Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#172 - Ons huis

8 december 2017 - 20:33
'Delen graag!' Ik staar naar het bericht op Facebook, boven de foto van het huis. ‘Te koop’ staat eronder. Ik aarzel. Ik wil delen, natuurlijk wil ik dat. Zij willen verhuizen. En ik wil ze helpen. Maar iets houdt me tegen. Mijn puberjaren liggen hier, op deze plek. Ik zie de dakkapel waar ik in de zomer bovenop klom om in de warmte van de zon mijn tienerblad te lezen. Het raam waar ik uithing om stiekem een sigaret te roken. De dakgoot waar mijn vriendje, vanuit datzelfde raam, in kotste na een avond carnaval vieren. Het emmertje water dat mijn moeder hier de volgende ochtend doorheen gooide. Ik herinner me de zolder waar ik regenachtige zondagmiddagen doorbracht, alleen, met dagboeken, fotoboeken en liefdesbriefjes uit voorbije jaren. De oude keuken met klemmende, blauwe kastdeurtjes en de schots en scheve lichtgele tegelvloer. Daar waar ik met mijn zusje ’s avonds ruziede om de afwas, om vervolgens tweestemmig Country Road te zingen. De kerktoren pal naast ons huis, die mij menig avond uit mijn slaap heeft gehouden, omdat de klok elk kwartier sloeg. Dezelfde kerk waar ik met mijn opa de klokken mocht luiden en we ons omhoog lieten slingeren aan de touwen in een wedstrijdje ‘wie komt het hoogst’. Mijn vinger beweegt zich naar de knop ‘Delen’, maar ik krijg hem niet zover erop te klikken. Zo lang ik mij kan herinneren, is dit óns huis. Mijn moeder en haar acht broers en zussen zijn hier geboren. Mijn oma is hier gestorven. En in de tussentijd hebben wij hier mogen wonen. En mijn oom en tante. En nu, nu willen zij ons familiehuis verkopen. Binnenkort woont er een nieuw gezin, die onze herinneringen niet kent. Een gezin dat nieuwe herinneringen zal maken. In dit fijne huis. Ik klik.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 december 2017 - 14:47
Een voorstelbaar en mooi geschreven verhaal. een klein puntje: [Mijn puberjaren liggen hier, op deze plek.] 'Her', zou dit in deze context niet 'daar' moeten zijn/ Ik weet het niet zeker maar voor mij klopt 'hier' gevoelsmatig niet. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 december 2017 - 16:08
Hoi Hedje, mooie details waarmee je de herinneringen van HP met ons deelt! De aarzeling om te klikken is zo voorstelbaar, ik hoopte haast dat ze het niet zou doen. Prachtig geschreven! NB Ik deel de opmerking van Marceline.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2017 - 16:34
Ach, wat prachtig, ik ging er helemaal in mee. Een ouderlijk huis is een stukje van jezelf waar je altijd terug naar zou moeten kunnen gaan en waar nooit iets verandert...graag gelezen!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 december 2017 - 10:57
Prachtig verhaal, het bracht me meteen terug naar mijn huis en af en toe sprong ik terug naar mijn jeugd. Graag gelezen. Het brengt me ook in de perspectief van anderen, ten aanzien van mijn eigen oude huis. Dank je wel. Ik kan me voorstellen dat je dit verhaal wel of niet ergens wilt publiceren? In de locale krant of juist ergens op een huizenblog.