Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#164 verstrijken

Tijd is een zandloper zonder omdraaien de glazen kolven blijven even vol ook al glinstert steeds het smalste punt alles stroomt – wisten ze vroeger al dat verstrijken kun je zien aan oksels in kale takken, aan oorspronkelijk wit van muren, aan lange onderbroeken die bijna niemand meer draagt

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Knap hoe ik de tijd in jouw woorden zie verstrijken en hoe je de opdrachtafbeelding in je gedicht (of misschien wel andersom) weet te passen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, jpmeijers! Vooral de tweede strofe spreekt me aan door de beelden die je gebruikt. Het gedicht leest heel soepel, het ritme past goed bij de titel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Dit vind ik een hele sterke zin: 'al glinstert steeds het smalste punt'. Zeker in combinatie met het voorgaande zeg je hier iets zonder het direct te benoemen. Knap.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijd is een zandloper zonder omdraaien
Da's een fantastische opening. In dit fraaie gedicht struikel ik wel over 'de glazen kolven blijven even vol ook'. Ik zie de zandloper uit de eerste regel in combinatie met tijd en de titel, en dan zie ik de bovenste kolf toch leeglopen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie beeldspraak JanP Bij het herlezen valt het gedicht voor mij uiteen in twee delen: het eerste stuk mooie beeldspraak en dan het tweede gedeelte waarin het verstrijken uitgelegd wordt. Niet storend, maar ook geen eenheid.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus,
In dit fraaie gedicht struikel ik wel over 'de glazen kolven blijven even vol ook'. Ik zie de zandloper uit de eerste regel in combinatie met tijd en de titel, en dan zie ik de bovenste kolf toch leeglopen.
de bedoeling is dat de lezer het 'ook' van die regel meeneemt daar de volgende regel ... ook al glinstert steeds het smalste punt. De zandloper loopt wel - het verstrijken is idd zichtbaar. Echter de hoeveelheid (tijd) in beide kolven verandert niet. Oneindig min/plus iets blijft oneindig. Zo had ik het in gedachten :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oksels in kale takken, dat klinkt poetisch. De indruk van een foto en dan hoe deze woorden tot stand komen, in jouw gedicht, van beeld naar woord, vind ik fraai. Knap gedaan.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annemieke, dank voor het lezen en je reactie. Nancy Bastiaans, je schreef: 'In de tweede strofe struikelde ik een beetje over de oksels.' in de oksels van kale (boom)takken zitten al de knoppen voor de nieuwe lente - dat is de voortgang. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin vind ik het mooist. Het is een fraai beeld dat jij oproept bij deze foto. Fijn om te lezen en met al het commentaar erbij ook nog eens heel leerzaam voor mij.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JanP, Ik vind het mooie beelden die je neerzet. Ik twijfel over ‘dat verstrijken kun je zien aan’. Het ondermijnt (bij mij) een beetje de magie van de beelden/beeldspraak. Alsof er geswitcht wordt van poëzie naar proza en daarna weer terug.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste JanPMeijers, Je raakt me, zeker met de tweede strofe. De oksels in de kale takken, het oorspronkelijke wit op de muren, de lange onderbroeken die niemand meer draagt. Prachtige beelden heb je hier neergezet. Ook het glinsteren van het smalte punt kwam bij mij binnen. Ik heb dit gedicht graag gelezen. Dank. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marceline, dank je wel. gs,
Ik twijfel over ‘dat verstrijken kun je zien aan’. Het ondermijnt (bij mij) een beetje de magie van de beelden/beeldspraak. Alsof er geswitcht wordt van poëzie naar proza en daarna weer terug.
die switch is er idd, wat mij betreft kan dat in een gedicht, zij het met mate. Dank voor je reactie. Greetje Kruidhof, dank voor je aandacht.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
janp, het is zoals Hadeke zegt, ik zie de tijd oneindig verstrijken in jouw woorden. Dat het soms lijkt of de tijd ergens stilstaat, vind ik symbolisch terug in het glinsteren van het smalste punt van de zandloper. Het is natuurlijk gezichtsbedrog, schijn, maar hoe mooi kan dat zijn! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi: de verstrijkende tijd die eigenlijk blijft, de takkenoksels bevallen me, origineel naast die ouderwetse lange onderbroeken. Mooi gedicht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanPee, ik vind het een uitstekend idee om de tijd te vergelijke met een zandloper en het verstrijken van die tijd te ervaren, daar waar zij als het ware het smalste punt van de zandloper passeert. Bijna in één adem maak je er de eeuwig durende tijd van, die behoeft dus per definitie een eindeloos gevulde en doorlopende zandloper. Daarna volgt een strofe waar wij in het dagelijks leven de tijd zoal aan voorbij zien gaan; lange onderbroeken. Mooi. Waar ik wel moeite mee heb is dat je de tijd gelijkschakelt met de zandloper (Tijd is een zandloper) Tijd is een dimensie van de onlosmakelijke vierdimensionale tijd-ruimte. Tijd is immaterieel en een zandloper is materieel en onderdeel van de ruimte. Je kunt met een zandloper of klok enkel de tijd meten. Als je ‘Tijd is als een zandloper’ schrijft is het probleem opgelost

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos wijnhof, Mooi betoog over (im)materieel, de tijdloper als onderdeel vd ruimte, mee eens. Echter niet in de wereld vd poëzie ;)
Als je ‘Tijd is als een zandloper’ schrijft is het probleem opgelost
Het oplossen van problemen is geen doel van het gedicht. Het wil slechts laten zien met taal. De vergelijking met 'als' vind ik te behoudend. De dichter zegt dan dat het niet echt zo is, het is maar een vergelijking. Ik houd het bij de zandloper die geen meetinstrument is, wel een instrument van de poëzie dat poogt te laten zien wat tijd is: 'Tijd is een zandloper zonder omdraaien' Dank voor je uitgebreide reactie.