal me niets verbazen als ze er vandaag of morgen af vallen. En jij wilt helemaal naar de stad rijden door deze bittere kou? En dat alles voor een verdomd meisje?’ Hij spuwt op de grond voor Daviels voeten. ‘Mijn liefde zal mij warmen, vader. Ik kom voor het einde van de week terug, ik beloof het!’ ‘Nee, zeg ik je! Nee, nee, nee!’ roept Johas woest terwijl hij een schoffel van de muur trekt. ‘Je zult hier blijven, zeg ik je!’ Hij zwaait met de schoffel langs Daviels hoofd, die net op tijd naar beneden duikt. Met een snelle beweging grist hij de schoffel uit zijn vaders handen en duwt hem omver. Met een luide brul springt Johas weer overeind en spurt richting Daviel. Met een krachtige beweging haalt Daviel uit en land de schoffel op de slaap van Johas. Met een doffe klap komt zijn lichaam op de grond neer. Verbitterd en met vochtige ogen kijkt Daviel neer op het roerloze lichaam. ‘Ik hou van haar, vader,’ zegt hij zachtjes terwijl hij zich omdraait en de deur open trekt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Liefde is sterker dan kou. Leuk verhaal. Leest lekker. Vader en zoon met handen en voeten in discussie. Meer een film om naar te kijken dan een verhaal om mee te leven met de personen. Als Daviel einde van de week terugkomt is zijn vader helemaal zwart, vrees ik. dingetje: duiken doe je doorgaans naar beneden, beter wegduiken Met een luide brul... Met een krachtige beweging... voor mij een lelijke herhaling de schoffel landT overigens doet het denken aan een vertaling uit het Engels Je zult hier blijven schoffel hij rukt hem van de wand

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bassvdh, spannend verhaal heb je ervan gemaakt! Ja, liefde is inderdaad sterker dan kou. Genoten! Vwb het 'landen' van de schoffel heb ik enige aarzeling; Daviel is de handelende persoon, dus óf hij laat de schoffel landen, óf hij plant/slaat/zwaait de schoffel op (tegen) de slaap van Johas, denk ik.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enorm bedankt voor jullie feedback! Dit is pas het derde korte verhaal wat ik ooit gefabriceerd heb (en ik ben überhaupt pas een jaar geleden begonnen met 'echt' schrijven), dus ik had het erger verwacht! Ik heb sowieso veel moeite om tekst bondig te houden, vandaar dat de korte verhalen een leuke uitdaging zijn. Het is toch lastig om een heel conflict in minder dan 300 woorden te pennen. @PeterFD, betreft het Engels. Misschien komt dat omdat ik erg veel series en films (en zo nu en dan een boek) in het Engels kijk/lees. Alhoewel 'Je zult hier blijven' een zin van mijn eigen vader is. Misschien spelen zijn zuidelijke roots daar een rol bij.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
blijf schrijven, Bass, op naar nummer vier ik had dus gelijk dat je verhaal meer aan een film doet denken

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Liefde maakt razend, dat ook! Mooi geschreven Bas! Je beginzin vind ik sterk. Wat betreft duiken is wegduiken ook mijn idee. Voor landen heeft Ton ook al suggesties gegeven. ... haalt Daviel uit, de schoffel belandt op (tegen?) de slaap van Johas kan evt ook een mogelijkheid zijn. Met een luide brul .... Met een krachtige beweging ... . Met een doffe klap komt zijn lichaam op de grond neer. Verbitterd en met vochtige ogen ... ga ik akkoord met Peter. Succes met de volgende!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bassvdh. Mooi vertelt de ruzie tussen vader en zoon en de liefde, die regeert. Wel jammer dat er een dode moet vallen, maar het is jouw verhaal. Je hebt al vele tips gehad, mij valt op dat er veel ! staan. Uit de tekst blijkt de heftigheid van de ruzie duidelijk. Misschien een aantal weghalen? Veel plezier met schrijven, ik kom graag weer lezen.