Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 180 - het winnende opstel

Het moet me van het hart. Ik ben ambitieus maar ik kan dat goed verbergen. Mijn vier jaar oudere zusje kon alles beter. Vanaf mijn geboorte heeft ze me overvleugeld. Letterlijk en figuurlijk heeft ze me altijd onder haar vleugels genomen. Ze heeft er waarschijnlijk meer onder geleden dan ik dat we een soort “wezen” waren. Enkele maanden na mijn intrede in deze vreemde wereld, vertrok onze moeder met de Noorderzon. Kort nadien werd Rotterdam gebombardeerd waardoor onze vader zijn huis en drukkerij tot puin zag gereduceerd worden. Aangezien zijn liefdesleven al een grote puinhoop was, stortte de man volledig in. Een weeshuis bracht redding. Het mooie snoetje en de lieve maniertjes van mijn zus openden alle deuren. Mij namen ze er dan maar bij. Ik was doorgaans het piespaaltje en werd getreiterd en gepest. Bij het opgroeien kwam er een pluspuntje voor mij aan het licht. Ik had een geweldig goed geheugen en schitterde op school. Het leerproces ging wat moeizaam; ik had tijd nodig, maar hoe meer de leerstof op het geheugen was gestoeld, des te beter ging het me af. Vooral in alles wat met de Nederlandse taal te maken had, blonk ik uit. Mijn opstellen kregen steevast een 10-min of een 9-plus. Maar oh wee, op een dag kreeg een klasgenootje een hoger cijfer voor haar opstel dan ik. Mijn gevoelens van boosheid herinner ik me niet meer. Wel weet ik dat ik na schooltijd op een bouwwerf op grote rioolbuis klom en het nietsvermoedende meisje onverhoeds in haar nek sprong. Ze kreeg een flink pak slaag. Hetgeen ik me ook nog herinner is het feit dat mijn vader naar school moest komen om over mijn wangedrag te spreken. Niemand had verwacht dat in het stille teruggetrokken verlegen meisje zo'n wilde furie verborgen zat. Men begreep het niet. En...het mooist van alles: het pesten was gedaan!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha! Iemand anders heeft iets gewonnen ;) Is het helemaal autobiografisch? Wat ik grappig vond: je herinnerde niet meer de 'gevoelens van boosheid' maar wel dat je haar in elkaar mepte :P Wat ik mooi vond: de puinhoop van Rotterdam en de puinhoop van het liefdesleven van je vader. En dat het pesten was gestopt :)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je maar, stille waters blijven niet eeuwig stil, zo herkenbaar ook: een totaal onverwachte uitbarsting bij een gevoeld onrecht. Pracht verhaal Marijcke

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een heel goed verhaal in een fijne stijl. Ik was een beetje in verwarring door het letterlijk onder de vleugels nemen. Vooral omdat soort wezen daarna tussen aanhalingstekens staat. Ik dacht even dat het om engeltjes of duiven ging. Doordat ze de woede niet meer herinnert gaat de voldoening leven, dat vind ik erg goed gedaan. Ook de woordkeus past binnen het thema, wat voor mij 'onmacht versus controle-drang' is. De wereld is vreemd, Rotterdam gebombardeerd, piespaaltjes worden getreiterd en gepest en het meisje is stil teruggetrokken en ook verlegen, in haar huist een furie. Wat weer de meest actieve versie van boos is. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh Marijcke, heb je hier werkelijk een deel van je jeugd neergetypt? Het is bar boeiend en ook triest. Je zou je haast nog meer moeten verdiepen in die geschiedenis van dat bombardement en het leven van je ouders. Daar kun je nog wel eens een heel groot succes mee boeken (tenzij je dat al gedaan had natuurlijk en tenzij dit een fictieve autobiografie was. En ja soms is de botte-bijl-methode de beste manier om mensen terug naar af te zetten. Zeer boeiend, mooi geschreven. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Indringend verhaal Marijcke ook ik val voor de laatste alinea waarin je HP afrekent met oud zeer en ook nog het pesten. Graag gelezen

