Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#166 Vertrouwen

Ineens prangt de vraag of ik wel goed met mijn elektrische tandenborstel omga. Maar de gebruiksaanwijzing negeer ik met opzet. De geboorte van mijn eerste kind, of eerder het uitblijven ervan, heeft mijn levenshouding veranderd. Zwanger en in een soortgelijke opwelling, was ik gebruiksaanwijzingen over de ongeboren baby gaan raadplegen. Ik las dat 'de vrucht' vooral in de laatste weken flink in gewicht kon toenemen. Fijn. Na negen maanden zwangerschap herinnerde de smaak van tandpasta mij telkens en met groeiende paniek aan het verstrijken van weer een dag. Bij de ochtendtandpasta stond mijn verstand gelukkig nog op nul. Maar na negen maanden en tien dagen, maakte alleen de geur van muntblaadjes me al schichtig. Ik, de verpakking, zou weldra ontploffen en mijn enorme vrucht zou overal op lijken behalve op een redelijk geproportioneerd mens. Uiteindelijk kreeg ik een prachtige, piepkleine zoon. Wij verdienen elkaars vertrouwen, de tandenborstel en ik.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, Sterke openingszin. Mooi uitgewerkt. Een dingetje. Als je 'Van weer een nacht niet' schrapt, komt de rest van die zin er krachtiger uit. Goed, origineel fragment.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Elyse ik vind het bijzonder mooi hoe je een dagelijkse handeling koppelt aan verdriet, verlies, vertrouwen en dan die mooie afsluiting. Je krijgt me weer stil.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
janp, dank je wel. Je hebt gelijk. Ik heb de zin nu in twee delen opgesplitst, maar ik twijfel nog. Die extra aanwijzing lijkt me inderdaad overbodig, maar ik probeerde voor een keer expliciet over te komen. ;)

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, je verhaal moest even indalen, bij de derde keer lezen schoot ik in de lach, hoe hilarisch en origineel om die twee uitersten te verbinden, een kind en een elektrische tandenborstel. Wat een verrukkelijke illustratie van vertrouwen versus gebruiksaanwijzing. Geweldig

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, Hoe herkenbaar: de prangende vraag. Krachtige opening ook. Je weet me elke keer te verrassen met de kleine wendingen in je verhaal. Dank je wel voor deze uitwerking, die mij kort terugbracht naar mijn zwangerschappen ;) Kleine suggestie: in een opwelling is dubbelop met plots. Of heb je er bewust voor gekozen? hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk en origineel uitgewerkt, @Elyse. Chapeau. Taalzeurtje: er hoort een komma tussen prachtige en piepkleine (De regel is: een komma als je beide b.n. van plaats kunt verwisselen >> https://onzetaal.nl/taaladvies/komma-tussen-bijvo…)
Dank je wel Leonardo, een chapeau van jou vind ik een bijzondere. ;) :{} En bedankt voor de komma-tip, ik twijfelde (twee keer geplaatst en weer verwijderd, zonder leek het meer op hoe ik het beeld voor me zag); dan zijn regels een welkome houvast. Komma staat er weer. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je de twijfel van een zwangere vrouw of alles wel goed komt, wel goed hebt gevangen. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, zo fijn dat je dan hopelijk twee keer per dag aan me denkt! Ik zie minder vaak vlaaien hier in Mexico, maar als ik aan ze denk, denk ik aan jou. Ik heb warme herinneringen aan vooral de kersenvlaai. Mijn piepkleine zoon is nu een krachtige vent, dat zal dan vast aan het verhaal hebben gelegen. Dank voor je compliment!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cora, ik ben blij dat zowel mijn zoon als mijn verhaal uiteindelijk ingedaald zijn. Zo zie je maar dat alles met elkaar te verbinden valt. Dank voor het drie keer lezen en je verrukkelijke reactie, ik ben zo blij dat ik nu ook eens iemand in de lach kon laten schieten. Het was ook eigenlijk hilarisch bedoeld, hoewel er geen woord fictie aan te pas komt. Zo schotelt het leven mij de dingen nu eenmaal voor. :) @Inanna, dank voor je opdracht en reactie, heel graag gedaan! :) Over je suggestie moet ik nadenken, het was wel een bewuste keuze. De opwelling was meer de vraag of ik wel goed met mijn ongeboren baby omging, en het plotselinge vond ik wel tekenend voor de manier waarop ik vervolgens ineens in de 'gebruiksaanwijzingen' dook. Omdat ik die twee elementen in de inleiding loskoppel. Maar bij nader inzien kan plotseling eigenlijk ook wel weg. Nu weet ik het niet meer. :lol: :crybaby: @Siv, dank voor het lezen en je reactie! (Ik twijfel graag.) 8)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@madd, zo wonderlijk dat mijn verhaal origineel overkomt, het is eigenlijk heel gewoon. De tandenborstel bakent dagen en nachten af. Best een bijzondere rol. ;) Dank je wel voor je reactie. :{}

