Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#167 Nooit meer onbekommerd - Andrea

Je eerste verliefdheid valt niet aan te raken. Althans, dat denk ik. Voor de zekerheid vraag ik het mijn wederhelft. Hij was weken verliefd zonder te durven zoenen, zegt hij. Wel was er sprake geweest van enig aanraken; op de achterbank van zijn moeders auto had de geliefde zijn hand vastgepakt. Een buitenaards wezen moet dat kind geweest zijn. Op een zondagavond in februari liep ik door de eetzaal van een Italiaans berghotel. Ik weet nog dat het een zondag was, want alleen op die dag was er ’s avonds een buffet. Ik was twaalf en ik hield van vaak naar het buffet lopen. Tot er een opgepoetst Italiaans gezin de eetzaal binnenkwam. Ik had het die middag al op skischoenen chocolademelk met slagroom zien drinken. Van de skie-outfits waren alleen de rode wangen van de moeder, de zoon en de dochter overgebleven. De vader was iets te bruin en rimpelig voor rode wangen. De moeder waarschijnlijk ook, maar die had daar kleurrijk overheen gekalkt. Het zwarte haar van de zoon leek nat en had rechts een vlijmscherpe scheiding. Ik houd daar niet zo van, maar van de rest van de jongen, of misschien van zijn lichtblauwe trui en donkere ogen, ging mijn maag ineens vreemd draaien. Ik wist zeker dat hij naar me keek. Of zijn maag ook draaide durf ik niet te beweren. Ik weet wel dat ik na die eerste keer kijken nauwelijks meer rond durfde te lopen. Mijn grote zus gooide daar een schepje bovenop door te zeggen dat hij Andrea heette en zo knap was. Vervolgens won hij ook nog eens de lokale skiwedstrijd. Tijdens de prijsuitreiking verstopte ik me achter een paal. Het kwam allemaal door de onuitstaanbare gewoonte van mijn hoofd om bloedheet te worden in Andrea’s aanwezigheid. Een gewoonte die mij post-Andrea nog ernstig lang dwars zou zitten. Maar ook het hoofd afwenden van wat ons bekoort zal wel ergens goed voor zijn. Ik zal mijn geliefde eens vragen waarvoor precies.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verwacht van de man een andere antwoord op je vraag dan van een vrouw. :nod: Duidelijke uiteenzetting van een overpeinzing. :thumbsup: En voor mij zo herkenbaar! :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, Een gestructureerde overpeinzing met de nodige beeldende details, zoals de lichtblauwe trui, waardoor het leest als een verhaal. Mooi hoe je in het midden laat wat nu precies het gevoel aanslingert - idd misschien die trui :) Dat gegeven intrigeert, net als de laatste gedachte:
... het hoofd afwenden van wat ons bekoort zal wel ergens goed voor zijn.
Prachtig.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, ... een verhaal met een diepe ondertoon, getuige de laatste zin. Zullen we dan toch een ingebouwd waarschuwingslichtje hebben, zonder dat je je dat bewust bent? Een verhaal om nog eens over na te denken. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vader was iets te bruin en rimpelig voor rode wangen. De moeder waarschijnlijk ook, maar die had daar kleurrijk overheen gekalkt.
Ik moest lachen om de laatste deel van de tweede zin. Is Andrea een jongensnaam in Italië? Ik had altijd gedacht, dat het een meisjesnaam was. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie inzending, Elyse, Je schrijft beeldend hoe jou de eerste echte verliefdheids-symptonen overvielen zoals het krijgen van een rood hoofd bij het zien van Andrea in zijn lichtblauwe trui. Ik ben benieuwd welk antwoord je op je vraag gekregen hebt van je geliefde. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp je gewoon alweer! En ik vind het weer zo'n fijn verhaal, herkenbaar, maar dan toch met die unieke Elyse kijk op de zaken. En een heerlijke afsluiter.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel mooi Elyse, heel erg genoten, van je hele overpeinzing. Ik moest moest glimlachen om verschillende beschrijvingen en zoals ook door mijn voorgangers wordt aangehaald ‘Het hoofd afwenden etc’ echt geweldig. Wauw

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mayrietje, dank je wel!
Ik verwacht van de man een andere antwoord op je vraag dan van een vrouw.
Dat zal best, of andersom. :lol: Hoewel de uiteindelijke reden waarschijnlijk op zichzelf staat. Menselijk instinct blijft intrigeren.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, heel blij met je reactie, dank je wel. @Riny, dank voor je reactie. Of het hoofd afwenden van wat ons bekoort nu een waarschuwing is weet ik niet, daar moet ik nog een poosje over nadenken. ;) @Siv, in Italië is Andrea inderdaad een jongensnaam. Ik ken eigenlijk geen Andrea-meisjes daar, maar die zullen er misschien ook wel zijn. Dank voor je reactie!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, mijn geliefde studeerde psychologie en is al jaren diplomaat, dus u begrijpt wel dat zijn antwoord hier niet in een paar woorden te vatten is. Ik zal wellicht eens een verhaal aan mijn vraagstukken wijden. Laten we het er voor nu maar op houden dat het meeste misschien wel ergens goed voor is. ;) Dank voor uw compliment en belangstelling. @schrijvenmaar
Ik begrijp je gewoon alweer!
Ik denk dat ik ga proberen er een sport van te maken. :) Behalve bij poëzie-opdrachten, dat moet je me dan maar vergeven. :confused: Dank voor je feestelijke reactie! :thumbsup: @Marceline en @Nancy, jullie ook bedankt voor de fijne woorden en complimenten. :{} :{}

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
elyse, #3 ... ik dacht aan verleiding. Iets kan je erg bekoren, maar je weet ergens diep van binnen dat het niet goed voor je is.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat mooi beschreven. Ik had te doen met de kleine best wel zelfverzekerde meid die door de aanblik van een 'opgepoetste Italiaan' (leuke omschrijving :) ) ineens niet meer zo zeker is. Ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig of je nog met hem hebt gesproken. Met heel veel plezier gelezen!