Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 172 - Huis

Welkom in dit huis … Vera ontspant zich, de bus brengt haar wel naar huis, de chauffeur weet precies waar ze altijd uitstapt. Doch deze keer is het anders, ze stapt wel uit maar ziet dan in plaats van haar eigen huis, een veel groter huis dat wat hoger ligt en vrij staat. Ze loopt naar de entree en als vanzelf gaat de deur open. Een vriendelijke vrouw begroet haar: ‘Welkom in dit huis met de negentig kamers. Achter iedere deur schuilen … ‘ diverse herinneringen, weet Vera opeens. Ze opent een deur en warempel allerlei vrolijke herinneringen komen haar tegemoet, het is daar aangenaam warm, ze ruikt fijne geuren, ziet vriendelijke kleuren en hoort zachte muziek. Nog één opent ze en nog één, allemaal vrolijke mensen, bloemen, tuinen, bossen en water; veel water waar grote- en kleine boten varen en mensen die naar haar wuiven, ze wuift terug. Ze ziet eendjes: ‘Mam, die komen vast bij oom Anton en tante Riek vandaan, het zijn precies dezelfde’, hoort ze zichzelf zeggen. Dan komt ze in een kamer waar het kil en grijs is. Wat betekent dit? Waarom? Heeft ze iets misdaan? Ze weet het niet en er is niemand die wat tegen haar zegt. Met een wanhopig gevoel sluit ze deze deur en opent aarzelend de volgende en die is helaas niet veel beter. Hoe kan dat nou, wat is er gebeurd? Ze begrijpt het niet, ze wil gillen krijsen schreeuwen. Een verstikkende stilte is het antwoord. Voetstappen naderen, dezelfde vriendelijke vrouw knikt naar haar: ‘Hoe gaat het?’ Vera slikt, wil wat zeggen - de vrouw ziet haar bedrukte gezicht. ‘Het komt allemaal goed, iedereen maakt sombere dingen in zijn kinderjaren mee. Helaas blijven er wel eens trauma’s achter en daar moet jezelf mee leren leven.’ -.-.-.- Ze ontwaakt uit haar droom. De bus is bij het punt waar ze wil zijn, ze drukt op de knop en denkt: waarom heb ik toch zo’n hekel aan dat woordje: helaas!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Riny, wat leuk, ik zie dat we ongeveer dezelfde setting hebben gekozen. Al rijdend in gedachten verzinken. Bij jou leidt dit tot, denk ik, een echte droom, geen flashback. Leuk gevonden het huis als metafoor van het goede en de vervelende dingen in een mensenleven. Helaas is ook een rotwoord. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, weer een 'Vera'. Je hebt het huis mooi als metafoor gekozen. Halverwege dacht ik even dat Vera een beroerte had gehad en dat daar de kille kamers vandaan kwamen. Maar gelukkig, het was een droom.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, het kan natuurlijk ook zijn dat haar brein haar sommige gebeurtenissen laat herinneren en helaas worden andere haar nog niet duidelijk gemaakt; de sombere kamers. Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gevonden: het huis als metafoor. :thumbsup: Kan je mij uitleggen hoe het komt dat in het begin HP de bus uitstapt en aan het einde weer in de bus zit en op het stopknopje drukt?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenlijk best eng om in elke kamer een herinnering te zien. De vervelende wil je het liefst overslaan. Helaas kom je daar niet onderuit. Heel creatief met de opdracht omgegaan. die zelfde (dezelfde )

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie aanloop naar het 'huis'- verhaal door er met de bus naartoe te gaan. Achter iedere deur zien we een andere wereld. Grappig, Tonbadhemd heeft een soortgelijke interpretatie van de opdracht gemaakt, ik las het gisteren. Jullie gaan ieder op een zo eigen manier de herinneringen in.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi May, Ze zat amper in de bus toen ze zich al kon ontspannen. De droom nam bezit van haar. De eerste kamers zijn tekenend voor geluk van haar eerste levensjaren, laten we zeggen: drie maal vijf jaar. De volgende twee kamers doen zich niet zo prettig voor. Ze wordt er zelfs angstig van en stopt met het openen van nog meer deuren. Ze ontwaakt uit haar droom, de bus is bij het punt waar ze wil zijn, ze drukt op de knop en denkt, waarom heb ik toch zo'n hekel aan dat woordje: helaas! Als ik het einde zo verander, is het wel beter. Dank voor je reactie. .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ...fijn dat je langs kwam. Ja, vervelende herinneringen kunnen trauma's achter laten. Ze daar laten zitten is een tweede. Dank voor je feedback. Verbetering aangebracht.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Stella, Is er niet iets van: het huis kent vele ramen? dat spookte meteen door mijn hoofd. En toen kwam het verhaal. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, mooie vertelling over herinneringen als kamers van een huis, en tegelijkertijd over het 'groter groeien' door ervaringen uit het verleden. De busreis die het wegdromen faciliteert vind ik goed gevonden! Met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ton, fijn dat je het met plezier gelezen hebt. Ja, grappig hè, hoe je al schrijvende tot iets komt en dat je er later zelf ook nog eens over kunt nadenken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aandoenlijk, mooi bedacht zo met die kamers als herinneringen. Doet me denken aan de kastjes in mijn brein die ik eens opnam in een verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ... fijn dat je het gelezen hebt. Het werd haar even teveel. Wie weet wat er nog achter die andere deuren gezeten zou hebben wanneer ze door was gegaan met openen.