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ik houd van 'de geur van muntblaadjes maakte me al "schichtig"'. De associatie van een 'ongeboren vrucht' met een 'handleiding van een elektrische tandenborstel', ongekend. Ik schreef je al eerder, je maakt luikjes in mijn hersenen open waar beelden uitkomen die ik zonder jou niet zou kennen. :!: :{} :!:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
negen maanden is nog wel te doen, maar elke dag na week veertig ... gelukkig had ik geen elektrische tandenborstel en veel vertrouwen dank voor de herinnering aan die bijzondere dagen en de voor de openhartige toevoeging van je geheel eigen kijk op de zaken

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi en origineel verhaal, en zoals jij het schrijft is het verband van het uitblijven van de geboorte en de tandenborstel volstrekt logisch. Mooi. Wel struikelde in over deze zin: 'Van weer een nacht, niet; bij de ochtendtandpasta stond mijn verstand gelukkig nog op nul.' Hoe moet ik dit nu lezen en begrijpen? Misschien duidelijker er tweee zinnen van maken? Of het eerste deel weglaten zoals janp suggereert?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, Excuses dat ik je in verwarring heb gebracht. Ik hoop niet dat de tranen lang zijn blijven vloeien bij je. Het is en blijft een suggestie. Geen verplichting. Een schrijver heeft altijd de vrijheid zelf een keuze te maken. hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je de twee gebruiksaanwijzingen gebruikt om de onzekerheid over de te 'laat' geboren zoon te kunnen behappen als as moeder. Geschreven in zo'n mooie eenvoud, maar dat geeft voor mij de mooie parelrand aan je tekst.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljant en hilarisch, ik moest er om lachen. Ik was bang voor een nare afloop maar gelukkig is het goed gekomen met het piepkleine mensje. De onzekere aanstaande moeder geweldig weergegeven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, associaties overkomen mij. Onder jouw hersenpan schuilen vele luikjes; het is mij een grote eer dat ik er hier en daar nog een ongekend beeld uit mag laten ontsnappen. Merci! ;) :{} @schrijvenmaar, ik had toen ook nog geen elektrische tandenborstel maar nu wel en onlangs bestelde mijn dochter er een voor me met lichtjes en programma's, oplaadbaar als een smartphone. Het levert prangende vragen op, maar ik weet me inmiddels te beheersen. Gebruiksaanwijzingen kunnen ontploffingsangst genereren. ;) dank voor je warme reactie (en hiep hoi, je begreep me!) :{}

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline, ik ben (soms) een volstrekt logisch mens ;) 'Van weer een nacht, niet; bij de ochtendtandpasta stond mijn verstand gelukkig nog op nul.' Hoe moet ik dit nu lezen en begrijpen? -> De smaak van tandpasta herinnerde me 's ochtends (aanvankelijk) niet aan het verstrijken van weer een nacht, nog te duf voor, ik ben een avondmens (maar na tien dagen na de uitgerekende datum begon het me zelfs 's ochtends te dagen, maar dan betrof het wel de verstreken nacht natuurlijk.) :lol: Oké, ik ben overtuigd, ik zal het weghalen. Met dank voor je reactie! @Inanna, maar daar ben ik nu juist niet goed in, in keuzes maken. Die tranen waren dus meer zelfbeklag. :lol: Geen enkel probleem, het regenseizoen is nagenoeg voorbij hier in Mexico dus droog ik snel op. Dank je wel voor het terugkomen. :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie, een parelrand om mijn eenvoud, dat lijkt me nu eens leuk. Dank je wel Marie! @i-Kat, briljant en hilarisch, daar ben ik helemaal blij mee. Ik zou er zo op blote voeten mee door het leven willen. :lol: Dank je wel! :{}