Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#166 - Leeg nest

Leeg nest Dagenlang waren ze af- en aangevlogen, twee koolmeesjes. Takjes en grassprieten in de snavels, om de beurt de kraamkamer in: een perfect functionerend duo. Lies stapte voor de vierde maal die dag onder het vogelhuisje, concentreerde zich op mogelijk geluid. Ergens had ze het idee opgevat dat ze het nieuwe leven zou herkennen wanneer het van zich zou laten horen. De natuur nam de tijd, zij niet. In gedachten haalde ze het houten hokje van de muur, viste ze de eitjes eruit, wikkelde ze de kwetsbare bolletjes in een sjaal. Iets hebben dat aanhankelijk en hulpeloos is, iets dat niet zonder haar kan. Waar was die tijd gebleven? Haar jongens waren allebei al weg. Ver weg: Maastricht, Berlijn. Zonder haar ging het ze heel goed. Dat was tegelijkertijd geruststellend en confronterend. Lies hield het niet meer. Gewacht tot pa en ma weg waren, stiekem op een keukentrapje, voorzichtig opende ze het dakje. Drie, nee vier, opengesperde bekkies. Rustig maar, het komt goed. In de tuin draaide Lies enkele tegels om. Krioelende torren, wurmen, kevertjes. Ze maakte een ontbijtje klaar.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan me de stilte na het uitvliegen van de kinderen heel goed voorstellen. Ik hoop wel dat Lies de vogels blijft verzorgen totdat die ook uitvliegen, want volgens mij laten oudervogels hun jongen in de steek als ze vreemde geur reuken. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag GrBas, Hoe mooi je eenzaamheid met geboorte hebt verbonden. Compliment. Er zit warmte in je tekst, de eenzaamheid is voelbaar. Zonder dat dit een noodzaak is: Haar jongens waren allebei al weg. Ver weg. > eventueel Haar jongens waren beiden het huis uit. Ver weg van thuis. Voor mijn gevoel blijf je dan dichter bij de geborgenheid die je hp verlangt. Is en blijft persoonlijke natuurlijk. hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nog even het lege nest tegenhouden, verder moederen, mooi die letterlijke vertaling van het figuurlijke begrip en vv

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi het lege nestsyndroom weergegeven met een 'vol' nestje en de zin met het ontbijtje, dat maakt het helemaal top voor mij!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GRBras, Ja, mooie invulling van de opdracht. Ook als invulling van het lege nestsyndroom. Compliment voor: 'Drie, nee vier, opengesperde bekkies.' vrijwel altijd zie je het overbodige wijd opengesperd.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi deze! :) Ik voel de eenzaamheid van de weemoed, het verlangen naar vervlogen tijden. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij las ik je nog niet eerder, ik vind het prachtig, ik zag het voor me en ik voel mee met het gemis van mams.