Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 167 — #hetoo (verbeterde versie)

Zijn ogen begonnen te glinsteren toen zij hem de vraag stelde. Zijn zoon had haar komst aangekondigd. Ze wilde hem interviewen voor school, meer wist hij niet. Ze deed er erg geheimzinnig over.
 “De eerste keer dat ik verliefd was?” “Ja, opa, het is voor een werkstuk, voor school.” Hij stond op en keek haar aan, twijfelde en zei: “Dat is toch helemaal geen verhaal voor school, lieverd? Weet je wat het is om verliefd te zijn? Ben jij weleens verliefd geweest?” “Nee, opa, ik denk het niet, maar ik moet er een werkstuk over schrijven en iedereen vraagt het al aan grote broers en zussen , maar ik vind het veel leuker om het van u te horen.” Ze keek hem smekend aan. “Voor school... hmm, vooruit dan maar." Hij had een sigaar gepakt uit een doosje dat op het antieke dressoir tegen de muur stond, knipte het eind eraf, ging zitten en stak hem aan. Hij sloeg zijn handen op zijn knokige, in corduroy gestoken knieën. "Hier, kom zitten en schrijf maar op." Het meisje deed wat haar werd gevraagd. "Haar: blond, de kleur van een wit zandstrand. Als je naar dat haar kijkt, is het altijd zomer. En sproeten; wangen, neus, schouders, rug... ontelbaar veel sproeten, en toch zou ik ze allemaal wel willen tellen. Ogen: lichtblauw, als een onbewolkte hemel op een broeierige nazomermiddag. Als ik er aan denk krijg ik het gelijk weer warm." Zijn kleindochter was druk aan het schrijven, een blos kleurde haar wangen. "En hoe oud was ze?" "Hij was jouw leeftijd ongeveer. Elf of twaalf." Er viel een stilte. Het meisje was duidelijk uit het veld geslagen. Ze keek op uit haar schriftje, kneep haar ogen even stijf dicht en zocht naar woorden. “Hij? Maar... was u dan ... homo voordat u oma leerde kennen?" “Meisje, ik geloof toch dat dit geen goed idee was. Je bent nog te jong om het te begrijpen." Ze was even stil en zei toen "Ik denk dat u gelijk heeft, Ik vraag het wel aan papa." Even later stond de oude man half achter het gordijn om zijn kleindochter uit te zwaaien. Ze liep met haar roze fietsje het pad af naar de weg toen ze werd aangesproken door een jongen van haar leeftijd die net naar het huis toe kwam lopen. Zijn zandblonde haar en sproeten deden denken aan een warme zomeravond. Het meisje keek verschrikt achterom maar haar grootvader had het gordijn al dichtgedaan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, deze verbeterde versie klopt. Prachtig geschreven en geloofwaardig. Ik onthoud mij verdet van een mo reel oordeel maarcwil wrl keijt dat ik het knap vind dat je zo'n controversiële onderwerp aandurft.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, deze versie vind ik zeker beter. Van mij had je zelfs mogen eindigen na 'ik vraag het wel aan papa'. Goed van je om dit onderwerp eens aan te snijden! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel mooie Bart, met de subtiele aanpak. :thumbsup: Alleen heb ik nu het gevoel dat er ergens een verteller aan het woord is voor die laatste alinea.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eerste versie sla ik over. ;)
Zijn ogen begonnen te glinsteren toen zij hem de vraag stelde. Zijn zoon had haar komst aangekondigd..
Goede eerste nieuwsgierig makende eerste zin. Maar waarom die tweede? Wat voegt het toe? Het blijkt al dat het zijn kleindochter is. Eens met het einde: ik vraag het wel aan papa. Ben ik een zeur als ik zeg de titel ( die nu door de media ergens voor staat ) niet met het verhaal overeenkomt? Fantastisch je hier weer te kunnen lezen! :nod: Groetjes, May (= Marietje - eindelijk een pseudoniem :p )

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey May :-) Bedankt voor het lezen. Dat er in de tweede versie minder expliciet wordt verteld wat er aan de hand is, betekent niet dat er minder aan de hand is. Het gordijn is al dicht... yes, #hetoo De tweede zin is i.m.h.o. belangrijk voor het ritme. Marlie, Is het is jouw ogen een andere verteller dan in de rest van het verhaal?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, Bedankt voor het lezen. Als ik daar was gestopt, was het inderdaad onschuldig gebleven en had de titel niet meer geklopt. Die laatste alinea zit er bewust in om de lezer nog een zetje te geven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt je afvragen of je dat zetje moet geven; ik vind het juist mooi als de titel niet expliciet gemaakt wordt, maar juist het op het eerste gezicht onschuldige verhaal in een compleet ander daglicht stelt. Als ik als lezer zelf de comclusie moet trekken -ja maar wacht eens, hier gebeurt wel degelijk meer- komt hij harder binnen. Maar zoals hij er nu staat is hij inderdaad niet mis te verstaan en daar is ook wat voor te zeggen. En zonder meer realistischer dan de vrolijke openbaring van de eerste versie. Ik geloof aleen niet dat meiden van een jaar of tien nog een fietsJE hebben.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps Bart, heftig! Maar wel goed geschreven, zoals eerder opgemerkt met een rustig begin en een keihard einde. Shocking, maar schrijftechnisch helemaal goud! Ik ben er nog niet uit, of de laatste alinea nu wel of niet erbij moet; het maakt het zo expliciet. En misschien ook wel over the top dat dat jongetje ook net op dat moment naar dat huis toe kwam lopen, maar ja, dat kan van alles zijn. Plus dat hij dat meisje aanspreekt... waar zou dat over gaan? (= niet belangrijk, maar je roept het wel op). Misschien - als hij dan toch daarnaartoe loopt - dat hij haar slechts gedag zegt of alleen maar tegenkomt?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Is het is jouw ogen een andere verteller dan in de rest van het verhaal?
Ergens wel. Vanuit personaal perspectief, denkt hij niet aan zichzelf als oude man -zeker niet nu zijn gevoelens hem doen opleven. Je zou dit kunnen veranderen in 'hij'.
Zijn zandblonde haar en sproeten deden denken aan een warme zomeravond. Het meisje keek verschrikt achterom maar haar grootvader had het gordijn al dichtgedaan.
Deden denken zou te algemeen kunnen zijn, deden hem denken? (Let, ik schrijf 'zou', niet 'is', ik ben geen kenner). In de laatste staat dan ook weer 'grootvader' maar vooral: als het gordijn al dicht is, kan hij haar verschrikte gelaat niet meer zien. Iets dat me nu opviel bij (de zoveelste keer!) herlezen
Hij had een sigaar gepakt ...
Waarom net in v.v.t.? Hij pakte een sigaar uit een doosje (kistje?) ... blijft in de lijn van je vorige en volgende zinnen. :thumbsup: