Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#181 Lief Wonder

Het is begin van de avond op Valentijnsdag als ik een jonge vrouw met lange blonde haren, losjes gebonden in een rode strik, versneld zie waggelen. Ze heeft een immens grote buik in haar tuinbroek en loopt moeilijk maar toch doelgericht tussen de hoge bloemen op een smal paadje in de tuinderij van haar man. Ze zoekt hem en roept hem met een angst in haar ogen en stem. Ik kijk van boven op mijn zwangere moeder neer. Anderhalf jaar geleden werd ik drie maanden oud en liet ik mijn ouders verscheurd van verdriet achter. Nu kondigt waarschijnlijk mijn zusje of broertje zich aan en ik hoor de angstige kreten van mijn moeder. Mijn vader hoort het ook, gooit de rode rozen uit zijn handen en trekt een sprintje naar zijn vrouw. Zo snel als hij haar en zij haar buik kan dragen rennen ze het huis in. Mijn vader belt de verloskundige en hijgend roept hij: “Het is begonnen!” Niet veel later komt de verloskundige met een ernstig gezicht, wetend over hun verleden, met twee assistentes het huis binnen. Ik zit ondertussen achter mijn moeder in bed en zachtjes streel ik haar haren en haar rug. Haar lichaam trilt, maar verder voelt ze heel erg sterk aan, ondanks de grote tranen die over haar wangen lopen. Mijn vaders ogen zijn ook nat en staan bezorgd. Zal dit kindje gezond zijn? Mijn moeder vangt de ene wee na de andere op. Ze knijpt, perst, snikt, hijgt en puft. Mijn vader en ik knijpen, persen, snikken, hijgen en puffen mee. Na een lange emotionele nacht waarbij ik mijn ouders zoveel mogelijk mocht ondersteunen komt daar eindelijk een piepklein nieuw leventje. Het is een jongetje. Mijn moeder draait zich moeizaam om zodat ze mij kan aankijken en zegt fluisterend: “Lief wondertje van me, ik wil je voorstellen aan jouw broertje Valentijn.”

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi en ontroerend schrijfcadeautje ... :thumbsup: (terzijde: losjes geboNden. En misschien: '..., ondanks de tranen die over haar wangen lopen.')

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijfcadeautje, je hebt me heel erg ontroerd. Prachtig verhaal, heel goed verwoord. Ik heb ervan genoten, twee keer. En ook twee keer geslikt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow, chapeau! Ontroerend mooi verhaaltje. Je weet je lezer echt mee te nemen in je verhaal. Heel bijzonder die band tussen een moeder en een overleden kind.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd, Mechtilde en PeterFD, hartelijk dank voor jullie complimenten! Fijn om te lezen allemaal. Dat mijn verhalen dat teweeg brengen is nog steeds niet helemaal te bevatten. Ik doe het wel en schrijf daardoor nog lekkerder. :) Groetjes, Jerney

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is begin van de avond op
Het is het* begin.
Zo snel als hij haar en zij haar buik kan dragen rennen ze het huis in.
Gekke zin. Hoe kan iemand net zo snel dragen als rennen?
Ze heeft een immens grote buik in haar tuinbroek en loopt moeilijk maar toch doelgericht tussen de hoge bloemen op een smal paadje in de tuinderij van haar man.
Dit is een erg lange en voor de lezer vermoeiende zin. Zou je ergens een komma kunnen plaatsen, of de zin in tweeën kunnen hakken? Verder vind ik het een heel ontroerend verhaal, met een heel interessant, verrassend perspectief. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee @Schrijfcadeautje, ik moest ook even slikken van ontroering, met name toen moeder zich omdraaide naar de ik-persoon haar overleden kind, dat ze na drie maanden al moest afstaan. Dat ze er nog steeds mee praat, contact zoekt.... en omgekeerd. Dat nog steeds ook na de dood de kind-moeder-vader verhouding bestaat. Zo zou het moeten zijn, dan hebben al die kleintjes die zo jong moesten sterven toch nog een mooi doel gehad. Zo zou het moeten zijn voor volwassenen ook. Het contact tussen de gestorvenen en de levenden, de verbintenis, het leiden en geleid worden. Erg mooi uitgangspunt en wat een schat van een eind.