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Erik Jan, Fijn dat je mijn inzending over het 'winnende opstel' gelezen hebt en er zo'n mooie reactie op geeft. Het is voor 100% autobiografisch, jammer genoeg. Maar mijn vader heeft zich herpakt en is weer aan het drukwerk begonnen en kijk, zijn dochter heeft ook iets met letters. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Cora, Dank je Cora om mijn inzending te lezen en zo'n mooi compliment achter te laten. :nod: Ja, die stille waters hè? Kunnen ineens een tsunami worden. Bangelijk zeggen ze hier in Antwerpen. Een fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassende kant van je, die er wel uit moest komen, die furie. Allemaal opgekropte woede. Fijn dat het er ook in het verhaal uitkomt. Jouw leven bevat genoeg thema's voor heel veel verhalen, Marijcke, en dramatische settings. Even wat anders, ik ben begonnen aan een cursus song writing en ik geniet van het luisteren naar songs en het leren wat het effect is van zinslengte. Volgens mij kan dat ook inspirerend zijn voor korte verhalen schrijven, spelen met de zinslengte.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Top verhaal. Ik vind de opbouw, snelheid erg lekker om te lezen. Knap om op deze manier een autobiografie stuk neer te zetten.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke, ... wat heerlijk, echt en eerlijk die woede - niet helemaal natuurlijk want dat meisje kon er niets aan doen dat zij ook een goed opstel had geschreven - maar je woede zag opeens een uitgang. Fijn dat dat gebeurd is en goed dat je dit zo geschreven hebt. :thumbsup: :nod:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Furie-Marijcke, je hebt deze herinnering geweldig mooi en levendig overgebracht. Herkenbaar, die jaloezie, en mooi hoe je die woede en het pesten hebt opgelost. Respect!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Edith, Ja, ik heb inderdaad een stukje autobiografie getypt. Een stukje jeugd. Ik schaam mij er nog over dat ik zo kinderachtig jaloers ben geweest en ik hoop dat ik het desbetreffende meisje geen al te groot trauma heb bezorgd. :angry: In mijn boek/roman 'De oude man' schrijf ik al over bepaalde zaken die toen gebeurd zijn. Maar meer als achtergrondinformatie. Ik heb hier en daar in mijn 'opgeslagen documenten' al veel geschreven over mijn jeugd ect. Ik moet er toch eens werk van maken om te bundelen, maar dan denk ik: 'Goh, blijf toch niet zo over die oorlog zeuren. Daar vinden de mensen niets meer aan. Er is al zo veel over geschreven.' En dan laat ik het weer los. :) Nog een fijne zondagavond, Edith.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Odile, Dank je wel voor je aandacht voor mijn inzending en je lovende woorden. Ja, ik geloof wel dat er veel dramatiek in mijn leven is (geweest). Genoeg stof om over te schrijven en na te denken. Veel dieptepunten, maar ook veel highlights, veel ervaringen, veel geleerd. Het zal allemaal wel een bedoeling hebben... Fijn dat je zo'n voldoening hebt/krijgt door het volgen van je nieuwe cursus. Zal zeker interessant en leerzaam zijn. :nod: Bij mij...mijn oren zijn versleten, erg spijtig, want muziek is zooooo moooooooi. :nod: Nog een fijne zondagmiddag-en avond toegewenst. Zijn de zonnepanelen op hun plaats geraakt? :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Levina, Dank je wel voor je aandacht voor mijn inzending en je lovende woorden. Ik denk dat je me goed begrijpt. Fijn. :nod: Het is heel gek maar in mijn jeugd hoorde ik dikwijls de woorden dat ik een softy was, alhoewel dat woord destijds nog niet bestond! Ik zou een aardje hebben naar mijn 'zwakke' grootvader die als Belgische soldaat in de eerste wereldoorlog naar Nederland was gevlucht met de woorden: 'ik laat me niet doodschieten door de Duitsers' en dus niet meer naar zijn (mijn) vaderland kon terugkeren. Hoe ouder ik word des te meer prijst men mijn 'kracht en sterkte'. :o :nod: Nog een fijne zondagmiddag-en avond, Levina.