Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 166 Levend ei

‘Mama, er lag een pakje bij de deur.’ ‘Voor eeuwig mijn meisje,’ leest moeder traag. ‘Van je vader.’ Ze gooit het in de vuilnisbak. ‘Mama!’ ‘Nina, je vader is al een jaar uit ons leven.' Haar rug gloeide, niet van wat ze jaren ondergaan had, maar van ingehouden woede tegenover hem. 'Je hoeft niet meer onder tafel kruipen, of onder je bed. En ik genees elke dag een beetje meer. Ik ga nu naar boven, je kamer schilderen.' Nina grijpt naar haar kleurpotloden. ‘Fijn liefje, maak maar iets moois.’ Na hun knuffel kijkt ze haar moeder nauwlettend na. Bevend knipt Nina de strik door, het pakje bevat een eitje. Geel, met rode hartjes beschilderd. Voorzichtig schudt ze ermee, dan krabt ze met een nagel over een hartje. De top van haar nagel wordt rood. Ze houdt het ei aan haar oor. Het lijkt te trillen. Een kuikentje? Ze slaat haar hand voor haar mond. Hoe lief. En het moet net geboren worden. Ingespannen tuurt ze naar het ei voor zich op tafel. Ze houdt haar adem in. Er tikt iets, het stopt. Opnieuw. Komaan kuikentje. Boven daveren de muren. Een verfborstel komt naast het verfblik terecht. De woonruimte is vernield, haar tranen gaan naar een roerloze Nina.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marlie, begrijp ik het goed dat in het ei geen kuiken maar een bom zit? Normaal vind ik je verhalen gemakkelijk te lezen maar nu struikel ik toch. In de eerste alinea is je HP woedend en zegt op dat moment dat ze een kamer gaat verven waarna Nina de kleurpotloden pakt. Het verwarde mij. Wellicht dat ik door deze verwarring ook niet schakelde dat je HP het pakje weer uit de prullenbak had gepakt. Kortom ik moest puzzelen wie nu wat aan het doen was en wie waar in het huis is. Misschien ligt het aan mij en schakel ik niet snel vandaag. Maar even afwachten of anderen het ook zo ervaren. Toen ik het eenmaal doorhad vond ik het zeker wel een bijzondere en originele invulling van de opdracht.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Bijzondere wending. Een verwarring, die ik ook bij Nancy teruglees, zit in de volgende twee zinnen. Nina grijpt naar haar kleurpotloden. ‘Fijn liefje, maak maar iets moois.’ Dit kun je eventueel ondervangen door moeder iets te laten zeggen als: Maak jij maar een mooie tekening voor mama. Maar dan in jouw woorden natuurlijk. In de alinea die begint met 'Bevend ...' heb ik net iets te snel door dat het om een bom gaat. Dit komt door 'Er tikt iets, het stopt.'. je laatste alinea is zo krachtig dat extra uitleg of aankondiging niet nodig is. hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een wraakzuchtige vader, die zijn eigen dochter de lucht inblaast. Wat een verschrikkelijke man. Mooi hoe je de belevenis van een onschuldig, nieuwsgierig kind beschrijft. Graag gelezen

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie - origineel uitgewerkt. Een paar punten. - Je perspectief wisselt en door de witregels is dat te volgen. Maar in het eerste blok wissel je tussen de moeder (die de woedende gedachten heeft) en het kind (dat nauwlettend de moeder volgt). Dat schept de verwarring, denk ik, die @nancy en @inanna opmerken. - De taal van de moeder vind ik wat te volwassen overkomen naar haar kind van rond de acht jaar toe. - Taalzeurtjes: "te" ontbreekt tussen tafel en kruipen "En het moet net geboren worden" doet me Vlaams aan >> En het staat op het punt te worden geboren Er hoort formeel een komma voor een aanspreking, al kan het bij een enkel woord (hallo, dag) ervoor weggelaten worden (Fijn [komma] liefje; Komaan [komma] kuikentje). Ik breng het op als algemeen leermomentje :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het echt een bom is... wat een sadistische vader. Maar kan een eitje zo'n krachtige knal veroorzaken? Fascinerend verhaal, maar blijf een beetje met leeg gevoel achter.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, Ik miste alleen dat Nina het ei uit de vuilnisbak haalt. Verder goed uitgewerkt. Over perspectief, in tegenstelling tot de opmerking in #4 (Leonardo) is er geen sprake van een wisseling. het is geheel in de 3e persoon - (neutraal alwetend, dus met kennis van moeder en kind).

