Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 166 - Christmas Magic

Christmas Magic Ik stuitte vandaag op een winkel met kerstspullen. Er was geen ontkomen aan. Ik moest naar binnen. Net als ik vergaapte een klein jongetje zich aan de prachtige kerstbomen, vol met glimmende, fantastische kerstdecoraties. Zijn armen omklemden een middelgroot hert, gemaakt van zacht en aaibaar materiaal. Met vragende ogen keek hij hoopvol op naar zijn vader. Mijn hart smolt. Waarom maakt kersttijd dit gevoel los bij ons? Komt het door de gezelligheid van de lichtjes? De donkere dagen, de knusheid, de warmte van haard en samenzijn? Of worden we nostalgisch en melancholisch van het idee dat er weer bijna een jaar voorbij is? Ik denk dat het een combinatie is. Of...misschien heeft “iemand” of “iets”, lang geleden, een beetje Christmas Magic in ons gepland. Zodat we, ieder jaar weer, deze warmte kunnen voelen. Zodat we, ieder jaar weer, hoop houden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ieder jaar de geboorte van de hoop, mooi verwoord hier. De Chrtismas Magic, doet me denken aan een toverfee, die ons stiekem bestuift met haar mooie magie. Ik ben alvast helemaal in de sfeer, dank je wel.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska Ik ben niet zo'n kerstmens. In december is het erg lang donker en druk met het bezoeken van familie. Maar je hebt mij wel een magisch kerstgevoel gegeven met je verhaal. Dank je wel.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ieder jaar de geboorte van de hoop, mooi verwoord hier. De Chrtismas Magic, doet me denken aan een toverfee, die ons stiekem bestuift met haar mooie magie. Ik ben alvast helemaal in de sfeer, dank je wel.
Hallo mw. Marie, Fijn dat je het mooi vindt en bedankt voor het grappige beeld dat je bij mijn verhaal schetst! Graag gedaan :nod:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska Ik ben niet zo'n kerstmens. In december is het erg lang donker en druk met het bezoeken van familie. Maar je hebt mij wel een magisch kerstgevoel gegeven met je verhaal. Dank je wel.
Hallo Siv Wat leuk dat je toch kwam lezen, ondanks het feit dat je niet zo van de kersttijd houdt. Ik ben er trots op dat ik je desondanks een mooi gevoel heb gegeven met mijn verhaal. Heel graag gedaan en alvast sterkte met de drukke decembermaand ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, mooie bespiegeling, in een verhaal dat mij alvast in de kerstsfeer brengt. Inderdaad de jaarlijkse (weder)geboorte van de hoop. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, mooie bespiegeling, in een verhaal dat mij alvast in de kerstsfeer brengt. Inderdaad de jaarlijkse (weder)geboorte van de hoop. Graag gelezen!
Hoi Ton, Fijn dat je het mooi vindt en ook leuk dat je weer kwam lezen. Je conclusie klopt helemaal!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, van een verhaal ga je over in een beschouwing. Origineel. Wat is een hoopvolle blik? Zou je dat ook kunnen laten zien? (Show don 't tell)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karinska, Liefde en hoop worden door jouw woorden omarmd. Zonder enige afbreuk te willen doen aan het schone, een overweging is 'Ik denk dat het een combinatie is.' te verwijderen. Je tekst is al heel krachtig. Hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn beschreven hoe je je weer kind kan voelen. Ik moest naar binnen vind ik een heerlijke zin! Warme gevoelens roep je op.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Fijn verhaal Katinska, ik kijk er nooit zo naar uit maar door jou verhaal krijg ik toch wel dat ouderwets warme gevoel dat ik als kind had. Graag gelezen

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, Het beeld van die jongen met het hert vind ik goed gekozen, daar toon je het kind en zijn gevoel.
Zijn armen omklemden een middelgroot hert, gemaakt van zacht en aaibaar materiaal.
Dat beeld heeft geen (zakelijke) uitleg nodig: 'gemaakt' 'materiaal'. Het beeld is overigens zo sterk dat die overbodige uitleg niet stoort. Vind ik. Voor het idee, zonder de uitleg: Zijn armen omklemden een middelgroot hert, zacht en aaibaar. Daarnaast probeer je te achterhalen wat de oorsprong is van het gevoel van de ik en die jongen. Het antwoord is te veel de bekende coca-cola reclame van rond de kerst: 'Of...misschien heeft “iemand” of “iets”, lang geleden, een beetje Christmas Magic in ons gepland.' Dat is te makkelijk, vind ik. Ga er nog eens voor zitten en werk het uit zonder magie. ;)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Karinska, Mooi warm verhaal. Met plezier gelezen. Wat ik wel heb, tekstueel gezien dan. Is dat het beeld vergapen en omklemmen elkaar breken. Ik zie een jongetje met open mond voor een winkel / ding staan, de fysieke handeling past daar minder sterk bij. Voor de rest leuke beelden. :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, van een verhaal ga je over in een beschouwing. Origineel. Wat is een hoopvolle blik? Zou je dat ook kunnen laten zien? (Show don 't tell)
Hoi Marceline, prettig te lezen dat je het origineel vindt. Bedankt :) V.w.b. je vraag: fijn dat je me daarmee "uitdaagt" eens goed na te denken over hoe het anders kan. Ik kwam tot de volgende mogelijkheid: Hij keek op naar zijn vader. De warme gloed in zijn ogen verried waar hij op hoopte. Mijn hart smolt. Ben benieuwd wat je er zo van vindt!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karinska, Liefde en hoop worden door jouw woorden omarmd. Zonder enige afbreuk te willen doen aan het schone, een overweging is 'Ik denk dat het een combinatie is.' te verwijderen. Je tekst is al heel krachtig. Hartelijke groet, schrijfcoach Inanna
Hallo Inanna, Ik heb zelf ook even zitten twijfelen over die zin. Echter het feit dat het mogelijk is dat andere mensen het anders zien dan ik, gaf voor mij de doorslag te vermelden dat het, wat mij betreft, een combinatie is. Ik ben blij met je complimenten en reactie. Bedankt :o

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn beschreven hoe je je weer kind kan voelen. Ik moest naar binnen vind ik een heerlijke zin! Warme gevoelens roep je op.
Thanks, en leuk dat je weer langs kwam :nod:

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn verhaal Katinska, ik kijk er nooit zo naar uit maar door jou verhaal krijg ik toch wel dat ouderwets warme gevoel dat ik als kind had. Graag gelezen
Hoi Nancy, Welke reden(en) je daarvoor hebt weet ik natuurlijk niet. Des te fijner vind ik het dat ik je dat ouderwetse warme gevoel heb weten te geven. Verlies nooit het kind in je, Nancy, en blijf af en toe met verwondering om je heen kijken ;) Bedankt dat je kwam lezen

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, Het beeld van die jongen met het hert vind ik goed gekozen, daar toon je het kind en zijn gevoel.
Zijn armen omklemden een middelgroot hert, gemaakt van zacht en aaibaar materiaal.
Dat beeld heeft geen (zakelijke) uitleg nodig: 'gemaakt' 'materiaal'. Het beeld is overigens zo sterk dat die overbodige uitleg niet stoort. Vind ik. Voor het idee, zonder de uitleg: Zijn armen omklemden een middelgroot hert, zacht en aaibaar. Daarnaast probeer je te achterhalen wat de oorsprong is van het gevoel van de ik en die jongen. Het antwoord is te veel de bekende coca-cola reclame van rond de kerst: 'Of...misschien heeft “iemand” of “iets”, lang geleden, een beetje Christmas Magic in ons gepland.' Dat is te makkelijk, vind ik. Ga er nog eens voor zitten en werk het uit zonder magie. ;)
Hallo Janp, Bedankt voor je uitgebreide reactie. De zin die je aanhaalt vond ik zelf ook ook niet helemaal top, maar ik kon mijn vinger er even niet opleggen. Ik ben daarom blij met jouw suggestie. Soms zie je het pas als je het doorhebt, hè ;) Ik moest lachen om je associatie met de coca-cola reclame. Het zal je wellicht niet verbazen dat ik gek ben op dat sfeertje :o Je vindt mijn verklaring "te gemakkelijk" . Natuurlijk mag je dat vinden. Het is echter niet zo bedoeld. Het is helemaal autobiografisch en dit is geschreven vanuit mijn hart. De limiet van 150 woorden beperkt de mogelijkheid om uitgebreider in te gaan op het interessant onderwerp. Het mooie is dat niemand de wijsheid in pacht heeft, m,b.t. het effect dat kerst kan hebben op mensen. Dus niemand kan uitsluiten dat de door mij geopperde mogelijkheid waar is. Heel erg bedankt voor je reactie, die zeker meer stof tot nadenken geeft.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Karinska, Mooi warm verhaal. Met plezier gelezen. Wat ik wel heb, tekstueel gezien dan. Is dat het beeld vergapen en omklemmen elkaar breken. Ik zie een jongetje met open mond voor een winkel / ding staan, de fysieke handeling past daar minder sterk bij. Voor de rest leuke beelden. :)
Hoi Darkvalley, Wat leuk dat een nieuw gezicht mij komt lezen! Ik begrijp je punt. Met de keuze van het woord "omklemmen" impliceer ik vooral dat hij het hert vasthoudt alsof het een schat is. Ik kon niets anders bedenken dus als jij een suggestie heb dan hoor ik het graag van je. Bedankt voor je complimenten en reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska,
Het mooie is dat niemand de wijsheid in pacht heeft, m,b.t. het effect dat kerst kan hebben op mensen. Dus niemand kan uitsluiten dat de door mij geopperde mogelijkheid waar is.
Ja, dat is zo. De magie, zoals jij het in het verhaal benoemt, heeft een aantrekkelijke kant en is van alle tijden. ;)