Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 181 Hart en Ziel

Met een gapend gat in zijn borst strompelt hij over het trottoir. Het contrast tussen de nachtelijke uren en neonlichten is wat bij velen een migraine aanval teweeg zou brengen. Een negroïde man in een bontjas van tijgerprint houdt hem tegen met zijn gouden wandelstok. ‘Vriend, waar gaan we naar toe, ga je Veerman nog betalen?’ Hij negeert Veerman. ‘Mattie, ik waarschuw nog eenmaal, als je hier langs wilt, doekoe, nu.’ Hij grijpt Veerman bij de keel. Zijn handen zijn ijskoud maar hard als staal. De immense druk zorgt ervoor dat de ogen van Veerman uitpuilen en om beurten als twee kersen uitelkaar spatten. Het levenloze lichaam valt op de grond, terwijl een harde glitter substantie uit de oogkasten glibbert. De man kijkt naar zijn handen, er verschijnen aderen. Hij voelt aan zijn borst, het gat is er nog steeds, maar er groeit weefsel. Ondertussen dansen schaars geklede dames om het lijk van Veerman. Langzaam kleuren hun bleke lippen rood. Tevreden aanschouwt hij de vreugde en hoort aan de overkant van de straat het ritmische gedrum en de pompende basslijn van 120 hartslagen per minuten, met intervallen die bijna naar 140 neigen. “Hart en Ziel” knippert het bordje voor het raam. Hij laat zich leiden door de gevoelige getergde zang. Hij legt zijn hand tegen de deur en voelt de aangename warmte. De deur is niet op slot, alleen het haakje aan de andere kant houd hem tegen. Met een oog kijkt hij door de opening. In het midden van de kamer staat een gouden klokje met de daarnaast een kloppend hart. Het klokje stopt bij 8:12. De deur vliegt open en haar gestalte verlicht de ruimte. Tranen vloeien over zijn gezicht. ‘Johan, neem mijn hand en laat de duisternis achter.’ Zonder te aarzelen stapt Johan in het licht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kruidnagel, kon het nummer helemaal niet, ken alleen Lady in Red van hem. Dit past mooi bij het verhaal :). Dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Richard, ... het lukt me niet me er letterlijk in te verdiepen. Met andere woorden, ik snap er helemaal niks van. Nu is dat niet zo erg, want nu na een paar keer lezen, begint er iets te dagen: :!: het is ook niet om letterlijk te lezen. Dank voor je verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha Richard, wat heerlijk weer hoe je mijn doorsneebeelden, in dit geval van de veerman,volledig op de schop gooit. Weer een mooie van jouw hand.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, ik ben net zo blond als Riny. Ik probeerde eerst duidelijk te krijgen wie de Veerman bij de keel grijpt, of diegene een tijgergeprinte jas draagt en wie waarom genegeerd wordt, immers als je naar de overkant wil moet er betaald worden. Daarna raak je me helemaal kwijt. Hele mooi clockwork orange-achtige beelden maak je hier, waarvoor dank!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. Het is een mengeling geworden van Bijbelse invloeden en de muziek die ik tijdens het schrijven was het luisteren. Leuk dat ieder zijn eigen interpretatie geeft :)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een oog kijkt hij door de opening.
Met één oog kijkt hij... Iedereen kijkt met een oog, hij kijkt specifiek met dat ene oog. Ik vind het verhaal ook moeilijk te plaatsen, maar op de een of andere manier wel heel mooi. Graag gelezen!