Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#166 Still-born

Pas op, dit verhaal bevat een heftige scene. "Persen!" blafte de man.       Ze haalde een keer diep adem en schreeuwend spande ze haar buikspieren samen. Tranen sprongen in haar ogen.      "De tweede is eruit!" riep de assistente.       Hijgend liet ze haar hoofd weer in het kussen vallen.      "Maar... deze heeft het ook niet gered."      De vrouw tilde haar hoofd een stukje op en zag een glimp van het bloederig prematuurmensje aan een vlezig koord.      "Ja, dat is altijd zo met dat mokkel!" riep de verloskundige. Hij greep haar hardhandig bij haar onderkaak: "Eigenlijk zouden we je moeten laten inslapen!"      Haar spieren verstijfden toen ze in de kille grijze ogen van de man staarde. Hij liet haar los. Trillend bleef ze liggen en sloot haar ogen. Ze had geen energie meer. In een laatste pijnlijke kramp stootte de baarmoeder de nageboorte uit.      "Breng haar terug! Ze is fit genoeg om te werken!"

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow Siv wat een akelig verhaal. Is dit de verloskamer van een hoerenkast? Ik word er boos van en daarmee heb je het wat mij betreft goed geschreven.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Siv, Indrukwekkend. De laatste zin zegt zo ontzettend veel, dat ik hem weg moest slikken. Door het rauwe begrijp ik de 'maar' in 'Maar ... deze heeft het ook niet gered' niet. Heb je hier bewust voor gekozen? Hartelijke groet schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#NancyBastiaans, #schrijvenmaar en #ambilicious Bedankt voor jullie reactie. Ik heb dit stukje geschreven als een mogelijk begin van een boek die ik wil gaan schrijven. De vrouw die moest bevallen is een slavin, die samen met andere lotgenoten kinderen baren, die bestemd zijn voor de verkoop. De HP krijgt alleen steeds miskramen. Daarom vinden ze het 'jammer' dat de tweeling doodgeboren is, maar zijn ze niet begaan met het welzijn van de hp. Ik vroeg me af of het niet te is, of dat je er een lezer juist mee het verhaal intrekt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Siv, Of het 'te' is, is lezer afhankelijk. Sommigen zullen verder willen lezen, anderen wellicht 'dit is mij te heftig'. Ik zou me door een eventuele mening niet laten weerhouden en het verhaal schrijven. Mijn nieuwsgierigheid heb je. hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie Inanna. Ik denk dat ik dit stukje dan in het verhaal hou.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het hard, rauw en ik haak af. Dat is persoonlijk, ik ben niet zo'n held. Je schrijfstijl is sterk, de inhoud trekt mij niet. Smaken verschillen, Siv.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siv, het gebeurt, het is realiteit waarover je schrijft. Je kan het m.i. niet vaak genoeg onder de aandacht brengen. [ ... baarmoeder trok nog een paar keer pijnlijk samen ...] Denk je niet dat 'nog een paar keer' weg kan?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Degoutant, de manier waarop ze behandeld wordt. In de omstandigheden zou ik zelfs niet het woord 'verloskundige' gebruiken, dat is me te hedendaags. Charlatan lijkt me gepaster. Na de tweede zin vd assistente zou ik eindigen met ...zei de assistente nog (emotieloos?) , omdat de tsszin om een andere persoon (hp) gaat. De baarmoeder trekt niet vanzelf samen, hp zou nog een laatste keer moeten persen, dat is pijnloos na wat er al doorstaan is. Ik zou de witregels weglaten, ze zijn er in overdaad. Bevallen en direct werken , pure slavernij en fysieke en emotionele uitputting. Goed gedaan!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Maddburg Dank je wel voor je eerlijkheid. Het is inderdaad een erg rauwe scene. Als het je een troost is. Ik heb het einde van het verhaal in mijn hoofd en het loopt uiteindelijk wel goed met haar af. Ik heb bovenaan de tekst een waarschuwing geplaatst dat het een heftige scene bevat.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, altijd fijn als een verhaal goed afloopt, maar goed, dat is ook niet altijd de realiteit. Die waarschuwing vind ik een goed plan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Mili en #Marlie Bedankt voor jullie reacties. Jammer genoeg is de echte wereld nog steeds een inspiratiebron voor dit soort verhalen. Ik heb de zin waar jullie op doelden vervangen door een andere zin, ook al denk ik dat met de nageboorte soms ook meerdere weeën komen, maar daar moet ik dan nog verder onderzoek naar doen. Over een ander woord dan verloskundige moet ik nog even brainstormen. Hij heeft wel de opleiding van verloskundige gedaan, maar mag inmiddels niet meer met vrije patiënten werken. De witregels heb ik vervangen door tabs.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de baarmoeder trekt weldegelijk samen om de nageboorte geboren te laten worden; dat sluit toch helemaal niet uit dat ze moet meepersen. Je eerste formulering vond ik sterker, nu lijkt het of één wee al het werkt doet, wat best wel eens zou kunnen voorkomen, maar voor de meeste vrouwen niet herkenbaar zal zijn. Bovendien ervaar ik het voelen van samentrekken veel meer aan den lijven tijdens het lezen van dit verhaal, dan het voelen van een wee, die geen dubbele betekenis heeft.