Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#179 Gedonder in Geelbroek

Op een middag ontmoetten Lammert le Nez en rechercheur Govert Geurts elkaar op de Brink in Geelbroek. Lammert heeft een tas bij zich, van opvallend rode kleur en het is duidelijk dat er iets zwaars in zit. Bijna dagelijks zit Lammert le Nez daar rond deze tijd met zijn maat Cor du Bois. Cor is er vandaag niet bij. Le Nez schuift met zijn voet de tas onder het tafeltje naar Govert. Hij knikt met zijn hoofd naar de tas. Als Govert erin kijkt begint hij te kokhalzen. ‘Als je mij ongestoord mijn zaken laat doen hier in dit godvergeten dorp vertel ik je waar je de rest kunt vinden. Heb ik je volledige medewerking dan garandeer ik dat dit de laatste is’ zegt Le Nez zacht. De volgende ochtend om acht uur staat Govert Geurts in uniform op de Smalle Mestweg, vlakbij kinderdagverblijf de Participeuter. Govert stapt op zijn dienstfiets en zwabbert langzaam en schijnbaar onhandig over het weggetje zodra hij Jetty met haar twee kinderen op de fiets ziet aankomen. ‘Tring tring!’ roept Jetty als ze hem voorbij wil. Govert maant Jetty te stoppen. ‘Goedemorgen Govert, is er iets?’ ‘Jetty, je hebt geen bel op je fiets.’ Jawel hoor, twee zelfs, hè, kinderen? ‘Tring tring!’ roepen de kinderen in koor. ‘Dat zijn geen fietsbellen, dat zijn mensen, van vlees en bloed.’ Goverts ogen worden nat terwijl hij dit zegt. Hij slikt en oreert: ‘De functie van de fietsbel is andere verkeersdeelnemers te waarschuwen bij gevaar. De bel moet hoorbaar zijn tot op vijfentwintig meter afstand. In Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets vanaf 1906 wettelijk verplicht. Een bekeuring voor geen of ondeugdelijke fietsbel bedraagt vijfendertig euro. Jouw kinderen vallen onder de categorie ‘ondeugdelijke fietsbel’. ‘Maar al maanden is in het hele dorp geen fietsbel meer te krijgen. Ook de mijne is door die criminele fietsbelbende gestolen. Klootn van de bok Geurts. Ik heb er een besteld bij fietsenwinkel Teut maar die krijgt ze niet aangeleverd. Hij heeft het al zo moeilijk nu zijn vrouw vermist is. Ik kan het niet helpen. ‘Wet is wet Jetty, je bent verplicht er eentje te hebben. Maar … ik zal je matsen. Vanmiddag sta ik hier weer om te controleren. Zorg dat je fiets dan in orde is.’ ‘k Moe heuien Govert, ik zal zien.’ Govert neemt zijn positie weer in, er komen nog drie moeders aangefietst. Jetty haast zich naar de peuterspeelzaal en daarna naar Nelemans, de buurtsuper waar ze werkt. Als ze langs de Brink komt ziet ze daar een fietskraam die er niet eerder stond. ‘Du Bois fietsbellen bellen best! € 31,99’ leest ze. Voor de fietskar is het een drukte van jewelste, ook zij koopt een fietsbel van Cor du Bois. Le Nez zit op het terras achter de kar en drinkt koffie. Die middag krijgt niemand een bekeuring. ’s Avonds vindt rechercheur Geurts in een nabijgelegen bosperceel de ledematen van de jonge moeder Jantien Teut.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Stella, Ik heb hete 2 keer gelezen maar kan er weinig touw aan vast knopen wat de bellen te maken hebben met uit elkaar gehaalde mensen. De beelden van kids die een bel nadoen en het stukje dialoog was vermakelijk maar de rest is me helaas ontgaan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het sfeerbeeld van het dorp dat je oproept heerlijk. Maar hoe goed geschreven ook, van het verhaal en de clou, de relatie tussen de tas, fietsbellen en de ledematen kan ik geen chocola maken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Stella, Ik snap em nu wel beter. :) De arme familie geteroriseerd door een bellen verkoper. Ik denk dat het einde, met de ledematen, erg heftig is voor een dergelijk klein montair gewin. Dat de dorps agent niet durft in te grijpen kan ik niet plaatsen. Wellicht wilde je doen voorkomen dat teun als gijzelaar was in afwachting van de mega verkoop? Het stukje is wel duidelijker geworden met het herschrijft, goed gedaan. Wellicht nu nog het einde en begin met bloederige tas en waarom niet ingegrepen wordt en dan heb je een beller van een verhaal :) Zoiezo een luguber leuk en wild fantastisch stukje geworden.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy, dank je wel. Arme Jantien met d'r kokkerd ... @ Marceline en Darkvalley: Ik denk dat ik teveel van de lezer vraag om aan het eind van mijn verhaal te kunnen conlcuderen dat het hoofd van Jantien Teut in de tas zit. Een tweede herschrijf is nodig. Fietsbellen, de coke van Geelbroek. Een mens moet wat in het oosten van het land.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een bijzonder verhaal. Mijn eerste ingeving was dat de officier ook in het complot zat, dat hij een deel van de winst zou krijgen. Dat er een deel van een fiets in de rode tas zat (ook al verklaart dit niet het kokhalzen van de officier). Als ik het goed begrijp steelt le Nez fietsen (of alleen de fietsbellen) om ze daarna zelf voor winst te verkopen. Het verhaal is fijn geschreven, de sfeer die je oproept is goed gedaan, alleen kan ik ook niet van het geheel een sluitende interpretatie maken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tot en met de koffie kan ik het volgen maar daarna raak je me kwijt, Stella. Een open einde met vragen zou kunnen, maar dan toch graag met iets meer aanwijzingen. De natte ogen zijn waarschijnlijk een hint naar wat Geurts al ziet in de toekomst maar het blijft net iets te vaag om het te kunnen plaatsen. Ik hoop wel dat je nog een beetje schaaft aan het verhaal want je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Gedonder in Geelbroek (inclusief De Neus en Van Hout!): doet me denken aan de Bob Evers-serie, die ik vroegâh verslonden heb :-) Origineel, lekker gruwelijk en absurdistisch plot!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schrijfcoach Mike van Holsteijn: Was het leven maar zo simpel, maar ook dit verhaal zit zo niet in elkaar. Een deel van een fiets in de tas, dat zou de goegemeente in Geelbroek nog wel trekken. @ Willemina: Ik begin meestal na de koffie pas verbanden te leggen. Leuk dat ik je nieuwsgierig heb gemaakt! Geurts ogen worden nat omdat hij denkt aan het hoofd van de nu dode jonge moeder Jantien Teut, waarvan hij 's avonds de ledematen vindt. Wat ik niet schrijf maar wat Le Nez tussen neus en lippen door zegt is dat hij, als hij meewerkt aan zijn handeltje, aanwijzingen krijgt over waar hij de rest van het lichaam van Jantien kan vinden. Geurts werkt mee door te dreigen met het uitschrijven van bekeuringen. Een bekeuring komt € 3,01 hoger uit dan een nieuwe fietsbel van du Bois. @ Kruidnagel: De Bob Evers serie ken ik niet. Zijn dat jongensboeken? Je wordt er nog steeds blij van zie ik, net als van mijn verhaal, waar ik dan weer blij van wordt. Ieder bedankt voor de aandacht voor het verhaal, het lezen en de feedback. Ik mag concluderen dat ik wat te veel zaken in het midden heb gelaten. De feedback neem ik mee.