Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 174 Een verhelderend gesprek

Hij ging stevig tegen haar tekeer. Alleen zijn hoofd stak boven de schutting uit. Een vuurrood hoofd met priemende ogen. De ene vloek na het andere scheldwoord kwam uit zijn mond, samen met spetters spuug. Theodora had haar buurman nog nooit zo meegemaakt. En waar ging het nou helemaal om? Zij had bij het besproeien van haar tuin per ongeluk de tuinslang nét iets te hoog gehouden, waardoor de buurman een paar druppels water over zich heen kreeg. Tegen zoveel verbaal geweld was Theodora niet opgewassen, zij ging naar binnen en liet hem uitrazen. Zij voelde zich tot op het bot gekwetst. Die nacht kon zij de slaap niet vatten, de hele week daarna sliep zij ook slecht. Steeds zag zij die kwade kop voor zich en in gedachten had zij er al van alles tegenaan gesmeten, van bloempotten tot kokend frituurvet. Ook bedacht zij allerlei scenario’s om de kwestie op te lossen, van wijkagent tot verhuizen. Telkens viel zij pas tegen de ochtend in slaap. Overdag durfde zij nauwelijks naar buiten, bang om de buurman tegen te komen. Zij keek eerst of zijn auto er niet stond, voordat zij boodschappen deed. Als haar broer Jurriaan later langskomt, vertelt zij het hele verhaal en besluit; ‘Ik vind het onvergeeflijk wat die ellendeling mij heeft aangedaan. Ik kan hem wel wurgen!’ ‘Nou, Thé, dat is nogal wat. Wurgen is natuurlijk geen optie. En als ik het zo hoor, is hij ook geen type waar je even langsgaat om het uit te praten, als hij zelf nog niet dat initiatief heeft genomen.’ ‘Nee, dat zie ik ook niet gebeuren, maar wat moet ik dan? De politie erbij halen? Ze zien me aankomen; ik heb geen schade en geen bewijs. Bovendien, als de politie naar hem toe gaat ontkent hij en krijg ik daarna nog veel meer ellende met die rotzak!’ ‘Je kunt het ook anders benaderen. Als er geen verzoening in zit, kun je het voor jezelf dragelijker maken door het niet zo persoonlijk op te vatten; misschien had hij net tegenslag of een naar bericht gehad en reageerde hij dat op jou af. Laat hem voor wat hij is; een nul die niets voorstelt. Er zijn genoeg andere mensen die écht belangrijk zijn in jouw leven! Als je alleen maar denkt aan hoe hij jou heeft gekwetst, of dat weer zou kunnen doen, geef je hem daarmee macht over jou.’ ‘Jij hebt makkelijk praten, Jur. Het is toch geen knop die je even omzet?’ “Nee, natuurlijk niet. Maar het is nu eenmaal gebeurd, je kunt dat niet meer veranderen. En ook hem kun je niet veranderen, wel hoe je er zelf mee om gaat. Probeer je pijn en woede te vergeten, dat is alleen maar negatieve energie. Richt je op je eigen leven en wat dat voor jou aangenaam maakt.’ ’s Avonds in bed denkt Theodora nog terug aan Jur’s woorden. Hij heeft gelijk, denkt zij; dat mispunt van hiernaast heeft natuurlijk geen enkele verantwoordelijkheid voor mijn welzijn, die heb ik nog altijd zelf! Ze neemt zich voor om meteen na het weekend de zolder eens lekker op te ruimen. Daarna valt Theodora in slaap.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wilfred, Hartelijk dank voor je reactie! Tijdens een zoektocht naar een andere insteek bij 'vergeving' heb ik inspiratie opgedaan bij Frederic Luskin, zijn stelling is dat vergeving betekent het gebeurde minder persoonlijk nemen. Het doel is dat je je beter gaat voelen. En nee, niet zelf meegemaakt; ooit van iemand zoiets gehoord en dit vond ik passen bij deze insteek. Wel het verhaal wat aangepast.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, bloempotten en kokend frituurvet waartegen? De schutting? Jouw Jurriaan is een wijs man; vat niet alles zo persoonlijk op. Hele volksstammen zijn tegenwoordig gekwetst, daar word ik persoonlijk zo moe van. Je hebt weer een onderhoudende tekst afgeleverd - en nu een met wijsheid :nod: - die ik graag las.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een mooi verhaal. En wat mooi die andere insteek bij het woord vergeving die je bij #2 noemt. Ik las het met plezier maar mag ik toch wat zeggen over de technische kant? Het gesprek tussen Theodora is erg uitgesponnen. kan je het ook wat compacter schrijven? En 'tot op het bot gekwetst' is een cliché. Kan je wat originelers bedenken? een mooie 'show'? Maar dat gezegd hebbende: het blijft een goed verhaal!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, hartelijk dank voor je reactie. De bloempotten en frituurvet smijt zij in gedachten tegen die rotkop aan, die boven de schutting uitsteekt. Mogelijk krijgt dan ook de schutting een portie te verwerken... Fijn dat je dit graag las, en wat betreft het moe worden van hele volksstammen gekwetst zijn; Jurriaan zou tegen je zeggen; 'Richt je op je eigen leven en wat dat voor jou aangenaam maakt.’ ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, hartelijk dank voor je reactie. Ik ben blij dat je het graag hebt gelezen, minstens zo blij ben ik met je feedback. Dat geeft mij weer stof tot nadenken. Ik kauw er nog even op (hoewel er met Kerst genoeg te kauwen valt), en kom erop terug. Nogmaals dank!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... wat een goed verhaal. Vooral de conclusie: 'Je bent verantwoordelijk voor je eigen welzijn.' Dat is er een om niet te vergeten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastisch Ton! Een wijze les, het lijkt wel gedragstherapie.De stelling dat je beter kan accepteren wat je niet kunt veranderen, is hier zeker van toepassing. Met Marceline eens, soms iets minder uitgebreid, maar buiten dat, een perfect verhaal,Ton.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Een mooi verhaal Ton. En inderdaad met een beetje diepgang. Arme Theodora om het zo zwaar op te pakken. Je kunt natuurlijk beter goede maatjes met je buren;zijn, een goede buur is beter dan een verre vriend, zeggen ze. Als dit alles is waar Theodora vergeving voor moet schenken, is ze een geluksvogel. Er zijn ergere zaken. Een "vriendin" van mij heeft me ooit voor een grote som opgelicht, zogenaamd om samen in zaken te gaan! Om haar te vergeven heb ik het dikwijls moeilijk. Een scheldende buurman is daar niks bij. :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, hartelijk dank voor je reactie, wat een complimenten! Het uitgebreide, dat is inderdaad wel een dingetje bij dit verhaal. Ik worstelde daar al mee bij het schrijven. Ben er nog niet uit hoe dat gaat worden, vind dit al een 'grote-lijnen-versie'.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marijcke, hartelijk dank voor je reactie. Het ging destijds bij degene die mij dit vertelde, en wier ervaringen ik nu hier heb verwerkt, overigens om meer dan alleen schelden, maar gezien de beperkte ruimte voor deze opdracht heb ik veel vervelende dingen weggelaten. En dan nog denk ik dat deze HP inderdaad beter af is dan jij; behalve dat het om een grote som geld gaat lijkt het mij niet te verkroppen als je door een vriendin bent belazerd, dat komt volgens mij harder binnen. Ik hoop dat jij het achter je kunt laten.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, hartelijk dank voor je reactie. Je maakt me er blij mee! En in die zin draag jij, net als Riny en de andere complimenteuze forumgenoten, bij aan mijn welzijn... :) Dankjewel daarvoor!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal waarbij het flink uit de hand dreigt te lopen. Je hebt de vergeving mooi verwerkt in het verhaal waardoor je een 'premisse' in je verhaal hebt, zoiets als 'vergeving leidt tot vrijheid'. Een verhaal rond een premisse schrijven is een beproefd middel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Odile, hartelijk dank voor je feedback. Ik bloos ervan. En ik ga, mede daardoor, als een blij mens de kerstdagen in. Ik wens ook jou veel blijheid en alle goeds voor de feestdagen en het nieuwe jaar. En nog bedankt voor je inspirerende opdrachten en feedback in 2017!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het onvergeeflijk wat die ellendeling mij heeft aangedaan
Ehm ... in de tekst lees ik alleen een verbale (mis)handeling. In zou daarom schrijven 'ik vind het onvergeeflijk waar die ellendeling mij voor heeft uitgemaakt' of iets dergelijks. Ook verderop in de tekst:
Nee, dat zie ik ook niet gebeuren, maar wat moet ik dan? De politie erbij halen? Ze zien me aankomen; ik heb geen schade en geen bewijs. Bovendien, als de politie naar hem toe gaat ontkent hij en krijg ik daarna nog veel meer ellende met die rotzak!’
Ik denk niet dat je de politie erbij haalt wanneer alleen sprake is van een (eenzijdige) scheldkanonnade. Maar goed, Ton, ik heb je verhaal met veel plezier gelezen en begrijp de intentie. En je geeft me iets mee, daar hou ik van. Die kleine rammeltjes in het verhaal 'vergeef' ik je. ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is herkenbaar, iemand die je voor alles en nog wat uitmaakt om niets en dan het gevoel van onmacht wat daarna komt en de woede. Van mij zou de derde alinea wat korter mogen. Haar oplossing zou mijn oplossing niet zijn. Ik zou toch nog even op een rustiger moment het gesprek aangaan met de buurman. Voor je het weet zit je bij de rijdende rechter na 20 jaar ruzie :D Wel mooi als je het naast je neer kan leggen. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, Dankjewel voor je reactie, ook voor je vergiffenis. Geheel in de lijn van de Kerstgedachte ... :) Bij #13 gaf ik aan dat het om meer ging dan alleen schelden. Maar de kern is inderdaad de wijze raad van Jurriaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, Dankjewel voor je reactie. Het ging destijds bij diegene overigens om meer dan alleen schelden, praten was geen optie gebleken. En inkorten... eerlijk gezegd, ik heb er nog mee geworsteld, ook nav eerdere reacties. Maar ik heb het gevoel dat ik de lijn van het gesprek met Jurriaan niet echt kan inkorten, zonder de redenering en de boodschap tekort te doen. En dan hadden we nog feestdagen en zo, plus vandaag weer een nieuwe opdracht.