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Maddburg Nee, in de echte wereld lopen dingen niet altijd goed af. Gelukkig kunnen we als schrijvers zelf een einde aan onze verhalen breien Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Schrijvenmaar Dank je wel voor je info. Ik was al aan het opzoeken, hoe het nu in zijn werk ging. Ik kom meerdere malen de term samentrekkende baarmoeders tegen. Ik heb de zin teruggezet. Over het meepersen moet ik nog nadenken hoe ik dat goed kan formuleren.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, het idee voor een boek is mooi. Zulke verhalen moeten verteld worden. Zelf zou ik toch voor een iets andere toon kiezen, dat maakt het voor mij geloofwaardiger. In die tijd waar jij over schrijft deden over het algemeen vrouwen de bevallingen, vroedvrouwen. En als deze slavin zo weinig waarde voor de eigenaar heeft, waarom zou hij er dan nog een arts bij laten komen? Het is dan toch gemakkelijker als ze de bevalling niet overleefde? Of ze de term inslapen gebruiken vraag ik me ook af, over het algemeen werden slaven doodgeranseld of verkocht als ze geen waarde meer voor de eigenaar hadden. Suggestie: In een laatste pijnlijke kramp stootte de baarmoeder de nageboorte uit. (het spreekt voor zich dat de bevalling dan voorbij is) Ik vraag me af of ze het in die tijd ook nageboorte noemden, maar dat mag je zelf uitzoeken. Een heftig thema.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
je weet veel impact te creëren met weinig woorden :thumbsup:
Ik hou er niet van om iemands mening te citeren maar anders schrijf ik dubbel. Precies dus zoals schrijvenmaar zegt. :thumbsup: Juist je waarschuwing maakte me nieuwsgierig. Qua onderwerp boek: als jij vindt dat het verhaal geschreven moet worden dan moet je het doen. Lezers zijn er altijd te vinden, de 1 moeilijker dan de andere. ;) Het is geen doorsnee onderwerp. Succes! Groetjes, May ( = Marietje)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg me af of het niet te is, of dat je er een lezer juist mee het verhaal intrekt.
Ik denk dat er lezers zijn die zullen afhaken vanwege het genadeloze rauwe beeld dat je oproept. Daarmee is niet gezegd dat het 'te' is, maar simpelweg dat er lezers zijn die dit soort scenes niet willen lezen. Het wordt, denk ik 'te' voor de meeste lezers als zo'n scene geen functie heeft in het grotere geheel. Da;s aan de hand van het fragment op zichzelf moeilijk te beoordelen. Je roept een duidelijk, confronterend, beeld en daarbij passende gevoelens op. Walging richting de verloskundige en assistente. Pijn, triestheid en uitzichtloosheid richting de slavin. Wat dat betreft een goed geschreven fragment, naar mijn idee.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Dank je voor je reactie Meta Dit verhaal speelt zich niet in het verleden af, maar op een andere wereld, die lijkt op de aarde. De kennis en technologie van de wereld is vergelijkbaar met de wereld van voor het internet. Op de plek waar de vrouw en haar medeslavinnen zitten, werken ook een aantal artsen/verloskundigen. Dus als een van de vrouwen moet bevallen wordt ze naar hun toegezonden. Of deze 'verloskundige' een man is moet ik nog even over nadenken. Er zijn inderdaad niet veel mannen die deze beroep kiezen Haar dagen op die plek zijn geteld, maar het is niet het einde van haar leven. Het is inderdaad een heftig thema. Bedankt voor je mooie zin, die ga ik gebruiken.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#May Dank je wel voor je feedback. Het gaat geschreven worden. Het verhaal zit al heel lang in mijn hoofd en ook op papier, Nu hoop ik het tot een manuscript te maken die mensen willen lezen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, heel heftig thema, de rillingen lopen ook over mijn rug. Ik ben net als Maddbrug niet zo'n held, maar dit soort gruwelijkheden zouden zomaar ergens in onze wereld kunnen gebeuren, helaas! Wel heel goed geschreven en je waarschuwing staat erboven, het gekke is dat maakte me nieuwsgierig.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Angus
Het wordt, denk ik 'te' voor de meeste lezers als zo'n scene geen functie heeft in het grotere geheel. Da;s aan de hand van het fragment op zichzelf moeilijk te beoordelen.
Ik zal dit in mijn achterhoofd houden bij het schrijven van het verhaal. Ik weet nog niet of ik dit fragment wel/niet behoud in het uiteindelijke boek. Bedankt voor je feedback

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is al veel gezegd over je stuk en kan alleen nog zeggen dat ik onder de indruk ben. Een vrouw die geboorte geeft aan twee dode kinderen is al gruwelijk genoeg, je laatste zin geeft je nog een klap in het gezicht en laat interpretatie over waar de vrouw voor gebruikt wordt. Goed van je dat je dit zo rauw hebt neer kunnen zetten. Niet prettig, maar het komt wel aan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Mw.Marie Dank je wel voor je reactie. Het is inderdaad waar, dat er nog steeds vergelijkbare dingen in de wereld gebeuren. Het zijn dan ook dingen die me ontzettend kwaad en verdrietig maken. Ik denk dat het daarom is, dat ik dit wil schrijven. Ik zal de volgende keer een wat vrolijker verhaal op het forum plaatsen. #RichardOtten Dank je wel voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè gadver, gruwelijk maar goed beschreven. Als het geschreven moet worden moet het geschreven worden, you go girl! :thumbsup: