Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#172 Niemand

Niemand Auto’s zoeven voorbij. Mensen lopen langs, de oren afgesloten, de blik in bits en bytes. Ze zit er onzichtbaar. Ze komt nergens vandaan, haar verleden heeft ze verdelgd. Haar hoofd is nu heel even leeg. Als ze hier is, is er een valse herinnering aan vage verbondenheid en rokerige passie. Milenka wacht. Sjon zet houterig zijn fiets op slot. Zijn orthopedische schoenen zijn zwaar, zijn heup doet pijn door het fietsen. Deze dag heeft hij weer minder productie gedraaid dan gisteren. Hij verlangt ernaar zijn bong te roken. ‘Milenka ga weg, it’s over’ zegt hij met zijn langzame woorden. Haar zwarte ogen lichten op als ze zijn warme stem hoort. ‘Sjon, ik moet bij je zijn, even maar. Let me in.’ Haar magere lijf komt overeind. In haar trainingsbroek zitten vlekken van de afgelopen nachten. Haar mond is droog. ‘Waar was je?’ ‘Op mijn werk Milenka.’ ‘Really? Ik geloof je niet. You was with her.’ ‘Milenka, ik ben moe. Laat me met rust. We talked about this.’ Hij hompelt naar zijn voordeur en opent die. Milenka schiet voor hem langs naar binnen. Een zucht ontsnapt hem. ‘Oké, we drinken iets in de tuin, but then you must go.’ Het gesprek gaat moeizaam, zoals altijd na die eerste week. Zij verwijt en smeekt, hij ontkracht, verzacht en dringt niet tot haar door. ‘But I love you, and you love me’ zegt Milenka. ‘We hebben geen future together, you know that. Take care of yourself, go to rehab.’ Sjons pijn verergert. Hij wil opstaan, maar zijn linkerbeen wil niet buigen. ‘I can help you, you see? Ik ben hier, zij niet. Ik pak jouw bong, I know you need it.’ ‘Er is niemand anders Milenka.’ Milenka loopt naar de keuken. Naast de keukendeur staat een bezem. Met een katachtige beweging draait ze zich om en lispelt: ‘If I can’t have you, nobody has you.’ Sjon draait zijn hoofd om haar aan te kunnen kijken en ziet Milenka met haar gezicht in een krankzinnige grimas, de bezem in haar handen. Zijn lichaam reageert met een spastische beweging; met stoel en al valt hij om. ‘Nobody has you, nobody has you!’ Haar armen zwaaien boven haar hoofd, de bezem daalt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een drama, Stella! Twee types om medelijden mee te krijgen. Je hebt ze dus goed neergezet. Ik hoop dat Milenka niet meer de kracht heeft om hard uit te halen met die bezem.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, Stella, wat een heftig verhaal! Zo goed geschreven, ik zie het voor me gebeuren en heb medelijden met allebei. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een drama, Stella! Twee types om medelijden mee te krijgen. Je hebt ze dus goed neergezet. Ik hoop dat Milenka niet meer de kracht heeft om hard uit te halen met die bezem.
Dank voor je compliment Marceline. Milenka is in het voordeel, kracht of geen kracht. Sjon ligt op de grond ...

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, Stella, wat een heftig verhaal! Zo goed geschreven, ik zie het voor me gebeuren en heb medelijden met allebei. :thumbsup:
Je berichtje maakt me blij Ton, ik denk dat mijn opzet zo gelukt is. Dank je wel.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fascinerende tekst. Goed geschreven met een dramatisch einde.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M. Sterke scene. De dialoog en de handelingen geven de lezer een compleet verhaal. Tipje. Sjors is wat eenzijdig neergezet (houterigheid/orthopedische schoenen zijn zwaar/zijn langzame woorden/Hij hompelt.) Geef hem ook een eigenschap die contrasteert.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemachtig, Stella, wat een verhaal. Triest, wanhopig en donker en ... Gewoon een kapotte boel. Dit ontsproot zomaar jouw brein?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzonder verhaal. :thumbsup: Intrigerend ook omdat mij niet duidelijk is wat een Bong is? Wat voor vlekken heeft ze op haar broek van haar werk afgelopen nacht? En heeft die droge mond daarmee te maken? Is ze een prostituee? Ik vind de dialoog door de afwisseling met de Engelse woorden hier heel levendig. Hompelen is een heel erg beeldend woord, zeker na het beschrijven van zijn orthopedische schoenen. :nod:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fascinerende tekst. Goed geschreven met een dramatisch einde.
