Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#180 Ieder nadeel...

Hoestend liet hij zijn sigaret vallen en trapte hem uit. Ik bekeek Bram zorgvuldig. Zijn wallen deden hem er moe uitzien, al kon ik niet peilen of dit kwam door een tekort aan slaap, of door iets anders. Zijn gezicht was mager, de jukbeenderen waren goed te zien. Het hoesten werd heviger, tot het punt waar het scheen dat hij zijn borstkas naar buiten zou brullen. ‘Bronchitis,’ zei ik. ‘Pardon?’ Zijn stem was zwaar, schrapend. ‘Het kan niet anders dan dat jij bronchitis hebt.’ ‘Ach man, je lult.’ ‘Ik zweer het. Dat gerook maakt je kapot.’ ‘Welnee, het is vast niets. Dat hoesten hoort erbij.’ ‘Ik blijf bij mijn diagnose.’ ‘Wil je erom wedden? Tien euro, het is allesbehalve bronchitis.’ Ik nam het aanbod aan. De dag dat ik een tientje zal weigeren ligt nog ver voor me, daarbij kwam dat hij nu ook eindelijk de dokter een bezoek zou brengen. Niets was voor hem een betere beweegreden dan geld. Dus, zo geschiedde het dat we naar de dokter gingen. Na lang beraad was de dokter er toch niet gerust op en besloot hij enkele testjes te doen. Toen de dokter dit zei voelde ik het tientje al in mijn zak prikkelen. De uitslag liet enkele weken op zich wachten. Uiteindelijk zaten we gezamenlijk tegenover de man in de lange witte jas. Bram stond erop dat ik bij zijn overwinning aanwezig zou zijn. Je kon veel over hem zeggen, maar hij bleef een optimist. ‘Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet zeggen,’ zei de dokter, ‘maar ik ben bang dat u longkanker heeft.’ Zijn woorden hadden mij in het gezicht geslagen. Longkanker, ik kon het niet geloven. Bram draaide zich naar me toe, met – tot mijn verbazing – een brede glimlach op zijn gezicht. ‘Geen bronchitis. Ik win. Kom, we gaan een ijsje eten. Ik trakteer.’

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw..goed verhaal, Meikiepiek. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige invulling van de opdracht, @Meikiepeik De lezer zit er meteen in. Beeldend beschreven en een mooi passend eind. Helaas ook erg realistisch. En bovenal een mooie karakterschets! Eigenlijk zag ik al lezend iemand van vroeger voor me. Zal nu wel overleden zijn, denk ik. Net zo koppig, net zo ruw. Eén puntje : "maar het bleef een optimist" moet zijn ---maar hij bleef een optimist (slaat terug op Bram, een mens, dus hij)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het compliment! En ook bedankt voor het foutje, ik zal het object veranderen in een persoon ;)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-Ik nam het aanbod aan-. Hier moest ik al stiekem lachen, omdat ik de opdracht ken. Goed ook hoe de karakters in hun rol blijven. Leuke twist.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meikipeik, ... wat zet je daar een karakter neer. Prachtig. Met aandacht gelezen en zal er beslist nog wel eens aan terugdenken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zo damn en ik zit dit rokend te lezen. Oef. Hele knappe invulling van de opdracht. Toch een heel klein puntje van kritiek. Het woord bronchitis vind ik iets te vaak voorkomen. Verder :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meikiepeik, Geweldig goed verhaal, goed geschreven, goede plot. Mijn complimenten. :nod: Zou op de verpakking van sigaretten moeten komen. Lachend de waarschuwing ronddragen! Misschien beter dan al die enge foto's. :nod:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meikiepeik, sterke en originele invulling. Dit wil je liever niet winnen, maar alla, ieder tientje ie er één. :o