Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#169 de witte

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. De wit gebarsten lippen en witte baard staken sterk af tegen zijn gebruinde huid. Zijn muts diep over zijn oren getrokken was het enige dat een beetje bescherming bood tegen het gure weer. De doek even aan de hengel geknoopt om te drogen na het klaarmaken van het voer. "Karel, ik denk dat ik daar iets zie." zei Tom vanaf de achtersteven. Karel draaide zich half om en keek naar de schuimende golven. "Gooi voor de zekerheid nog wat slob erin." zei Karel. Tom stak zonder aarzelen de grote bak in de ton en kieperde het snel overboord. De halve stukken vis, gemengd met bloederige slijm, kletste op het water. "Hoeveel dit keer?" vroeg Tom terwijl hij de bak weer in de smurrie stak. "Een schep of drie." Op dat moment boog de hengel door en raakte de theedoek het water. Zonder aarzelen stapte Karel in de stoel en gespte zich vast. Het gierende geluid van de afdraaiende molen vulde zijn wereld. Vaag voelde hij hoe de boot een zwieper maakte toen hij de rem erop zette. Tom gilde nog wat maar daar had Karel geen tijd meer voor. Dit was een grote vis en kansen zoals deze waren zeldzaam in de kaap van Afrika. Toen de lijn knapte na een lang en uitputtend gevecht, kwam Karel weer bij zinnen. “Tom, pak jij een nieuwe lijn?” Het fluiten van de wind was het enige antwoord. De theedoek rood en nat aan de hengel, een stil testament van de lange strijd. Het enige dat herinnerde aan Tom terwijl Karel naar huis voer.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Begrijp ik het nu goed dat Karel Tom aan de vissen voert om een grote vis te vangen? En ik worstel met de reden van de theedoek aan de hengel. Waarom zat die daar? Het is beeldend geschreven :thumbsup: , ik zie de twee mannen voor mij worstelen in dat bootje met een te grote vis. Toot aan: [ Tom gilde nog wat ...] Daarna raakte ik de draad kwijt.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een intrigerend verhaal. Hoe zit het precies met Karel en met Tom... Is het vangen van een grote vis belangrijker dan het leven van Tom? Of heb ik het verhaal niet begrepen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tom is overboord gezwiept toen Karel de rem erop zette? Spannend geschreven, Darkvalley. Misschien kun je de stilte die volgt op de vraag 'Tom, pak jij een nieuwe lijn?' nog iets benadrukken? Bijvoorbeeld door Karel achterom te laten kijken wanneer hij geen reactie krijgt op de vraag. Kan het verhaal net iets duidelijker maken. Maar ik heb het hoe dan ook met veel interesse gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannend avontuur op zee met dodelijke afloop en ook nul gevangen vis omdat de lijn brak. Hoe zo'n shitdag kan een man hebben :\\ Beeldend verhaal, graag gelezen. De rode theedoek aan het eind begrijp ik en vind ik treffend, de theedoek aan het begin van dit verhaal kan ik niet goed plaatsen. Behalve dat t de opdracht was :lol:

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha marceline, Nee hoor, de smurrie is lokaas voor grote witte haaien. De mannen zijn op jacht met een hengel. De reden voor de theedoek aan de hengel. Tsja, begin van de opdracht, wie weet waarom mannen die aan het vissen zijn dat doen ;)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Coach Elizabeth, Klopt, althans op het moment dat de haai aan de lijn zit is alles om hem heen niet meer belangrijk. Dat zijn maatje overboord is geslagen dringt pas door nadat de vis is ontkomen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Pindarots, Dank voor je reactie. Begin is iets aangepast :) Nu meer context aan de handdoek gegeven ipv enkel de opdracht. Een mislukt vis uitje was inderdaad het thema.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Darkvalley, de sfeer pakte ik gelijk maak ik raakte aan het eind ook wat verward, wat wie hoe? Het rood aan de theedoek is het resultaat van een lange strijd. Bloed dus, maar van wie? Niet van de haai lijkt me, want die onsnapt. Van Tom? Maar hoe komt het bloed van Tom aan de theedoek (aan de hengel) zonder dat Karel dat merkt?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Spannend verhaal waarbij het voor mij meteen duidelijk was dat de mannen op haaienjacht waren en Tom naar de haaien ging. In tegenstelling tot andere reacties vond ik het een heel duidelijk verhaal. Maar misschien lees ik een aangepaste versie en/of ik kijk teveel Discovery waardoor het lokken van haaien met bloederig aas voor mij logisch is. De rol van de theedoek leek me in eerste instantie er wat bijgesleept maar door het slot waar het symbool staat voor het drama maak je dat weer goed. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Bartsnel, Het beeld dat ik voor me had, de hengel buigt diep door en komt in het water, de theedoek dus ook. De smurrie die over boord wordt gegooid dan wel het bloed van Tom kleurt het rood. Hoe dan ook, Tom overleeft het avontuur helaas niet. ;)