Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 180 payback time

Ik zag hem zitten in zo'n strandtent voor de beter gesitueerden. Drie blonde beeldschone vrouwen om hem heen en iets verderop twee nors kijkende zwaar gebouwde mannen die voortdurend om zich heen keken. Ik bond mijn hond vast aan een paaltje en liep het trappetje op. Een van de gorilla's zag het gebeuren en wapperde me al weg. 'Dit is een besloten feestje, meneer. Ik moet u verzoeken...' 'Robert,'riep ik.' Robert Hilgersom. Ik ben het. Frits van Egten.' Robert deed zijn zonnebril af en staarde me een ogenblik aan, gravend in zijn geheugen. Een sombere glimlach krulde zijn lippen en hij wenkte me. Met schijnbare tegenzin deed de gorilla een stap opzij. De vrouwen giechelden en gingen net genoeg opzij om me door te laten. Ik wrong me tussen de blote lichamen en rook een geur van zonnebrand , parfum en seks. 'Ga zitten,'zei hij.'Wat wil je drinken? Een dubbele whisky, zeg het maar.' Ik schudde mijn hoofd.' Ik wil alleen iets weten. Hoe kom je zo rijk. Vroeger hadden jullie het niet zo breed.' Hij staarde me somber aan.' Ik win altijd.' Ik trok mijn wenkbrauwen op.' Hoezo?' Robert wenkte een gorilla.' Koop binnen een kraslot voor me.' De man knikte en kwam binnen tien minuten terug met in zijn knuist een kraslot. 'Let op,' zei Robert. Hij nam een muntje uit zijn zak en kraste een vakje open. 'Hoofdprijs tien duizend. Zie je.' Ik knikte. Hij haalde zijn duim van het vakje en liet het me zien.' Okay,'zei ik. 'Je hebt nu tien duizend gekrast.' Routineus kraste hij willekeurig twee andere vakjes open.'Kijk.' Mijn mond viel open van verbazing en ik keek hem aan.' Je hebt verdomme tien duizend gewonnen.' Hij haalde zijn schouders op.' Een zwak moment,' zei hij.' Jaren geleden. Stom, stom, stom.' Geërgerd sprong ik op.' Ik begrijp er helemaal niets van, Robert.' Hij keek me aan met zijn bleekblauwe ogen en dunne lippen.' Verkoop nooit je ziel aan de duivel, Frits. Geloof me...het lijkt zo mooi, maar je trekt aan het kortste eind.' Opeens begreep ik het en hij zag het in mijn ogen.' Ik dacht slim te wezen. Hebzucht vierde de boventoon...ik kreeg het.' Hij keek langs me heen naar de zon die smeulend onderging in de zee. ' Binnenkort is het payback time.'

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Even maakte mijn hart een sprongetje toen ik de naam Frits van Egten las, even dacht ik dat het een referentie was naar De Avonden, maar dat is Frits van Egters, en die heeft helaas niks met dit verhaal te maken... Leuk verhaal, goede moraal, graag gelezen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, met een verrassend en toch niet zo verrassend einde. Daarmee bedoel ik dat het in de lijn der verwachting ligt, maar toch als een verrassing in het verhaal komt. Goed gemaakt van de opdracht, want afgunst ligt bij de opdracht voor de hand. Het is juist de kunst om dat wat voor de hand ligt te vermijden. Zelf had ik het verhaal sterker gevonden als hij niet tweemaal achter elkaar hetzelfde bedrag won. Nu vroeg ik me af als lezer of je het soms per ongeluk twee keer hebt laten staan. Ik snap wat je bedoelt te doen, laten zien dat het iedere keer hetzelfde is. Mogelijk de tweede keer dan samenvatten.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste schrijfcoach, Krasloten heb je met verschillende hoofdprijzen. Robert kreeg er een met de tien duizend euro hoofdprijs. Het enigste wat hij er voor hoeft te doen, is drie keer het zelfde vakje open te krassen. Krast hij drie keer tien duizend is het voor hem. Krast hij twee keer tien duizend en een keer honderd win je niets. Hij heeft dus niet twee keer achter elkaar gewonnen ,maar slechts een keer. Wat mijn verhaal nu een stuk sterker maakt, dank je wel. Ook MJ bedankt voor je feedback.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend, spannend. Hoewel ik de truc met de krasloten niet begrijp maar alla, het principe nooit je ziel aan de duivel verkopen wordt hier geïllustreerd.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wilfred, verhaal met mooie moraal! Sterk hoe je dat beeld neerzet van de rijke patser, omgeven door mooie vrouwen en gorilla's.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilfred. Mooi beeld, ik zie het zo voor me. Ik ken de wereld van de krasloten niet, maar je hebt me iets geleerd. Mooie moraal, ik hou daar van. De schijn die bedriegt. Fijne zondagavond.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles hebben en er niet van kunnen genieten. Goede combinatie van fijne dialogen en beeldende vertelling. :thumbsup: !

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie positieve reacties. Op naar de volgende schrijf opdracht