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijck, hoe het schrijven oude wonden kan openen en je opnieuw die tijd laat beleven. Je slaagt er meesterlijk in om ons, lezers, steeds weer te doen meeleven met wat zich in je leven afspeelde. Je houdt de emoties erin, zonder dramatisch te worden. Ik wens je nog het allerbeste toe, met je gezondheid en met je boeken die nog zullen verschijnen. (en dus, na het brabantse, woon je weer in Antwerpen?!) :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Dank je wel voor je aandacht voor mijn inzending, Riny. Je weet altijd fijne optimistische en begrijpende reacties te plaatsen voor iedereen. Dat vind ik knap, hoor! :nod: Ja, die woede-uitbarsting was wel wat beschamend achteraf, maar ik denk ook dat het voor mij bevrijdend heeft gewerkt. Dat arme meisje heeft alle woede die ik destijds voor mijn zus koesterde moeten incasseren. Erg zijn die gevoelens van jaloezie toch. Mijn zus heeft met mij gebroken toen ik mijn eerste boek 'De oude man' publiceerde. Zij was op alle gebied altijd mijn meerdere, behalve op het intellectuele vlak, maar zoals ik schrijf, ze heeft waarschijnlijk omdat ze toch vier jaar door onze moeder is 'opgevoed', haar scherper gemist dan ik, luierkind. Een liefdevolle oma heeft mij gepamperd tot de oorlog uitbrak.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Dank je wel voor je reactie en je lovende woorden die juist op tijd komen want ik denk wel eens dat ik moet ophouden met al die 'dramatische' verhalen. Fijn te lezen dat ik de juiste toon weet te vinden waardoor het lezen van mijn stukjes aangenaam blijft. :nod: Na negen maanden diep ongelukkig te zijn geweest in het Brusselse heeft mijn jongste dochter mij eind 2016 voorlopig in huis opgenomen. Een beetje overstuur en ziekjes. Met hond en kat en de hele santenkraam. In september liep ze een ernstige enkelbreuk op en kon ik haar helpen, zo goed en zo kwaad als ik kon..Ze is nog steeds in revalidatie, dus blijf ik hier nog even zitten. En ondertussen amuseer ik mij met mijn manuscripten op te poetsen en uit te geven. Je schijnt mij een beetje te kennen; ik heb geen flauw idee wie Marlie is. Maar het is leuk je hier te ontmoeten. Nog een fijne zondagavond. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Dank je wel voor je reactie en je lovende woorden die juist op tijd komen want ik denk wel eens dat ik moet ophouden met al die 'dramatische' verhalen. Fijn te lezen dat ik de juiste toon weet te vinden waardoor het lezen van mijn stukjes aangenaam blijft. :nod: Na negen maanden diep ongelukkig te zijn geweest in het Brusselse heeft mijn jongste dochter mij eind 2016 voorlopig in huis opgenomen. Een beetje overstuur en ziekjes. Met hond en kat en de hele santenkraam. In september liep ze een ernstige enkelbreuk op en kon ik haar helpen, zo goed en zo kwaad als ik kon..Ze is nog steeds in revalidatie, dus blijf ik hier nog even zitten. En ondertussen amuseer ik mij met mijn manuscripten op te poetsen en uit te geven. Je schijnt mij een beetje te kennen; ik heb geen flauw idee wie Marlie is. Maar het is leuk je hier te ontmoeten. Nog een fijne zondagavond. :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijke, Blavatski, ik ben er enkele maanden uit geweest - schoonouders gaan achteruit - maar hoop terug wat meer te kunnen meedoen aan de weekopdrachten. Als Belgische en rond Antwerpen wonende voel ik me een klein beetje je buur, hoewel je dus nog steeds bij je dochter inwoont en huishoudelijk werk op je neemt. Affligem ken ik wel, ben er nog nooit geweest, mijn moeder woont in Dilbeek.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zo voorstelbaar, zo'n onverwachte uitbarsting van het stille kind heerlijk open en rustig geschreven; graag gelezen

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke, indringend verhaal, waar je je eigen kracht zo mooi laat zien. Al vroeg in je jeugd mooi kunnen schrijven, fijn dat ik je hier kan lezen. Ben oprecht jaloers op je, ik hoop dat het een prettige manier van 'uiten' voor jou was. Dan de 'kloppartij' zoals de Vlamingen het zo mooi noemen. Helaas moet je altijd optreden om respect te krijgen. Gelukkig is dat hier op SOL al mogelijk met een mooie invulling! Fijn je gelezen te hebben, goede zondag!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marijcke wat een ontroerend verhaal. De echte winst zit 'm voor mij in: "het pesten was gedaan." Ik ken een soortgelijk verhaal, een uit wanhoop uitgedeelde klap aan de leider van de pesters. Toen die met een bloedneus afdroop ging het gevolg achter hem aan. Ook daar was het pesten gedaan. Heerlijk!