Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 181 -Die doos Côte d'Or, die originele..

Eens glansde ik van nieuwheid en droeg ik mooie heldere kleuren. Hoe lang lig ik hier al op de bovenste plank te verstoffen? Iedereen om mij heen wordt verkocht, ingepakt in een luxe papiertje, strikje erop. Ik wil ook een mooi jasje aan! Ik hoor het belletje klingelen. Een jongeman loopt de bakkerswinkel binnen. Weer zo’n idioot, die mij voorbij gaat . ''Koop mij toch. Ik ben ook de moeite waard!" zou ik willen roepen. Zie, zijn ogen dwalen omhoog. Hij heeft mij gezien! Ik hoor zijn warme stem aan de verkoopster vragen naar “die doos Côte d’Or, die originele” “Ze zijn nergens meer te krijgen. Ik wilde mijn moeder er mee verrassen, zo met Valentijn.” Eindelijk erkenning. Hij noemt me zelfs “origineel!” Hij is toch niet zo stom als ik dacht. Hij ziet er eigenlijk heel leuk uit. Als ik haar was dan wist ik het wel! Zo’n innemende lach als hij tevoorschijn tovert. Hij ruikt zo prettig naar suède en tabak. Hij draagt ook geen ring. Kijk haar eens blozen! Ik zie haar kleine handen tasten om mij te kunnen pakken. Ik kijk recht in haar sprankelende groene ogen. Als ik hem was, dan wist ik het wel. "Grote genade, wat doet ze nou?" Ik zwaai door de lucht, maak een buiteling en stoot met mijn neus op iets hards. "Wat een stomme meid! Nu hoeft hij me niet meer!" “Sorry” mompelt ze. terwijl ze me van de grond opvist. Mooi is dat. Mijn gezicht is nu geschonden, mijn neus gekneusd. Ze schuift me achteloos opzij. “Ach, die dingen waren eigenlijk toch te oud om te eten!” Vanaf het koude glas van de toonbank zie ik twee donkerbruine hoofden naar elkaar toe gebogen. Ze zijn mijn bestaan vergeten. Ik ben maar een doos Côte d’Or. Een originele….

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappige invalshoek, Edith! Niet vanuit objectieve alwetende verteller maar in de ik-vorm, dat dan weer wel, maar desondanks wel leuk. Ik heb wel te doen met die oude doos maar moet toegeven dat ik dat ook wel een beetje oubollig cadeautje vind, met alle respect voor chocola :nod: Ideetje om "Ze waren mijn bestaan vergeten" te veranderen in "zijn", dus tegenwoordige tijd? De rest van je verhaal staat namelijk ook in tt geschreven. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith. Heel verfrissend verhaal, ik geniet hiervan. Je laatste zin is top, echt Valentijns verhaal!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karinkska: Je hebt volkomen gelijk. Ik schreef in de tegenwoordige tijd, dat moet ik dus inderdaad even veranderen. Goed, dat je het opmerkte. Ja, dat klopt ik schrijf vanuit de ik (de doos) die alles ziet. en commentaar heeft. In mijn originele tekst heb ik "zijn" uitspraken cursief geschreven (zodat de lezer het verschilt ervaart). (Helaas kan dat bij het inzenden niet). Klopt helemaal, 't is een cadeautje van snert. Maar ik zou wensen, dat ik nog een echte doos 500 gram gevarieerde bonbons van C6te d'Or kon krijgen, Ik wilde hem wel als cadeau... Hartelijk dank, Karinska!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zijn eigen manier past deze inzending precies in de opdracht, heel origineel en goed geschreven! Door de doos gedachten en een stem te geven geef je het verhaal een bijzondere smaak, die dan weer niet helemaal in het kader van de opdracht past, maar desondanks een ontzettend leuk effect geeft! Als we de gedachten van de doos aan de kant schuiven is het weergeven van de man technisch goed gedaan. Je komt genoeg over de man te weten, zonder dat je zijn gedachten of gevoelens kan lezen. Leuke invulling!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mw Marie : Dat is complimenteus! Dank je hartelijk.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Mike van Holsteijn : Dank je hartelijk voor je lovende beoordeling. Ik besef nu eigenlijk pas, dat ik me niet aan de opdracht heb gehouden. Ik was het hele wolkje vergeten van waaruit geschreven moest worden!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Edith, ... wat een leuk verhaal. Toch verdrietig voor die oude doos. Maar zonder gegeten te worden heeft ze toch bijgedragen aan een ontluikende Valentijn romance. Al schrijvende vindt het verhaal zijn weg.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Riny. Dat laatste klopt precies. En gek genoeg bleef ik automatisch een beetje hangen bij het geoorloofde woordenaantal... Ja Ik had ook medelijden met de doos. Maar ik denk, dat hij/zij gewoon weer op de bovenste plank wordt gezet. Eens is hij/zij antiek en rijp voor een veiling... Dank voor je sympathieke reactie!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Edithe, ik zie nu pas je bijdrage, jammer dat ik die niet eerder zag. Zo mooi, zo'n aparte insteek en zo ontzettend Valentijn, ik heb er ontzettend van genoten! Chapeau! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karinkska: Je hebt volkomen gelijk. Ik schreef in de tegenwoordige tijd, dat moet ik dus inderdaad even veranderen. Goed, dat je het opmerkte. Ja, dat klopt ik schrijf vanuit de ik (de doos) die alles ziet. en commentaar heeft. In mijn originele tekst heb ik "zijn" uitspraken cursief geschreven (zodat de lezer het verschilt ervaart). (Helaas kan dat bij het inzenden niet). Klopt helemaal, 't is een cadeautje van snert. Maar ik zou wensen, dat ik nog een echte doos 500 gram gevarieerde bonbons van C6te d'Or kon krijgen, Ik wilde hem wel als cadeau... Hartelijk dank, Karinska!
Hoi Edith, Misschien vind je het handig om het volgende te weten: als je iets cursief wilt hebben in de tekst die je wilt publiceren op deze site dan kun je dat doen door voor de zin die je cursief wilt hebben een markering te zetten: het < teken, dan een i, dan > teken. Als je de zin/het stuk wat je cursief wilt hebben wilt beëindigen dan sluit je dat af met het < teken, en dan /i> Je doet dat dus in dit grote veld, voordat je je tekst bewaart. Ik hoop dat je hier wellicht een volgende keer wat mee kunt. Verder snap ik je wens m.b.t. het ontvangen van een doos cote d'or; het is altijd fijn om iets te krijgen en chocolade op zich is tijdloos ;)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karinska: Geweldig bedankt voor de tip. Ik zal hem goed onthouden voor een volgende toepassing. Ben heel benieuwd.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd : Wat fijn, dat het verhaal zo aansloeg. En wat fijn om mijn pennenvrucht zo mooi beoordeeld te krijgen! Dank je hartelijk.