Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 179 -Lanterfantend trio aan het strand van een Braziliaanse badplaats

Op een middag ontmoetten persoon A en persoon B elkaar op de brink van een dorp in het oosten van het land. Was het toeval, of hadden ze het afgesproken? Persoon A had een tas bij zich, van opvallend rode kleur en het was duidelijk dat er iets zwaars in zat. Persoon B nam de tas stilzwijgend van A. over, groette met een hoofdknik en liep de Brink af. A. leunde tegen een winkelpui en stak een sigaret op. De ander trachtte zo normaal mogelijk te lopen, wat niet gemakkelijk ging met die last om zijn rechterschouder. Bij iedere stap bonkte deze in zijn lendenen. Hij blikte achterom naar A. die nog steeds in dezelfde nonchalante houding hing. Tja, die had het gemakkelijk nu! B. veegde de transpiratiedruppels van zijn voorhoofd. Nog een paar straten dan was hij thuis. En dan was het afwachten geblazen. Diezelfde avond opende B. met opgewekte stem de deur voor twee personen (A. en een derde) : “hallo, leuk, dat je zo vroeg bent! Ik heb de koffie nèt klaar.” Opzettelijk luid voor de buren, want die merkten altijd alles. Ze mochten eens argwaan krijgen. Hij, die mensen gewoon aan de deur liet staan bellen tot ze een ons wogen… In de woonkamer waren de gordijnen dichtgetrokken. Op tafel stond de felrode tas. “Nou daar gaat ’ie dan,"' zei A. , greep de tas en haalde een ouderwetse metalen broodtrommel uit, schudde deze leeg, zodat de inhoud alle kanten op gleed. “Hé zeg, kijk een beetje uit. Straks kunnen we over de grond kruipen”, mompelde C vanuit zijn donkere hoek. B moest er even bij gaan zitten: hij trilde plotseling op zijn benen. “Als hij nu maar echt is,” “Maak je geen zorgen, man, als ik iets doe, doe ik iets goed,” zei A zelfverzekerd. Opeens kwam er beweging in de derde man die bij de deur stond. “Dat zullen we eens even bekijken.” Hij schoof een stoel bij, pakte een klein vierkant voorwerp, dat hij uitvouwde en bovenop één van de plastic mapjes plantte, boog zich erover heen en mompelde iets. Zwijgend keken A en B toe. De laatste tikte nerveus met zijn vingertoppen op het tafelblad. “En?” vroegen beiden gelijktijdig. Er lag een wereld van hoop, verwachting en spanning dat ene simpele woordje. C. zette zijn loupe op het volgende mapje en werkte zo het hele stapeltje af. “Ja, Anton, als jij iets doet, doe je het goed.” A wreef in zijn handen. “Pak je koffers maar vast, jongens!” Aan het begin van de nacht werd een huissleutel zorgvuldig in het slot gestoken en gleed daarna door de klep van de brievenbus naar binnen. Een donkerblauwe auto met drie inzittenden vertrok met gedempte lichten. De volgende dag na sluitingstijd werd een politie-inval gedaan bij een sjoegel antiekzaakje in een steegje van een Overijsselse stad. De eigenaar werd opgepakt. Het Rijksmuseum heropende diezelfde week nog de tentoonstelling van koninklijke penningen en munten. De auto werd later verlaten teruggevonden in een greppel. Het nummerbord ontbrak.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@wilfredbreda : Fijn dat je het verhaal wel kan waarderen. Heel gek, er kwam een rood golflijntje onder te staan in Word. Ik dacht echt dat het sjoegel was. (Een sjoegel zaakje, een sjoegele vent). Toch eens nakijken... ..

