Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #174 - als vergeven een werkwoord wordt

Onlangs vond ik bij het opruimen van oude paparassen een krantenartikel. Ik schrok van de bijgaande foto. De vrouw op de foto ben ik. Maar dat kan niet zijn!. Het bleek een artikel van een bejaarde schilderes die over haar leven als artieste vertelde. Over haar werk, haar ambities, haar tegenslagen en haar successen. Ze was er trots op een artieste te zijn. Ze spreekt over haar liefde voor de kunst, voor de dieren, voor de natuur, voor de esoterische wetenschappen. Met geen woord wordt er over een privé-leven gerept en juist dat interesseerde mij toentertijd enorm. De schilderes is namelijk de vrouw die mij het leven heeft geschonken en zonder haar verplichtingen als moeder tegenover mij haar weg door het leven en naar het geluk heeft gezocht. Omdat ik heel mijn jong leven heb moeten aanhoren hoe een 'slechte' moeder ik had, moet ik bekennen dat mijn interesse voor haar niet bijzonder groot was. Mijn stiefmoeder noemde mij het liefst 'hoerenjong'. Ik wist niet goed wat dat betekende maar het voelde wel aan alsof ik een erg slecht 'jong' was. Ik werd zelf moeder en begreep het lelijke woord. Mijn kinderen zouden niet met dit lelijke om hun oren worden geslagen. Ik duwde mijn talent tot tekenen en schrijven weg. De echtgenoot, de was en de plas en de kook en het huiswerk van de kinderen, alles ging voor op de zachte fluistering diep in mij die mij soms weemoedig en opstandig maakte, verlangend naar papier en potlood, naar meer vervulling. Ik sla een heel half leven over. Met mijn vier volwassen kinderen heb ik een goede band. Er zijn vier kleinkinderen en een tweede achterkleinkind is op komst. Ik hou van kunst, van dieren, van de natuur, van esoterische wetenschappen. Binnenkort komt mijn derde boek uit. Het artistieke bloed kruipt waar het niet kan gaan. Beter laat dan nooit. Ik zie in mijn spiegelbeeld het gezicht van de schilderes in het krantenknipsel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zielensmart geeft wijsheid die in kunst tot expressie komt. Gelukkig heb je doorgezet en kun je nu je verhaal doen en je dichterbij voelen dan ooit van je moeder en toch van jezelf houden.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stukje auto biografie. Boeiend om te lezen. Dank je wel.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Autobiografisch? Wat verdrietig. Creativiteit is een groot goed en we hebben het allemaal. Jammer dat veel mensen er niets mee doen. U gelukkig wel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marijcke, ik kan niet anders dan onder de indruk zijn. Je openhartigheid, je inzicht, je creativiteit. Het is geen larmoyante tekst die tegen kan staan, nee, je vertelt het goed, met afstand en wijsheid.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg onder de indruk. Mooi stuk tekst en ik krijg zelf meteen de drang om een potlood op te pakken en samen met de kids een tekening te gaan maken. :) Dank je wel voor dit mooie stukje.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan alle mensen die zo mooi hebben gereageerd op mijn inzending, hartelijk dank voor de reacties. Ik ben blij dat mijn verhaal positief ontvangen is. Zo'n verhaal als dit kent natuurlijk geen happy end, en toch is er wel een happy end. Vergeten kan niet, maar vergeven en begrip krijgen voor de medemens is een geschenk uit de hemel. En zoals schrijfcoach Odile zo mooi schrijft: uit zielensmart wordt creativiteit geboren. Ik wens U allemaal heel veel geluk en voorspoed toe in het nieuwe jaar plus een flinke dosis optimisme om de eventuele grote of kleine tegenslagen met de glimlach te doorstaan. :nod: :o :nod: