Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 166 - Verjitzakt

Ze zag hem deinen als een rottende walvis. Het lillende vlees verspreidde zich over haar rode bank zoals hij zijn vet drapeerde in haar bed of zijn benen niet naast elkaar kreeg op het rode bankje voor het huis. Er waren dagen dat hij flatuleerde en Dulcogas wilde. Zijn kop hing boven het bord, zijn reet was een meter van de tafel verwijderd, de vork omklemde hij als een neanderthaler. Met walging keek zij naar het gebeuren en stelde zich voor dat zij zijn kop kookte, urenlang, dat zij het vlees dan in de gehaktmolen deed, nee, zij gaf de voorkeur aan een mes, tjitjak, en er hoofdkaas van maakte. Opgesteven, in plakken gesneden, besprenkeld met azijn en uitgeserveerd tijdens de borrel met augurk en zilverui. Een boek werd geboren. *met dank aan mijn bronnen*

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik voel de drang om te helpen dat lillende vlees van het lijf te pulken. Wat een geluk dat deze onsmakelijke walvis tot de geboorte van dat fantastische boek heeft geleid :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, quelle horreur, een pure Mili delicatesse! Iets zegt mij dat ik dit recept al ergens las ... ;) Ik kon toen nog niet bevroeden dat deze gruwelijke borrelhap tot jouw daverende debuut zou leiden. Een geboorte die menigeen verjitzakte. :thumbsup: :{}

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echte @mili. Wie wil dat nou niet? >> 2x een rode bank - ik zie de functie ervan niet. >> de vork omklemde hij als een neanderthaler >> las ik als dat de vork een neanderthaler was (ik hikte dus even) >> draperen geeft een krachtig beeld

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr, vooral omdat het invoelbaar is, ik zie het voor me. Ik zou alleen niet zijn kop koken, daar zit relatief weinig vlees aan, meer bot. Nou ja, zo ver gaat het inleven dus . . .

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Ik lees vooral opsmuk - waar zijn de zintuigen en de waarnemingen? 'ze zag' en 'met walging keek zij' - vind ik mager.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... wat een gruwelijk griezelig verhaal. Maarr... the "Ballads of the green Berets", heb ik in mijn bezit.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het toeval dat telkens als ik een stukje van je lees hier de soep staat te trekken? Het is kip maar had evengoed walvissoep kunnen zijn. Ik heb er nu al een beetje van gesmuld. Ah, het is Mili's woordensoep. Lekker.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een Milliaans verhaal, een treffend fragment, als het ware rook ik de eerste zin, kokhalsde ik bij de tweede regel maar las door. De geboorte van Jitzak was een donderslag, een ervaring waar ik nog steeds van na zit te rillen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij dat ik dit niet voor het eten heb gelezen. Erg beeldend beschreven. Met rillingen graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, ik ben bang dat jij er vlaaien van gaat bakken. :D (hoe flauw) Je hebt een heerlijke kijk op het ontstaan van 'Jitzak'. :nod: @Elyse, klopt, fenomenaal leesgeheugen. Zo'n twee jaar geleden - denk ik - op 120w. Toen zat mijn computer vol met flarden. Mijn debuut davert na in mijn ziel; ik voel me nog verjitzakt terwijl dezelfde ziel hunkert naar het schrijven van een bundel en mijn vingers vooralsnog weigeren. @Leonardo, ik wist dat ik twee keer rood schreef. Het is mijn criminele geest. Ik associeerde rood aan vloeiend bloed. Ik geloof zelfs dat ik het expres deed. Opschuddende spielerei. Ben blij met jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cora, varkenskopgelei. Ik zie de koppen liggen op Franse markten. Volksstammen voed(d)en zich ermee. :D Een compliment voor mij dat jij je zo inleefde. :nod: @janp, de tekst loopt m.i. over van zintuigen en waarnemingen. Je voelt aan als de azijn waar het mee wordt besprenkeld. @Riny, ik vind het zo apart dat jij als lezeres van 'Jitzak' zo in de ban bent geraakt van de 'Ballad of the Green Berets'. Een nooit vermoede reactie. Dank voor het lezen en de reacties.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili,
@janp, de tekst loopt m.i. over van zintuigen en waarnemingen. Je voelt aan als de azijn waar het mee wordt besprenkeld.
Mijns inziens niet.
Met walging keek zij naar het gebeuren
Dat is het. Hoe 'het gebeuren' ruikt, voelt, proeft en klinkt - zo'n gehaktmolen zal toch wel een geluid maken. Niets toon je. Noot: Dat ik in jouw ogen aanvoel als azijn is een reactie die hier niet thuis hoort. Beperk je tot de inhoud.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik ken jouw Jitzak "nog" niet maar zo te lezen lijkt hij op een monster. Door jouw verhalen besef ik hoeveel geluk ik heb een normale echtgenoot te hebben gevonden. Niettemin ben ik ondertussen nieuwsgierig naar je boek.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heet eens met Elyse, volgens mij las ook ik dit eerder. Wellicht als UKV? Nooit geweten dat dit ten grondslag lag aan Jitzak. Leuk! Je taal is ook hier weer beeldend zodat de zintuigen aangesproken worden. Maar ik begrijp ook de feedback van janp. Zintuiglijk schrijven heb ik ook anders geleerd. Het is schrijfcoach Inanna die ons de opdracht gaf de geboorte van iemand of iets zintuiglijk te beschrijven, ik ben dan ook heel benieuwd naar haar visie!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, een uitwerking om stil van te worden. Bij de tweede keer rood kreeg ik associaties met bloed, het bloed dat onder de nagels vandaan gehaald wordt. Het ritme is krachtig en dodelijk. Dank je wel voor je uitwerking. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, kippensoep, walvissoep, je bent toch vega weet ik van de weergaloze Jitzak-foto die je op Facebook plaatste? Ik zal geen stukjes meer plaatsen, beloofd, ik wil dat je van welke soep dan ook geniet. :nod: @Madd, een aangepast en ook aangevuld fragment. Ruiken, kokhalzen, rillen; jouw reactie loopt zintuiglijk over. Ik weet dat je geen held bent in het lezen van vies beschreven dingen. Sorry, maar daarom waardeer ik je reactie des te meer. :nod: @Siv, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Klik me niet meer aan voordat je eten verteerd is. ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, ik ben niet zo goed in het aannemen van opdrachten en vond nog een geluid, het tjitjak van een mes. @Meta, wat let je 'Jitzak' te lezen, je zult dan nog meer van je man houden. :nod: Je gaf me een prachtige reactie, dank je. @Marceline, het was op 120w. Zelf heb ik niet 'geleerd' te schrijven. Ik bedoel op een academie of zo. Ik lees sinds altijd en kreeg waardevolle adviezen van anderen. @Inanna, dank voor je waarderende reactie. Het bloed kwam op zijn plaats.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili bijzonder hoe je de geboorte van je boek beschrijft. Nav dit echtpaar (?) dat elkaar niet zo ziet zitten, zo te lezen. Je schrijft beeldend, de eerste zin zet je als lezer meteen neer in de sfeer van je tekst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Het is weer een boeiende inzending geworden die je ons met een zilveruitje opdient. Mag ik beleefd bedanken voor het plakje van dat lillende vlees? Ik neem liever een augurk, zo'n zoetzure. Past beter bij me. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mvMarie, een eerste zin schijnt belangrijk te zijn. Dank voor het lezen. @Blavatski, natuurlijk, ik zou het ook niet willen. Gaan we samen voor de Amsterdamse ui. :nod:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortom een echte man om van te houden. :p Toch houden de vrouwelijke personages van hem. Ik vraag me af waarom. Zorgzame types? Dit kraamfeest had ik niet willen missen! :thumbsup: Groetjes, May ( = Marietje)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, de geboorte van jouw boek heeft bij mij de nodige naweeën opgeleverd. En dan serveert jij nog eens een paar special dishes. Dank u, ik sla over...ik heb nu al dulcogas nodig. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@May, wat staat er op je avatar? Ik kan het niet lezen. Ben je 'Jitzak' niet weer ergens kwijtgeraakt en heb je het nu uitgelezen? @Connie, zo erg? Toch hoor ik vaak dat ik goed kan koken. ;) Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@May, wat staat er op je avatar? Ik kan het niet lezen. Ben je 'Jitzak' niet weer ergens kwijtgeraakt en heb je het nu uitgelezen?
Er staat: I, May write a book... Control ;) Nee, Jitzak ligt naast mijn bed. :o Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen hem te verwaarlozen. Eens kijken hoe hij daarop reageert. :ninja: