Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 181 Eeuwig

Het stadspark ligt er centimeters wit bij. Slechts deze met de grootste warmte in zich wagen zich hier. Daar waar lantaarnpalen hun oranje licht verspreiden, loopt er zo één; voorovergebogen, een pet laat de oren bloot. Zijn haar is te lang, valt over de kraag van zijn jas. Meer warmte omgeeft hem niet. Een knoop ontbreekt. De zoom van de jas rafelt. Hij haalt zijn handen uit de jaszakken, houdt ze open voor zijn mond, beademt ze. Nogmaals. Nog een keer. Zijn vingers zien blauw. Zijn gezicht vertrekt als hij vuisten maakt. Dan verdwijnen ze opnieuw in zijn zakken. Waarom op een dag als deze moet er sneeuw zijn? Het zou niet mogen. Buiten het park lopen anderen, hand in hand, speelse blikken op elkaar werpend die tegen de avond vol verleiding zitten. Telkens de deuren van bloemenwinkels opengaan, drijft een wolk van geuren mee naar buiten. Elders tinkelen twee lepeltjes in een warme chocolademelk. Rode harten sieren gevels. Zijn hart siert hem. Een jonge man als hij, met ogen vol dromen en verlangens, knipperend tegen opkomende tranen. Wat bezielt hem, dat hij, uitglijdend met die onmogelijke schoenen, de gladde brug opgaat, blijft stilstaan bij de reling? Over het ijs tuurt terwijl zijn hart steeds sneller slaat? Uit zijn zak haalt hij een portret, dat hij langzaam met de vinger beroert. Kijkt glimlachend op naar haar appartement vlakbij. Werpt een blik op de flat verderop, daar een man wetend die haar meer kan bieden. Hij slaat een been over de reling, beeft als hij het andere ernaast plaatst. Het portret tussen zijn lippen. De wind snijdt in zijn gelaat. Hij roert niet, huilt niet. Ziet geen rode muts toesnellen, hoort geen hijgen, geen uitroep. Springt met alle kracht die hij nog in zich heeft. Eeuwig gehuil klinkt na in zijn oren.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig ontwikkeld, langs vragen naar het antwoord. Ontroerend. Alle zintuigen gebruikt. De beklemming van de sneeuwkou en de beklemming van het hart.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mechtilde, Dank je voor het lezen. Het kan zich altijd afspelen, op elke dag van het jaar. @Darkvalley, Ldvd is het niet als je goed leest. Volgens hem verdient ze meer dan enkel zijn hart, en dat kan hij haar niet geven. Dank voor je reactie. @Peter, Dank om te reageren. Gek vd zintuigen, ik had er nog niet eens bij stilgestaan. Ik trok mezelf in de wintersfeer, het bijtende buiten, de gezelligheid van binnen. En beklemmend is mss wel het juiste woord.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marlie ik ben er stil van. Tergend tragisch. Bijna filmisch vind ik. Liep met hem mee. Bijzonder mooie invulling van de opdracht.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... wat gevoelig geschreven. Wat in en in triest. Helaas gebeurt het maar al te vaak. 'Eeuwig gehuil klinkt na in zijn oren'. Wat een mooi slot.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, wat een verdrietig verhaal. Heel goed qua sfeertekening! Ik word er stil en verdrietig van, als ik me dat leven en die gevoelens van HP probeer voor te stellen. Twee juweeltjes van zinnen vind ik 'Werpt een blik op de flat verderop, daar een man wetend die haar meer kan bieden.' en natuurlijk de slotzin. Ondanks de trieste afloop; graag gelezen, Marlie!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
C’est beau, c’est triste ... Mooi omdat ik zo van jouw schrijfstijl hou. Gedragen, met dat vleugje Vlaams waar ik zo voor val. (Terwijl ik dit schreef viel ik bijna van mijn sofa. Een kleine aardbeving. Ik hervat.) En ach, zo triest. Had hij, vol verlangens, maar twee witte raven op zijn schouders gedragen. Zij was vast ook beter af geweest. Vermoed ik ...

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets op aan te merken, heel mooi! Ik zie hem lopen door een (vraag me niet waarom) besneeuwd Central Park. Ik voel met hem mee. Heel suggestief, maar niet té. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat sneu nu weer van een jong mensenleven. Was het dat nu allemaal wel waard? Mooi zintuiglijk geschreven. Ik rook zelfs de chocolademelk, de bloemen, voelde de kou van de sneeuw, zag de armoede van de man, uiterlijk en innerlijk. Mooi hoor.