Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#172 Rode kozijnen

10 december 2017 - 0:46
In de verte zie ik het huis van mijn grootouders al. Niemand anders in de straat heeft rode kozijnen. Hun deuren zijn ook allemaal rood geverfd. Ik ben tien jaar als ik op weg ben naar mijn nichtje dat in hetzelfde dorp woont. Maar eerst wil ik naar mijn opa en oma. Mijn ouders hebben geen auto, dus moet ik bussen. Ik trek aan het koord en kan even later uitstappen. Opgewekt loop ik over het zandpad. Een voordeur is er niet, wel een zijdeur maar die is altijd op slot. Op het moment dat ik de achterdeur wil opendoen, komt de buurvrouw naar buiten. ‘Hallo Stiny, ga je bij oma en opa op bezoek?’ ‘Ja.’ ‘Dat zullen ze fijn vinden. Ik heb ze net een pan soep gebracht. ‘Wat aardig van u.’ ‘Ach, daar zijn buren voor. Tot ziens.’ ‘Dag.’ Nadat ik mijn jas in het kleine halletje heb opgehangen, ga ik de woonkeuken binnen. ‘Hallo,’ zeg ik vrolijk. Ik geef ze een hand en ga bij de tafel zitten. Aan kussen doen ze niet. ‘Waarom zitten jullie nooit in de voorkamer?’ vraag ik. ‘Die is veel groter dan...’ ‘Omdat daar geen verwarming is,’ valt oma mij in de rede. ‘Waarom ben je hier eigenlijk?’ vraagt ze niet erg gastvrij. ‘Ik logeer tijdens de paasvakantie bij Jeanet. En omdat ik langs jullie huis kom, wil ik even gedag zeggen.’ ‘O.’ ‘Vinden jullie het niet vervelend dat ‘t Huuske zo ver van het huis is?’ ‘Nee hoor,’ zegt opa. ‘Er staat een po in onze slaapkamer.’ ‘Wil je wat drinken?’ vraagt oma. Wij drinken thee maar je kunt ook citroenbrandewijn krijgen.’ Ik moet wel lachen. ‘Doe maar thee. Ik heb al genoeg citroenbrandewijn gehad.’ Ik zeg maar niet dat de thee lauw en bitter is. Zo snel mogelijk drink ik het op en kondig aan dat ik verder met de bus ga. Dat vinden ze een goed idee.

7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 december 2017 - 13:41
Subtiel neergezet. Een kind van tien jaar, die geen idee heeft dat opa en oma helemaal geen zin hebben in bezoek van hun kleinkind. Ik vraag me af waarom. De buurvrouw brengt een pannetje soep en dat nemen ze wel aan, het zijn dus niet echt hele nare wereldvreemde mensen. Mooie afsluiting, 'dat vonden ze een goed idee'.

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 december 2017 - 9:25
Tja, fijn weer iets van je te lezen. De gezelligheid kent geen tijd. Vroeger waren kleinkinderen een verschijnsel, nu worden ze opgevoed, gepamperd, verknald en verwend door opa en oma. Tijden veranderen, kinderen niet. Goed geschreven, zet de sfeer goed neer.

7 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 december 2017 - 15:07
Hoi Tja, prachtig zoals je de herinneringen neerzet. Ik vermoed dat het niet meer al te goed ging met opa en oma? Want mantelzorg avant la lettre (pannetje soep) en het aanbieden van citroenbrandewijn aan een kind? Mooi detail; aan het koord trekken in de bus, nostalgie!

11 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2017 - 15:16
Tja, ... wat mooi geschreven, de lauwheid druipt eraf. Dat zal Stiny ook wel gevoeld hebben. Citroenbrandewijn valt toch onder sterke drank?

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 december 2017 - 19:44
Het is een waargebeurd verhaal. Dat het niet geweldig ging met oma ging, merkte ik toen ze zei dat opa zijn motorrijbewijs had gehaald en dat de motor op zolder stond.

7 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2017 - 20:09
Beetje verdrietig, opa en oma zijn niet erg hartelijk terwijl het kind zo attent is en liefde zoekt. Dat ze drank aangeboden krijgt vind ik grappig en vooral ook de reactie er op, leuk kind!

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2017 - 21:32
Dag Tja, Leuk om weer een stukje van jouw pen te mogen lezen. Op z'n Tja's geschreven vertel je hoe het kind bij Opa en Oma goedendag ging zeggen in het huis met de rode kozijnen. Aan kussen deden ze niet geeft de toon aan. Nuchter, zo nuchter. Spijtig voor de kleine meid die warmte kwam brengen. Graag gelezen ook al omdat ik er toch een tijd aan moest denken hoe verschillend mensen zijn en hun achtergrond. :o

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 december 2017 - 3:36
Oma wist niet beter, Riny. Een paar jaar geleden hoorde ik pas dat ze drie miskramen heeft gehad en dat een zoontje van drie maand was overleden. Een dochter is op ongeveer dertigjarige leeftijd overleden. Ik kan me voorstellen dat je dan niet vrolijk in het leven staat. Afgezien daarvan was het wel een aparte vrouw.

11 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 december 2017 - 11:42
Tja, ... goed dat je dit vertelt. Je moet je altijd het waarom afvragen. Door al dat verdriet is ze toch sterk gebleven; misschien te. Daarom gunde ze je opa zijn overwinning niet. Wel een examen halen en een motor kopen maar hem verbieden ermee te rijden. Je opa is ook een beetje stuk van binnen. Je schreef een verhaal om te overdenken.

18 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 december 2017 - 12:22
Ik dacht dat ze gewoon zich ziek voelden en hun kleinkind niet de deur wilden wijzen of uitleggen hoe het zat. Ze wilden dat je een mooie laatste herinnering aan ze had misschien en ze wilden niet zeggen dat iets hun dwarszat. Zo kun je één kort verhaal telkens op een andere manier lezen.

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
13 december 2017 - 15:27
Een lichtrauwe weergave over hoe oudere mensen denken en wel of niet kunnen omgaan met tieners. Je vraagt je idd af hoe het allemaal zo gekomen is. typo: in de verte Is het iets om een witregel te plaatsen voor 'Ik was tien jaar ... ' ? Nu lijkt het zo plots te volgen. Graag gelezen!

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
14 december 2017 - 9:38
Bij nader inzien, je verhaal begint in o.t.t. maar na twee zinnen ga je er verder niet meer op in. Kan je evt beginnen met 'Ik was tien jaar ... ' en de eerste alinea verwerken na 'Eerst wilde ik naar oma en opa'?

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 december 2017 - 2:49
Ik ga kijken. Vreemd dat ik anderen daar wel op wijs en het bij mezelf niet zie. Fouten van anderen vallen nu eenmaal meer op.