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Edith E, Lekker om te lezen, dit sfeervolle verhaal met lekker veel vaart. Goede titel ook, geinig dat misdaad in dit verhaal loont én niet loont. Qua sjoegel denk ik trouwens dat je 'sjofel' bedoelt.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjoegel, ik vond het woord exact beschrijven hoe zo'n zaakje eruit zou zien. Wellicht omdat ik het associeerde met een culturele referentie en een stoffig zaakje. Ik miste echter de referentie in het verhaal met het zaakje en waarom daar de inval was. Ook wat er nu uit het broodrooster viel was me niet helemaal duidelijk. In eerste instantie dacht ik aan brood kruimels, maar dat is mijn probleem :D Wel erg leuk gevonden om zo'n ding in de tas te hebben.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kruidnagel : Heel hartelijk dank voor je complimenten. Het verhaal vloeide uit mijn toetsenbord (lees: pen) en gaf me wel een voldaan gevoel. Maar dat andere mensen het ook nog konden waarderen, dat had ik niet verwacht... Fijn, om te lezen dat er vaart in zit. Ik bewonder dat meestal in andermans verhalen. Sjoegel, tja, ik heb het nagekeken en kreeg iets uit een carnavals liedje en een (citaat) : pap van karnemelk, uien, (spek) en aardappels (in de oorlogsjaren) , dus ik zal wel sjoemel, of sjofel bedoelen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Darkvalley : Sjoegel, ik vond het woord exact beschrijven hoe zo'n zaakje eruit zou zien, schrijf je. Laat ik nou eens een nieuw woord uitgevonden hebben??? Ik zal de Dikke van Dale eens inlichten, misschien kunnen ze er iets mee. Nee, maar zonder gekheid, je vat tenminste de criminele atmosfeer die ik wilde scheppen. ** Het is geen broodrooster, maar een broodtrommel. Nooit gezien? Zo'n zware ouderwetse geëmailleerde broodtrommel met hengsel en een slot. Die dingen kunnen loodzwaar zijn. Mijn grootmoeder bewaarde er vroeger belangrijke papieren in. Je schrijft : **Ik miste echter de referentie in het verhaal met het zaakje en waarom daar de inval was. : dat laat ik aan de lezer over. De mannen zitten in het buitenland, A had gestolen uit het Rijksmuseum, en om in Zuid Amerika een luxe leventje te kunnen leiden hebben ze het zaakje verkocht aan een antiekzaakje = handlanger, alleen die was misschien wat naïef. ** Als A -haantje de voorste- de trommel leeg schudt, glijdt het zaakje alle kanten op : de plastic mapjes met penningen en munten. O.K. Ik geef toe hier en daar rammelt het verhaal enigszins. Ik had er namelijk eerst waardevolle postzegels van willen maken, maar die zijn niet zwaar. Een trommel met munten en penningen is een stuk zwaarder.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy Bastiaans : Dank je wel, Nancy. Fijn, dat het verhaal je kon boeien. Ach ja, sjoegel -sjofel --zie de reacties aan de voorgaande leden. De achterkamertjessfeer is in ieder geval duidelijk overgekomen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Edith, Leuk je uitgebreide reactie te lezen. Ik dacht al dat het een trommeltje of iets kon zijn, postzegels leek me al lezend logisch. Zoiets leegschudden zonder muntgeld lawaai van het schudden dan wel op de tafel vallen ontbreekt een beetje. Past wel weer bij postzegels, die vallen veel zachter. :)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Darkvalley: (Meestal vinden mensen het stomvervelend als ik uitvoerige reactie geef.... dus dank je) Tja, dat geluid dat ontbreekt, dat komt: de munten/penningen zijn opgeborgen in plastic mapjes. Helemaal duidelijk is mijn verhaal dus niet echt. De dieven waren slimmer dan ik.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Edith, Ik vind het een vlot geschreven verhaal, graag gelezen! Ik zou sjoegel laten , een mooi eigen woord en iedereen weet wat je ermee bedoeld.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed stuk, vlot geschreven! Al was de betekenis een beetje puzzelen, uiteindelijk ben ik erachter gekomen. Deze betekenis maakt het eindresultaat beter. Je schept een goede sfeer met je zinnen en met de karaktertrekken van je personages.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfgraag72 : Fijn, dank je wel voor je aardige reactie en je compliment. (Een woord waarvan de betekenis helemaal duidelijk is; wat een vondst eigenlijk als je het zo bekijkt.)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Mike-van-Holsteijn : Hartelijk dank! Het was een leuke originele opdracht, die tot de verbeelding sprak. Dat puzzelen geloof ik, maar dat was meer om de eventueel aanwezige spanning te verhogen. Als je al lezend weet welke kant het verhaal op gaat, hoef je het net zo goed niet verder te lezen. Vandaar.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Edith, Je verhaal las lekker weg, hield de spanning erin. Goed gedaan. Je maakt vooruitgang, hè?! Nog een fijne zondagmiddag-en avond. Klein zeurje: de sleutel niet in de brievenbus ''gooien'' (maakt te veel lawaai!) laten glijden misschien? :o Nog een fijne zondagmiddag-en avond. ;)

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marijcke, voor je waardering! En ja, misschien dat de sleutel naar binnen laten glijden wat gedempter is en meer in de sfeer van het verhaal past. Alles stiekem en zacht, je hebt gelijk. Jij ook nog een fijne restant-zondag!