Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 Dilemma

Het ging al fout toen hij bij Balder in de leer ging. Hij werd misselijk, eerst een beetje en later veel tot hij er verstopping van kreeg. De paardendokter adviseerde hem oliehoudende planten te eten. Dat hielp wat. Op een dag ging Hyppo Balders kudde voor, toen hij iets zag glinsteren. Hij hinnikte en steigerde van schrik. De paarden stoven alle kanten uit. Balder dreef snel iedereen weer bijeen en ze verzamelden zich rondom het voorwerp. "Dat zijn stroopwafels!" hinnikte hij hijgend. "Als je die glimmende rommel weghaalt, kun je ze eten. Hier zijn mensen geweest." Er ging een siddering door de kudde, maar niemand rende weg. Balder nam Hyppo apart. "Ik heb het geprobeerd, maar jij wordt nooit een goed kuddeleider." Verdrietig was Hyppo afgedropen en ging in de leer bij de paardendokter. Hij leerde bij welke kwalen, welke planten te eten. Zijn misselijkheid verdween en hij vond het best wel leuk. Totdat zijn broers terugkwamen. De eerste was kuddeleider geworden en de ander mocht de Eindtest gaan doen. Weer begon het te steken. Hij stopte tot het verdriet van de paardendokter met de lessen en galoppeerde naar een verre kudde, waar ze hem niet kenden. Hij vertelde David, de kuddeleider dat hij bij hem in de leer wilde. David zei: "Morgen verzamelen de kuddeleiders zich bij de Oude Eik. Ik zal dan zeggen dat jij mijn leerling bent." Maar daar zou hij Balder natuurlijk tegenkomen! Hyppo legde uit wat er eerder gebeurd was. David keek hem enkele tellen aan, maar besloot hem toch een kans te geven. Later hoorde Hyppo wat er gebeurd was tijdens de samenkomst. Balder was het er niet mee eens, maar David had zijn beslissing verdedigd. Ze hadden besloten Hyppo een proeftijd te geven, waarin hij zich kon bewijzen. De misselijkheid was weer teruggekomen. Had Balder dan misschien toch gelijk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siv, de inhoud van jouw teksten - versterkt door jouw avatar - doet mij altijd denken aan steppen, vervlogen tijden. Ik waardeer het ook dat je keer op keer terugkomt en jezelf blijft. Ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat stroopwafels in jouw paardenverhaal geen plaats hebben. Wijt het maar aan het feit dat men ons hier op Sol probeert stroopwafelgek te maken. :D

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, paardenverhalen, ik ben er dol op! Reken maar dat paarden van stroopwafels houden, alles wat zoet is, vinden ze heerlijk. Maar niet zo'n hele wafel aan ze geven hè! Een mooi paardensprookje, waar ik lekker m'n weekend mee vervolg, dank je wel! Deze: galoppeerde naar een verre kudde, waar ze hem niet kende. Met ze bedoel je toch de paarden als kudde, dan is het: kenden, heb ik het gevoel. Heel graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili Leuk dat je dat aan steppen en vervolgen tijden denkt. Ik hou wel van geschiedenis en prehistorie. Ik had een paardenverhaal in mijn kop en moest die stroopwafels ergens plaatsen. Ik hoop dat Balder en zijn kudde er nog van genoten hebben. Hyppo heeft net als Sol voorlopig zijn buik vol van stroopwafels.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#mw.Marie Fijn om te horen dat je van paardenverhalen houdt en zo fijn het weekend in gaat. En wees gerust. Ik zal paarden geen hele stroopwafels voeren. Ik heb even naar de zin gekeken en inderdaad het had "kenden" moeten zijn. Ik dacht kudde is enkelvoud, mee ze is meervoud. Dank je voor je scherpe oog.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat de mens met zijn stroopwafel toch niet in gang zet. Ik hoop dat het nog goedkomt met Hyppo. Bij deze zin; 'Moest hij zich toch terugtrekken, maar David had net zijn nek uitgestoken', zou ik de komma en 'maar' vervangen door een vraagteken. Dan loopt het soepeler.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel #Stella. Het leest nu een stuk lekkerder. Uiteindelijk komt het wel goed met Hyppo. Linksom of rechtsom vindt hij zijn levensdoel wel. Maar van stroopwafels moet hij niets weten.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi stukje, de kuddes die over de grasvlakten rennen. Eerlijk gezegd werd ik wat bedolven onder de namen, in een kort verhaal blijft het aantal personages meestal beperkt tot twee of drie. Grappig is, bij Hyppo dacht ik aan een nijlpaard! Ik moest herlezen waarom Hyppo nooit een goed kuddeleider zou worden; omdat hij dus bang was en steigerde voor een stroopwafel lol Typo: De eerste WAS kuddeleider geworden (je tekst staat al in o.v.t. dus v.v.t. speelt eerder) Als ik goed lees, is de eerste zin dus het resultaat na de eindalinea's, nl dat hij een proeftijd krijgt? Na de tweede zin zou ik een enter doen: het verhaal 'het ging al fout ...' is het begin van alles. Met 'het ging al fout...' kan je evt je fragment beginnen? Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie @Marlie Hyppo betekend paard, daarom koos ik voor deze naam. Kan me wel voorstellen dat je aan een nijlpaard denkt. In het Engels heten ze ook hippo. Niet bij stilgestaan toen ik het verhaaltje schreef. De namen van de broers heb ik nu weggelaten en ben maar meteen begonnen "Het ging al fout..." Dank je wel voor je feedback.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siv, een hoofd vol paardenverhalen en dan moet de stroopwafel ook nog iets. Ik vind de beschrijvingen en beelden heel mooi. Af en toe zit ik in een film. Was prettig te lezen, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Siv, leuk verhaal met aparte rol voor de stroopwafel in de kudde. Ik was even de weg kwijt met die verschillende namen, maar bij tweede lezing hervond ik die. Met genoegen gelezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Ton Badhemd Dank je wel voor je reactie. Ik heb de naam Pol veranderd in de paardendokter, of zou ik meer namen moeten schrappen? Blij dat je het met genoegen hebt gelezen. Dank je wel

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Siv, het kwartje valt nu ineens na je reactie; Dr. Pol, de Drentse dierenarts over wiens praktijk in Amerika een TV-serie is gemaakt. :thumbsup: Wat het aantal namen betreft; het is jouw stukje, jij beslist.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Je titel maakt nieuwsgierig. Erg origineel ook dat je het verhaal zich in de dierenwereld laat afspelen. Dat zorgt voor een bijzondere zetting. En daarbinnen heb je heel knappe en grappige vondsten zoals ‘de glimmende rommel’ voor de verpakking. Jammer dat je de dierenwereld net iets te ver verlaat b.v. als je het over de ‘vergadering’ hebt. We zouden op het eind twee zinnen weglaten: ‘Moest hij zich… hem maken? Minder uitleg maakt zijn dilemma volgens ons nog sterker.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Siv, ik heb van je verhaal genoten. Het weer eens iets heel anders. Net als ik niks met stroopwafels heb, heb ik ook niks met paarden en toch heb ik dit heel graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Lineke Eerdmans Bedankt voor je waardevolle feedback. Ik heb een andere synoniem gezocht voor de 'vergadering'. het laatste stukje komt er nu inderdaad sterker uit.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy Dank je wel voor je reactie. Het was ook een uitdaging om iets te schrijven uit het oogpunt van paarden en iets met een stroopwafel. Blij om te horen dat je het toch graag gelezen hebt.