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marlie ik zie de aanpassingen. Nu is het helemaal duidelijk en leest het als een trein :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over perspectief, in tegenstelling tot de opmerking in #4 (Leonardo) is er geen sprake van een wisseling. het is geheel in de 3e persoon - (neutraal alwetend, dus met kennis van moeder en kind).
Volgens mij is er verschil tussen verhaalperspectief (3e persoon of 1e persoon, bijv) en perspectief vanuit welk personage een scène wordt weergegeven (verteld). Ik bedoel dit laatste. Er is hier m.i. sprake van "head hopping", en dat kun je altijd een alwetende verteller noemen. Dat zou m.i. impliceren dat er geen perspectieffouten bestaan. Een alwetende verteller kan wel op verhaalniveau bestaan, en van vertelpersonage wisselen in een volgend hoofdstuk Een alwetende verteller is, naar mijn bescheiden mening, vaak onnatuurlijk (en relatief simpel). Geeft de lezer minder kans zich met een personage te identificeren. Dan krijg je van die zinnen als "Maar ze zag niet dat er een schaduw langs haar raam bewoog". Brrrr.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Pisano, Lees je toch eens in :) er is een auctoriaal perspectief - de verteller is in het verhaal aanwezig maar neemt geen deel. er is een alwetend perspectief - de verteller is niet in het verhaal aanwezig. Die verteller kiest steeds vanuit wie er verteld wordt( in 3e persoon), dat kan dus 'head hopping' zijn, zoals jij het noemt. Indien er vanuit 1 personage verteld wordt heet het selectief alwetend. Er is een ik-perspectief - spreekt voor zich. Het verhaal van Marlie is geschreven vanuit alwetend perspectief. (Er is geen verteller in het verhaal aanwezig.)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Ik moest een beetje herlezen tussen de knip dat het kind een schaar pakt naast de potloden. Suggestie, Voeg de schaar toe aan het eerste stukje met de verwarring dat de moeder denkt dat het kind gaat knutselen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Pisano, Lees je toch eens in :) er is een auctoriaal perspectief - de verteller is in het verhaal aanwezig maar neemt geen deel. er is een alwetend perspectief - de verteller is niet in het verhaal aanwezig. Die verteller kiest steeds vanuit wie er verteld wordt( in 3e persoon), dat kan dus 'head hopping' zijn, zoals jij het noemt. Indien er vanuit 1 personage verteld wordt heet het selectief alwetend. Er is een ik-perspectief - spreekt voor zich. Het verhaal van Marlie is geschreven vanuit alwetend perspectief. (Er is geen verteller in het verhaal aanwezig.)
Bedankt voor je toelichting. POV, wat is dat dan?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, wat een bijzonder verhaal. Het is goed te volgen voor mij. Wat een gestoorde vader, een psychopaat die zelfs geen gevoel voor zijn eigen kind heeft. Ik neem aan dat hij het bom-ei aan zijn kind stuurde met als doel de moeder te treffen. Brr. En mooi ook de discussie over perspectief die je losmaakt, heel leerzaam. ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, De Engelse term voor perspectief. Zie ook de vier vormen, hier: http://thewritepractice.com/point-of-view-guide/ Het verhaal van Marlie is dus variant vier: 'Third person point of view, omniscient.' Ik noem dat voor mezelf neutraal alwetend. Ik ben het overigens met je eens dat deze vorm kan leiden tot 'head hopping'. Binnen 1 scene kies ik daarom altijd voor selectief alwetend ( limited / selective omniscience). Veel schrijvers zetten de alwetendheid wel volledig in. Een alwetende verteller (auctoriaal / editorial omniscience) is feitelijk geen point of view, immers de verteller/schrijver zit zelf in het verhaal en neemt de lezer aan de hand mee. 'Zoals we hebben kunnen lezen is onze Han de Wit een jongen die het liefst met moeder had willen trouwen ...' ;) citaat van H Heeresma uit Han de wit gaat in ontwikkelingshulp.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quick check! Ik kom zeker terug om te reageren. Jongste is vandaag jarig. Die perspectieven intrigeren me meer dan ze me irriteren.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, een bom! Hoe kom je erop, een verrassingsei met duistere bedoelingen. Verrassend verhaal ook. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maar het blijft verwarrend hoe na de door moeder gesproken zin de handeling van de dochter op dezelfde regel volgt - daar wringt toch iets, al is het wellicht geen feitelijke perspectief-fout. Het nauwlettend moeder in de gaten houden, hoort veel meer bij de vollgende alinea, het stiekem toch doen als mama weg is. Ook vind ik 'ik genees elke dag een beetje meer' een onnatuurlijke opmerking. En de overgang naar het verven van de kamer onverwacht. Waarom niet een meer alledaags (en daardoor minder opvallend) klusje? Verder een originele invulling, van ongekende wreedheid.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, ik heb je gelezen, er is al veel over je tekst gezegd. Hij blijft voor mij verwarrend hoewel ik het idee/de plot zo je wil dat/die erachter steekt uitermate goed vind bedacht.