Dank je wel Wilfredbreda

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M. Sterke scene. De dialoog en de handelingen geven de lezer een compleet verhaal. Tipje. Sjors is wat eenzijdig neergezet (houterigheid/orthopedische schoenen zijn zwaar/zijn langzame woorden/Hij hompelt.) Geef hem ook een eigenschap die contrasteert.
Hallo Jan, Sjors is gehandicapt en gebruikt de bong tegen pijn, dat is een redelijk 'hippe' bezigheid. Tussen de regels door zou je kunnen lezen dat zijn disfunctioneren vooral lichamelijk is, en hij op zijn manier vecht voor zijn plekje in de maatschappij (hij fietst toch maar naar zijn werk met de beperkingen die hij heeft, en ondanks de onhandige relaties die hij aanknoopt probeert hij hier verstandig mee om te gaan). Ik probeer bij beide hoofdpersonen twee kanten van hun verhaal te laten zien. Misschien is dit niet helemaal goed gelukt. Ik denk hier nog over na. Dank je wel voor je zeer gewaardeerde feedback.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemachtig, Stella, wat een verhaal. Triest, wanhopig en donker en ... Gewoon een kapotte boel. Dit ontsproot zomaar jouw brein?
Soms zijn verhalen zo bizar, dat bedenk je niet. Sjon en Milenka bestaan en staan model.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzonder verhaal. :thumbsup: Intrigerend ook omdat mij niet duidelijk is wat een Bong is? Wat voor vlekken heeft ze op haar broek van haar werk afgelopen nacht? En heeft die droge mond daarmee te maken? Is ze een prostituee? Ik vind de dialoog door de afwisseling met de Engelse woorden hier heel levendig. Hompelen is een heel erg beeldend woord, zeker na het beschrijven van zijn orthopedische schoenen. :nod:
Hallo May, Een bong is een soort waterpijp waar men wiet mee rookt. De vlekken zijn vlekken van de afgelopen nachten, ze heeft al dagen (en nachten) geen schone kleren aan kunnen trekken. Dat is te zien. Of ze zich prostitueert, dat zou kunnen maar dat is niet iets wat ik bedoel te zeggen. Ik heb er mijn best op gedaan om de combinatie van het Engels en Nederlands te doseren en in de dialogen te passen, en blijkbaar is dat gelukt. Dank je wel.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M, #10
Tussen de regels door zou je kunnen lezen dat zijn disfunctioneren vooral lichamelijk is, en hij op zijn manier vecht voor zijn plekje in de maatschappij
Dat lees ik idd. Juist daarom zou je het beeld, in letterlijke zin, van Sjors een contrast kunnen geven. Bijvoorbeeld naast de langzame woorden een warme stem, naast zijn moeilijke lopen wel een stevige schouderpartij, zoiets.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee sneue types, lijkt mij. Het taalgebruik, hun dialoog, alles. Engels met Nederlands tegelijkertijd in een zin is in werkelijkheid al irritant (mijn Amerikaanse Nederlands sprekende vriend krijgt er helemaal een tic van) maar in geschreven woord des te meer. Het zet wel de types neer waar t omgaat. Goed geschreven, Stella.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella M, #10
Tussen de regels door zou je kunnen lezen dat zijn disfunctioneren vooral lichamelijk is, en hij op zijn manier vecht voor zijn plekje in de maatschappij
Dat lees ik idd. Juist daarom zou je het beeld, in letterlijke zin, van Sjors een contrast kunnen geven. Bijvoorbeeld naast de langzame woorden een warme stem, naast zijn moeilijke lopen wel een stevige schouderpartij, zoiets.
Ah, ik begrijp dat ik het figuurlijk meer naar voren moet brengen. Dank je voor de tip en de uitleg. Sjon heeft jouw warme stem gekregen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee sneue types, lijkt mij. Het taalgebruik, hun dialoog, alles. Engels met Nederlands tegelijkertijd in een zin is in werkelijkheid al irritant (mijn Amerikaanse Nederlands sprekende vriend krijgt er helemaal een tic van) maar in geschreven woord des te meer. Het zet wel de types neer waar t omgaat. Goed geschreven, Stella.
Dank je Maddbrug. De dialoog bevat ook wat Slavische woorden, maar die heb ik voor de leesbaarheid maar niet geschreven.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig geschreven. De dialoog als in een filmscène. Ze zijn allebei te betreuren dat wel, maar ik vind Milenka bij het hysterische af, ze lijkt achterdochtig en jaloers. Sjon heeft geen enkele kans hier goed af te komen. Graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk, niet zo grappig dit keer, vind ik jammer want daar houd ik erg van en kun je goed maar dit is wel fantastisch beschreven :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stella, Een drama ja, een melodrama, zo kun je dit verhaal noemen. Het is goed geschreven, goede dialoog, maar ik zie er het nut niet van in om er de Engelse taal door te haspelen. Is daar een reden voor? Zo ja, dan zie ik ze niet en ligt het aan mij. Je kunt zo mooi schrijven, Stella, ik lees je stukjes graag, maar hier kan ik niet zo enthousiast over zijn. Je was vast in een heel sombere bui toen je "niemand" schreef, titel die ik ook niet versta en waar is de verwijzing naar "huis"? :confused:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marieke: Dank voor het lezen en je berichtje! @ i-kat, Ik kan me voorstellen dat het een beetje een domper is wanneer je denkt eens even lekker te kunnen lachen en je krijgt dan dit te lezen. Dank je wel voor je compliment, het sterkt me in het idee dat ik ook iets anders kan :)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stella, Een drama ja, een melodrama, zo kun je dit verhaal noemen. Het is goed geschreven, goede dialoog, maar ik zie er het nut niet van in om er de Engelse taal door te haspelen. Is daar een reden voor? Zo ja, dan zie ik ze niet en ligt het aan mij. Je kunt zo mooi schrijven, Stella, ik lees je stukjes graag, maar hier kan ik niet zo enthousiast over zijn. Je was vast in een heel sombere bui toen je "niemand" schreef, titel die ik ook niet versta en waar is de verwijzing naar "huis"? :confused:
Hallo Marijcke, In de dialoog is (steenkolen-) Engels gevoerd omdat Milenka de Nederlandse taal niet goed machtig is. Engels is de gezamenlijke taal tussen haar en Sjon. Milenka is een Slavische naam, dat had een aanwijzing kunnen zijn. De connectie met 'huis' kun je hier vinden:
.... Ze zit er onzichtbaar.
(naast de deur) en hier:
Hij hompelt naar zijn voordeur en opent die. Milenka schiet voor hem langs naar binnen. Een zucht ontsnapt hem. ‘Oké, we drinken iets in de tuin, but then you must go.
De opdracht is om een huis te tekenen en je af te vragen: Wie loopt daar de deur in en waarom? Ik denk dat dat hier wel duidelijk is. Het huis ken ik goed want het staat bij mij in de buurt en is identiek aan het mijne. De titel grijpt terug op Milenka, die een niemand is, niet gezien wordt, en vooral op de eindscène (nobody has you). Het is jammer dat ik je deze keer niet kon bekoren, maar ik kan niet voor iedereen schrijven. Ik heb er wel moeite mee dat er om die reden hier een persoonsgerichte conclusie wordt getrokken (ik was vast in een heel sombere bui?).

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tragiek van het leven. Milenka en hp trachten elk op hun manier te overleven. Milenka met een mager lijf en vlekken op haar broek in haar (steenkolen)Engels is een triestig figuur, die je voor mijn part heel goed hebt neergezet. Hetzelfde voor Sjors, een man die me bij eerste lezing direct een gevoel gaf van naar waarde te willen geschat worden, ondanks zijn handicap. De bits and bytes, het hompelen en andere zinnen vind ik heel goed deel uitmaken van een scène die een door wanhoop en frustratie gedreven Milenka tot het uiterste uitdaagt. Ik vind het ontzettend sterk, qua inhoud en dialoog. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit verhaal ontboezemt een groter kader en psycho-sociale-historische achtergrond, door te tonen wat de uitkomst daarvan is. Volgens mij is ze niet boos op hem, maar op iets anders. Mooi geschreven. Voor mij is het gebruik van Engels vervreemdend en doet psychotisch aan.