Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 171 Aan het sterfbed

'Nu kom je.' 'Ja,' zei ik. 'Nu.' Ik zweeg, knikte, en keek naar de monitor die de hartslag weergaf. 'Al die jaren...' Ze zuchtte. 'Moeten we het daar nu over hebben?' 'En waarom niet?' Ze doopte een wattenstaafje in het bekertje water dat op het tafeltje naast haar stond en streek er daarna mee over zijn lippen. 'Misschien hoort hij ons wel. En ook als hij ons niet hoort, ik vind het niet respectvol. Niet op dit moment. Ik ben er.' 'Respect.' Ze sprak het uit op de manier waarop mensen kinderverkrachter zeggen. Ik wreef met mijn hand over mijn mond en keek haar strak aan. 'Nou?' Haar hoofd knikte, uitdagend. Ik had haar kunnen vragen, op dat moment, of ze met onze moeder gesproken had. Over ons, maar vooral over mij. Waarom ik anders was. Maar het was niet het moment. Niet alleen omdat we aan het bed van een stervende zaten, maar ook uit respect voor haar; onze moeder. Ik zweeg. 'Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoeveel pijn je hem hebt gedaan? Dat je die weg bent ingeslagen. Jij. Zijn enige zoon.' 'Heb jij je...' begon ik. Maar het was niet het moment. 'Oh ja. Dat ie je nooit heeft opgezocht, als je vastzat. Is dat het? Kwam je daarom niet meer? Hij schaamde zich kapot, lul.' Ik stond op, gaf hém een kus op zijn voorhoofd, verliet de kamer. Hij had zijn best gedaan, om een fatsoenlijk mens van me te maken. Maar het bloed... (Yes! De opdracht nodigt weer uit tot een verhaal in de lijn van de pulpserie. Zie https://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums… en eerder. Geen geweld deze keer en toch mijn alter ego als hp)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Duidelijke scene - oud zeer tussen broer en zus, en de speciale band van Hp met zijn moeder sluimert er tussendoor. Juist op het sterfbed van pa. Intrigerend. De komende begrafenis is ongetwijfeld goed voor meerdere scenes. ;) De aanhalingstekens kunnen hier verwarrend zijn, alsof hp die woorden uitspreekt: 'Respect.' Ze sprak het uit op de manier waarop mensen 'kinderverkrachter' zeggen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, janp. Gelukkig is de scene niet te duidelijk :D Ik ben een verhaallijn aan het aftasten. De opdracht paste mooi in de puzzel/zoektocht.
De aanhalingstekens kunnen hier verwarrend zijn, alsof hp die woorden uitspreekt: 'Respect.' Ze sprak het uit op de manier waarop mensen 'kinderverkrachter' zeggen.
Je hebt helemaal gelijk. Slordig. Ik verwijder ze. Edit (30-11): Toch niet. teruggeplaatst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was wel een beetje in de war wat er nu niet respectvol was, en wie dat überhaupt zegt. In eerste instantie las ik het als hp's reden om het niet nu over 'al die jaren' te hebben; hij is er nu. Punt. Als vervolgens de zus ergens respect moet hebben uitgesproken als kinderverkrachter (mooi, trouwens), dan denk ik dat het haar mening is over zijn aanwezigheid. Zij is er. En hij heeft er dus niets te zoeken. De sfeer is weer sterk neergezet, zeer goed voor te stellen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke sfeer setting ook al beschrijf je minimaal waar ze zijn. Jammer dat je de dialoog onderbreekt door een groot stuk beschrijvende tekst. Ik denk dat je dat nog wel kan verpakken in stukjes gesproken woord. Een setting die naar meer smaakt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maar met aanhalingstekens om 'respect' is het niet-respectvol-deel toch weer zijn tekst ... :confused: (die aanhalingstekens stonden er eerst niet, toch?)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige zinnen en woorden zetten mij precies op t goede spoor. Dat wattenstokje op de lippen, zegt veel. Het is het onderhuidse gevoel dat je met deze dialoog raakt. Geslaagde dialoog, graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dit nadat ik mijn eigen verhaal heb geplaatst. Vind het grappig dat we deze week thematisch in de buurt zitten. Duidelijke dialoog en de kleine details zijn prachtig beschreven.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, heel beeldend. Ik ken je pulpserie niet, maar ben er - na dit verhaal - wel nieuwsgierig naar geworden.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In reactie op #3 & #6, schrijvenmaar.
Ik was wel een beetje in de war wat er nu niet respectvol was, en wie dat überhaupt zegt. In eerste instantie las ik het als hp's reden om het niet nu over 'al die jaren' te hebben; hij is er nu. Punt.
Klopt.
maar met aanhalingstekens om 'respect' is het niet-respectvol-deel toch weer zijn tekst ... :confused: (die aanhalingstekens stonden er eerst niet, toch?)
Klopt. Ik had de aanhalingstekens bij respect weggehaald n.a.v. de reactie van janp. Druk avondje gisteren. Ik schreef snel, las snel en paste te snel aan. 'Respect' is een snerende - uitgesproken op de manier van kinderverkrachter - reactie van de zus op 'ik vind het niet respectvol.' dat uit de mond van hp komt. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat je de dialoog onderbreekt door een groot stuk beschrijvende tekst. Ik denk dat je dat nog wel kan verpakken in stukjes gesproken woord.
Ik weet niet of het stuk dat je bedoelt dat nu echt als beschrijvende tekst geldt. Maar het is in ieder geval geen onderdeel van een dialoog. Dat zeker niet. Heb ik wel geprobeerd daarin weg te schrijven, maar daardoor voelde de dialoog onnatuurlijk aan. Dus dan maar deels een interne monoloog, dacht ik. Dank voor je reactie, Darkvalley.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, maddbrug. Wat je ook schrijft, in wezen is het altijd autobiografisch. Zoiets als zo'n wattenstaafje.... Dat zijn details uit de realiteit die blijven hangen. (Ik snap dan ook niet waarom er een wekelijks autobiografische schrijfopdracht in het leven is geroepen.)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind het grappig dat we deze week thematisch in de buurt zitten.
In ieder geval beiden terugkijkend in de familiesfeer. Dank voor je reactie, Richard.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Linda.
Ik ken je pulpserie niet, maar ben er - na dit verhaal - wel nieuwsgierig naar geworden.
Via de link, en de link die daar weer in zit, en de link die daar weer in zit, etc., kun je je onderdompelen in de pulp.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke situatie schets. Ontzag, woede, de eeuwige preek die nooit zal doordringen en een kill verlaat. Deze vind ik heel nice gevonden: 'Respect.' Ze sprak het uit op de manier waarop mensen 'kinderverkrachter' zeggen. Vet ook dat je verhalen elkaar opvolgen. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus, Respect! (maar dan niet uitgesproken zoals je beschrijft... ;) ) Ik heb er weer enorm van genoten, zoals je de entourage, sfeer en dialoog neerzet!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hij is weer fijn Angus. Goede dialoog, duidelijke opbouw in de onderhuidse spanning. Setting is duidelijk. Het enige dat mij een beetje verwarde is de eerste zin. Moet daar geen vraagteken achter? Na lezing van de hele dialoog snap ik de bedoeling en kan het ook zonder vraagteken, als mededeling. Zelf zou ik gekozen hebben voor iets als: ‘ Nu vind je het wel de moeite waard.’ Of zoiets.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, mijbogert.
Vet ook dat je verhalen elkaar opvolgen.
Nee, dat weer niet. Er zit wel een lijn in - hoop ik - maar niet chronologisch.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige dat mij een beetje verwarde is de eerste zin. Moet daar geen vraagteken achter? Na lezing van de hele dialoog snap ik de bedoeling en kan het ook zonder vraagteken, als mededeling. Zelf zou ik gekozen hebben voor iets als: ‘ Nu vind je het wel de moeite waard.’ Of zoiets.
Ik zou zelf nooit kiezen voor jouw suggestie. Teveel uitleg, niet echt naturel. Ik heb wel - kort - getwijfeld over een vraagteken. En gezien de reactie; 'Ja' zou dat misschien meer op zijn plaats zijn. Maar het is een constaterend verwijt, geen vraag. Die vragen volgen later. En ook dat zijn eigenlijk geen echte vragen. Haar oordeel is al gevormd. De opening - zonder vraagteken - bepaalt de toon van de dialoog. (Naar mijn mening, dan. Niet meer, niet minder.) Dank voor je reactie, Nancy.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Snap ‘m Angus. Gezien de eerdere reacties ben ik ook de enige die het even lastig vond. Je opening klopt. Misschien is het omdat ik zelf vrouw ben en zoiets zelf met teveel woorden/uitleg zou zeggen :p

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De situatie heb je mooi in een aangeklede dialoog verpakt. Mooi! Mij stoort de aankleding niet omdat je het verhaal via de subtekst, de onderstroom, vertelt en nergens uitlegt wat er aan de hand is. Voor mij weer een geslaagde scene met je alterego!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, marceline. En dan leg ik niet eens uit, en toch weer wel, wat er precies aan de hand was :unibrow: Subtekst en onderstroom, zijn termen die ik dan weer oppik :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees je verhalen altijd met plezier, maar ken ook je Pulp serie niet.. In dit verhaal is ook weer een sfeer die je neerzet, waardoor je meer wil weten over hoe het allemaal zo is gekomen. Graag gelezen Angus :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Wellicht toch een boek??? Ik hoop het echt. :nod:
Ik ben een verhaallijn aan het aftasten. De opdracht paste mooi in de puzzel/zoektocht.
De aanhalingstekens kunnen hier verwarrend zijn, alsof hp die woorden uitspreekt: 'Respect.' Ze sprak het uit op de manier waarop mensen 'kinderverkrachter' zeggen.
Je hebt helemaal gelijk. Slordig. Ik verwijder ze. Edit (30-11): Toch niet. teruggeplaatst.
Kinderverkrachter tussen liggende streepjes/ dubbele aanhalingstekens/ schuingedrukt? Ik zou voor het laatste gaan om de andere "toon" waarop het moet worden gelezen te benadrukken. In het begin had ik moeite met wie praat en wie daar ligt. Misschien verduidelijken met: [Ik zweeg, knikte, en keek naar de monitor die ZIJN/ PA'S hartslag weergaf.] Dan is er een ik persoon, een zij en een hij/ een pa. Later worden de relaties vanzelf duidelijk. Je zet een bijzondere intrigerende sfeer neer die nieuwsgierig maakt. In juiste mate ge-showed Top!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht toch een boek???
Moeit ik op zijn minst twee verhaallijnen hebben. Heb er pas één :angry:
Kinderverkrachter tussen liggende streepjes/ dubbele aanhalingstekens/ schuingedrukt? Ik zou voor het laatste gaan om de andere "toon" waarop het moet worden gelezen te benadrukken.
Eens, maar ik heb nog steeds niet door hoe je in de bijdragen een tekst cursief kunt zetten. Dank voor je reactie, May.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, terzijde, over cursief: zoals je nu een quote maakt. In plaats van het woord quote plaats je een i tussen de haken en na het deel dat je cursief wilt een slash en een i tussen de haken. (Het staat een beetje verstopt onderin bij invoerformaten)