Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 Plakkerig

Hij staat opeens in mijn woonkamer. Ik vraag me af hoe hij in vredesnaam aan mijn nieuwe adres komt. ’Wat kom je hier doen?’ vraag ik zonder enige vriendelijkheid in mijn stem. Hij glimlacht. ‘Ik wilde je gewoon even zien'. Zijn ogen vallen op de tafel, of eigenlijk op wat er op ligt. ‘Oh lekker, stroopwafels. Weet je, die moet je eigenlijk in de magnetron doen, worden ze lekker plakkerig van'. Ik kijk Tom stomverbaasd aan; waar haalt hij het lef vandaan? Voor ik het weet staat hij in de keuken de magnetron te beheren.'Ik moet eigenlijk zo naar werk'. Om de leugen bij te sterken doe ik mijn jas aan. Hij kijk me aan terwijl hij de tijd op de magnetron zet. ’Je gaat altijd op de fiets, toch? Ik kan je wel wegbrengen'. Ik schud mijn hoofd. ’Ik fiets graag'. ’Het is echt geen probleem..’ De magnetron gaat af en Tom pakt de stroopwafel. Met een zachte kreun laat hij de kleffe koek op de grond vallen. ‘Tom, mijn vloer!’ Mijn geschreeuw valt niet goed bij hem. 'Het mag wel wat vriendelijker. Ik heb mijn vingers verbrand aan die klote koek.’ Hij kijkt me kwaad aan terwijl er stroop van zijn vingertoppen vloeit. Ik herken het begin van zijn uitbarstingen, maar mijn woede wint het van mijn logica. ‘Verdorie...Ik heb je toch niet gevraagd om hier te komen en de magnetron te gebruiken?’ Tom haalt uit en raakt met zijn vuist de thermostaat naast mijn hoofd. Ik wacht geen seconde en ren naar boven. Ik sluit mezelf op in de badkamer. Tot mijn verbazing hoor ik geen voetstappen op de trap. Twintig minuten lang moet ik aanhoren hoe hij in de woonkamer loopt te ijsberen en te schreeuwen. Het is duidelijk dat hij niet uit zichzelf weg gaat. Ik pak de dweil en open voorzichtig de badkamerdeur. Aandachtig loop ik de trap af. Wat ik beneden aantref kan me niet blijer maken, maar ook niet verbaasder. Tom is weg. Het enige wat in de keuken ligt, is zijn kleding, vies van liters plakkerige stroop.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit soort onderwerpen altijd zo schrijnend. Maar door de 'normaliteit' van de stroopwafels en zijn heftige reactie erop vind ik het een zeer sterk verhaal. Ook wel herkenbaar (minus de fysieke agressie). Ik kreeg een beetje een 'stalkervibe' van hem. Het leek alsof hij een ex was die ineens weer langskwam. Ik denk alleen dat ik het laatste deel (dus de clou) niet echt begrijp.. Is dit een stukje onwerkelijkheid in het verhaal? Groetjes Stefanie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi cheerful, de stroopwafel verpakt in een eng verhaal dat vind ik erg origineel. De clou ontgaat me helaas. Zijn kleren en liters stroop, is hij een stroopmonster?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Cheerfull, De sfeer was goed, eng en vol verwachting wat komen gaat. Goede gedaan. Probeer de tekst met dialogen wat beter te structureren. Hier op de site staan veel suggesties hoe dat kan. (Bijvoorbeeld, dialoog wisseling op een nieuwe regel) Ik miste hem bij het einde ook een beetje.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe een stroopwafel een voorbije relatie nog pijnlijker laat worden. De sfeer en zijn agressie mooi uitgewerkt, met gepaste dialoog. Kan hij in de laatste zin zijn woede hebben afgereageerd door een stapel wafels in de microgolf te steken en op volle kracht te lang laten opwarmen - een mini explosie waarbij de stroop op zijn kleren is gekomen?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Cheerful, ik sluit mij aan bij de voorgaande reacties.. goed verhaal waarbij een absurd einde niet echt passend is. Goede tip van Darkvalley met betrekking tot het structureren van de dialoog.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, Goed om te zien dat jullie op een lijn lijken te zitten wat betreft het einde. Dat is voor mij een goed teken dat het niet werkt. @ Stefanieswereld & Nancy Bastiaans zaten inderdaad in de goede richting. Hij is als het ware een soort stroopmonster. @ Darkvalley, bedankt voor de duidelijke tip.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Cheerful, spannend hoe dit contact zich ontwikkelt, met ook voor mij een vraagteken bij het einde. Maar niettemin; graag gelezen, je had mijn aandacht goed gevangen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie sfeer geschreven van een ongewenste indringer. Maar loopt er nu een naakte Tom door de straten omdat zijn kleren met stroop is besmeurd, of een soort fantasiewezen, die is verdwenen? Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Na de niet zo originele titel, katapulteer je de lezer met je openingszin wel gelijk in het verhaal. Wat is er hier aan de hand?Je beschrijft dit beklemmende verhaal heel beeldend. De originaliteit zit vooral in het vieze, kleverige einde. Een anticlimax. Maar in onze beleving is dit iets te ongeloofwaardig in de setting van het verder heel realistisch geschreven (fictieve) verhaal.