Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 Zo was hij

Het pak stroopwafels was het eerste dat ik zag toen ik de kamer binnenkwam. Niet dat wij nooit stroopwafels hadden, maar ze stonden zo mooi op het midden van de eettafel, ingepakt met een blauw strikje eromheen. Mijn ouders waren beiden aan het werk, het huis was leeg. Ik kwam net terug van een lange schooldag, snakte dus naar voedsel en het pak stroopwafels staarde mij direct in mijn maag aan. Het kon dan ook niet anders of ik liep eropaf, maakte het open en begon met eten. Het briefje dat ernaast op tafel lag negeerde ik. Dat was achteraf gezien een fout. Na een kwartier was het pak voor de helft leeg. Ik had genoeg, pakte mijn schooltas en verplaatste mijn lichaam naar boven, waar ik mijn huiswerk zou maken tot mijn ouders thuis zouden komen. Dit wachten ging allemaal goed en in het huis heerste rust, tot mijn vader thuiskwam. Ik hoorde eerst de sleutel in het slot steken, toen werd de deur geopend en hoorde ik hem even later in het slot dichtvallen. Hij riep dat hij thuis was, ik antwoordde. Toen de tussendeur. In huis was het even stil. Het was een stilte zoals hij voor een storm is. ‘Godverdomme,’ hoorde ik. Het huis was zo gehorig als het maar zijn kon. Ik hoorde alles, dus ook zijn voeten die terug naar de tussendeur stampten. ‘Kevin! Nou moet jij hier komen!’ Ik vreesde het ergste, wist bijna wat er zou gaan gebeuren. Ik kwam beneden met de staart tussen mijn benen. Twee stappen verderop stond mijn vader met een klein briefje in zijn handen. Daarop stond: ‘Voor mama, een cadeautje, niet opeten. Liefs, pap.’ Zijn gezicht stond op ontploffen. Hij liet het briefje vallen, zodat hij zijn rechterhand vrij had. Ik zag de vuist niet op tijd aankomen. Mijn schreeuw vulde de kamer, pijn gierde door mijn lichaam en ik voelde tranen opkomen, mijn linkeroog werd warm. Even later jankte ik, liggend op de grond en mijn vader heeft nog tien minuten staan schelden. Zo was hij gewoon. De stroopwafels zijn nooit opgekomen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, dat was een heel onverwachte wending. Doordat het zo onverwachts kwam, viel het enigszins rauw op m'n dak, maar ik vind het wel een goede 'als-dan'. Bij mij spookt direct de vraag rond: 'het lijkt alsof dit eerder is gebeurd door "zo was hij gewoon", is het in dit verhaal dan realistisch dat de jongen zo onvoorzichtig met het briefje om gaat?'. Dit zijn echter mijn gedachten en ik kan me goed voorstellen dat je in je jeugdige enthousiasme en 'honger' gewoon reageert zoals hierboven is beschreven en dat is prima :). Ik wilde alleen even mijn gedachtes met je delen. Groetjes Stefanie

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een verdrietig verhaal. Dat hij de stroopwafels, bestemd voor zijn moeder niet voor de helft had moeten opeten is gewoon zo. Dat hij straf of een reprimande daarvoor zou verdienen hoort gewoon zo. Maar dat zijn vader zijn kind zo meedogenloos slaat, is walgelijk. Het echte verdriet zit naar mijn mening in het feit dat het kind eigenlijk gewend was dat zijn vader zo was. De sfeer heb je goed beschreven, je voelt al dat het fout gaat aflopen. :thumbsup: Het zinnetje: Dat was achteraf gezien een fout, had ik persoonlijk weggelaten, dan hou je nog even de spanning erin hoe het echt gaat aflopen in takt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hè Meikepeik word er helemaal naar van. Maar goed dat de opdracht fictieschrijven is. Knap dat je rondom stroopwafels zo’n indringend verhaal hebt kunnen oplepelen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! @Stefanieswereld, bedankt voor de opmerking, hier had ik inderdaad misschien wat beter naar kunnen kijken. @Nancy Bastiaans, het is inderdaad goed dat het fictie is, hahaha. Ik heb zojuist een aantal boeken achter de rug waar een aantal klappen worden uitgedeeld, misschien dat ik daar de inspiratie vandaan heb.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wat arrogant, maar ik breng deze weer even naar boven, aangezien hij helemaal naar de derde kwart van de tweede pagina was gezakt ;)

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Goed verhaal, goede spanningsboog. ‘Dat was achteraf gezien een fout’, is een overbodige zin. Dat kan de lezer zelf invullen of hij ontdekt het later. Wat bedoel je met ‘dit wachten ging allemaal goed’? De alinea over de thuiskomst en de stilte voor de storm kan korter, de spanning is al duidelijk. Het slot is triest, maar ook gezien het verloop van het verhaal wel voor de hand liggend. De term ‘Zo was hij’ dekt als titel niet geheel de lading en is er in het slot wat bij gezocht.