Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#181 Valentijn

Zij stond omringd door rozen, met een glimlach, urenlang. Bossen verkocht zij en losse exemplaren, aan nerveuze types, schuchtere jongmensen, maar ook aan zelfverzekerde lieden. Aan secretaresses in opdracht van hun baas en aan bazen die hun secretaresse iets wilden geven. Aan iedereen die onze Valentijn op zijn dag eren wilde. Haar donkere ogen doorgrondden hun blikken en zij hoorde hun verhalen, uitgesproken of niet, terwijl haar slanke vingers cellofaan draaiden, linten krulden en kleine kaartjes over de toonbank schoven. Hij bleef aan de andere kant van het raam, zijn blik op haar handen, of op haar lippen, maar niet meer dan een tel, zijn ogen gejaagd als zijn passen. Op de hoek haalde hij diep adem, sprak zichzelf toe en herhaalde zijn route langs haar etalage, steeds opnieuw, totdat hij hoofdschuddend zichzelf naar het café aan de overkant sleepte, zonder eenmaal haar deurknop te hebben durven omvatten. Zij sloot af, aan het oude slot morrelend met hoekige bewegingen, en keek nog eenmaal naar binnen. De lege emmers hadden haar tevreden kunnen stemmen, maar met haar schouders zakten ook haar oogleden en mondhoeken. Hij leunde tegen het raam met zijn voorhoofd en telde haar stappen, zich bewust van haar voeten, benen, heupen. De opgetrokken schouders, de rilling in haar lijf. Zijn glas bleef onaangeroerd, terwijl hij zichzelf wijsmaakte dat morgen een minder beladen dag en alles makkelijker zou zijn.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisette, Prachtig verwoorde gevoelens! Ijzersterk hoe je van beide personen de gemoedstoestand in beelden en lichaamstaal hebt gevangen! :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijvenmaar: De toegewijde winkelkracht die zich temidden van romantische taferelen en een bloemenweelde bevindt, die als de klanten weg zijn, haar beleefde vriendelijkheid laat varen en weer met beide benen in de kale werkelijkheid staat? Er is een duidelijke relatie en verwijdering tussen de twee personen. Emoties maken zich van beide meester, alleen ze komen elkaar niet nader. Hij durft duidelijk niet en stelt weer eens uit. En zij, weet zij dat hij er (weer eens) staat? Mooi geschetst.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Mooi, het verlangen van de een - en de ander onwetend. De afsluitende zin is wat stroef vanwege terwijl en de samentrekking:
Zijn glas bleef onaangeroerd, terwijl hij zichzelf wijsmaakte dat morgen een minder beladen dag en alles makkelijker zou zijn.
suggestie in 2 zinnen: Zijn glas bleef onaangeroerd. Hij maakte zichzelf wijs dat (het) morgen een minder beladen dag zou zijn en alles makkelijker.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Schrijvenmaar, Sterk stukje vertellende kunst. Ik had nog de hoop dat de onbekende met een bosje klaar zou staan en had even het idee,,, oei,, hij gaat haar pakken en iets aan doen. Het slot gelukkig terug in mijn happy place van eenzame man die nog een kans krijgt. Heerlijk gelezen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je boeit me direct in de persoon van de bloemenverkoopster, en het boeien stopte niet. Origineel verhaald en geschreven, dank je wel!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Ik ben zo blij dat je (hier) (ook) weer schrijft. Mens wat schrijf je verrukkelijk. Zo'n genot om te lezen. Echt, gá ervoor. :nod: JanP heeft wel gelijk maar voor de rest, joh, het is zó mooi geschreven. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, heerlijk verhaal om te lezen. Ik blijf geboeid in iedere zin en voor morgen is er weer goede hoop. Voelbare emotie breng je voor mij, erg knap!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, dit was precies hetgeen ik wilde bereiken met deze opdracht, heel mooi geschreven! Hun handelingen, vooral die van de man, geven mooi zijn gevoelens weer. Heel mooi suggestief. Een heel klein mini-puntje op een verder vlekkeloze tekst: in de laatste alinea (of beter: de laatste zin) ga je toch nog een beetje in op het innerlijk, lees je hun gedachten. In de rest van de tekst bekijk je het enorm sterk van boven, alleen in deze laatste alinea niet. Dit is ook ontzettend moeilijk, ik zou zo snel ook niet weten hoe ik zijn gedachtegang zou moeten weergeven zonder het letterlijk op te schrijven. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties. Die laatste zin, daar was ik me ervan bewust dat ik toch die gedachte wilde opschrijven en hoopte het een beetje weg te moffelen door hem geen eigen zin te geven, maar achter het onaangeroerde biertje te schuiven. Waarom ik 'zou zijn' uiteindelijk naar achter geschoven heb, weet ik ook niet zeker. Waarschijnlijk omdat dat in mijn hoofd het moeizame benadrukte. Maar als ik het verhaal los van de opdracht zie, ga ik inderdaad met JanPs suggestie mee.