Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 182 -Het Lubberiaanse RAP ; de verbale spaghetti van een RIP

Veertien februari Veertien februari Premier met de langste zit beëindigde zijn levensrit “Lubbers vond het prima… Lubbers vond het prima… Uit de lucht gegrepen… Uit de lucht gegrepen…” En blijkbaar onbegrepen Eens Neêrlands politiek gezicht nam het leven niet zo licht, leed zwaar aan depressiviteit tot aan zijn laatste stervenstijd. Zo raar als het toch lopen kan! Zo’n politiek en krachtig man die door een stomme daad te kijk voor de wereld staat eenmaal in opspraak raakt door media kapotgemaakt “werkendeweg” weggewerkt zonder te worden opgemerkt Veertien februari Veertien februari Premier met de langste zit beëindigde zijn levensrit "Lubbers vond het prima… Lubbers vond het prima… Uit de lucht gegrepen... Uit de lucht gegrepen" En blijkbaar onbegrepen' Ruud Lubbers had zijn eigen taal. Men snapte die niet helemaal. Die taal die was wat wollig en nu misschien oubollig wat vaag en wat omslachtig men vond die maar wat prachtig! Zijn politieke retoriek trok een landelijk publiek. Hij zette zo heel Nederland volledig naar zijn eigen hand en was met derde kabinet voor twaalf jaar aan zet! Veertien februari Veertien februari Premier met de langste zit beëindigde zijn levensrit "Lubbers vond het prima… Lubbers vond het prima… Uit de lucht gegrepen.. Uit de lucht gegrepen..." “werkendeweg” weggewerkt zonder te worden opgemerkt. Ruud Lubbers RIP [Noot: Sommige woorden staan tussen aanhalingstekens. Dit is om aan te duiden, dat het Lubberiaanse uitspraken zijn. In de jaren '90 hoorde ik tijdens een VARA radioprogramma van Letty Kosterman over een rapper die de "Lubberrap" had bedacht, op basis van Lubbers' uitspraken. Hij zei dan "Lubbers vindt het prima, Lubbers vindt het prima." Hij is niet meer, vandaar verleden tijd. (Ik heb in dit geval dus een beetje "gepikt"... Ik was toen nog een tiener, maar het heeft blijkbaar indruk op mij gemaakt, dat dit zo omhoog kwam)]

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat grappig. Ik kom net bij jouw creatie vandaan. Twee zielen één gedachte. Jaren geleden bij Letty Kosterman van de VARA hoorde ik op de radio over een rapper die de Lubberrap had bedacht, op basis van Lubbers' uitspraken. Hij zei dan "Lubbers vindt het prima, Lubbers vindt het prima." Lubbers is niet meer en dus vond hij het prima (misschien zelfs wel het feit, dàt hij er niet meer is. Als je zo depressief bent... Vandaar. (Ik heb in dit geval dus een beetje "gepikt"... Ik was toen nog een tiener, maar het heeft indruk op mij gemaakt)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je snelle toelichting Edith. Nu ik dit weet, vind ik het nog leuker. Is het misschien een idee om dit in een noot te vermelden. En hebben we allemaal niet een model voor ogen bij wat we doen? Soms zelfs zonder dat we dat nog weten. Het leven is onze leerschool. Toch?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een goed idee, ja. Dat zal ik doen. Ik vergat je trouwens nog hartelijk te danken voor je beoordeling : bij deze!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith. Wat een bijzondere actuele rap. Mooi dat je stilstaat bij deze staatsman. Hoe diep kan je vallen als dit soort zaken je overkomt. Het bekende gegeven: je kan je al niet meer verdedigen, de veroordeling is al gemaakt in de hype. Wat is waar en hoe naar; de donkere kant die over de geest komt: depressie. Van schrik ga ik er ook nog van dichten! Je rap maakt indruk op mij, perfect dus vind ik!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Edith, wat leuk, zo'n rap die op de actualiteit ingaat! En met de uitspraken van de hoofdpersoon zelf erin, dat is een mooie vondst. Het metrum loopt goed en het rijm ook. Graag gelezen dus. Mocht je er nog aan willen schaven: ik vind herhaling altijd fijn in een rap, maar vraag me af of je dat stijlmiddel nu niet wat teveel gebruikt. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Edith, ik ben zeer onder de indruk van deze inzending! Geweldig goed getroffen met zowel enkele uitspraken als ook hoe hij het land lang heeft geleid en hoe hij daarna in de media is neergezet. En dan ook nog eens mooi in dicht-/rapvorm! Chapeau!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Edith, Ook ik vind het een indrukwekkend stuk wat je hebt gemaakt. Het ritme leest lekker weg en de woorden passen prachtig bij elkaar. Mooie ode aan een bijzondere man en een goed idee dat je die toelichting er onder hebt gezet. Van mij krijg je een dikke :thumbsup: !!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mw Marie : Hartelijk dank voor je passende antwoord en mooie beoordeling. Fijn, dat je de tekst zo doorgronden kunt en het onrecht er in eigenlijk ook aanvoelt!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tjonge Edith, ik las de titel en dacht hier komt een keiharde rap zo van de straat maar je trakteert me op iets dat veel origineler is. Erg van genoten

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Nancy. Fijn, dat je er van genieten kon. Als je er nu ook nog op rappen kunt, zou helemaal mooi zijn...