Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#163 Het verhaal van het monster Djennepry

Het verhaal van het monster Djennepry (door Schrijfgraag72) De Gdrunweries leefden vreedzaam samen, jaloezie bestond niet en ze hadden de neiging alles positief te zien. Djennepry behoorde tot één van de jongsten en was ook in andere opzichten een uitzondering. Met zijn 97 jaar was hij klein van stuk en nog steeds onzijdig. Hij voelde zich in een uitzonderingspositie en de anderen zagen hem als een bijzonderheid. Hij had namelijk een oog minder dan de andere Gdrunweries en zijn staafjes waren lang, sprieterig dun en erg lenig. De Gdrunweries bezaten twee behaarde bruinachtige staafjes met daarop tien ogen, op elk staafje vijf. Dnennepry zijn staafjes waren kaal en roze rood van kleur, op zijn linker staaf zaten de vijf ogen, precies zoals bij de andere Gdrunweries maar op de rechter zaten er maar vier. Door deze onvolkomenheid heeft hij zich nooit goed kunnen verdedigen tegen zijn vijanden, maar ook Djennepry verloor nooit de moed. Hij wilde net zo leren verdedigen als zijn oom Djnnpro, die zich kon opblazen als een wilde struik, zijn ogen kon hij laten glinsteren als de zon en zijn staven kon hij laten steken als een dodelijk giftige roos. Bovendien kon Djnnpro alle mensen met zijn ogen hypnotiseren en voor een minuut of tien laten verstenen. Alle één– en tweezijdige Gdrunweries konden dat en Djennepry niet. Als hij zijn oom weer zo bezig zag kwamen er alleen maar grote druppels uit zijn twee dunne staafjes, zo mooi vond hij dat. ‘Kan ik dat ook leren, Djnnpro?’ ‘Nee, Djennepry het is een familiaire kwestie. Jij bent bijzonder, jij kent geen angst’ Djennepry gaf de hoop niet op en kroop welgemoed naar het licht, schudde zijn staafjes, waardoor de aangekoekte aarde van zijn bolle ogen op de grond viel en keek om zich heen. Zestig kilometer verderop zag hij een enorme wriemelende mensenmassa en hij werd nieuwsgierig, wilde zijn hypnosekunsten gaan uitproberen. Hij huppelde voort in een vaart waar een mens u tegen zou zeggen. Hij voelde geen angst. Al gauw kwam er een oorverdovend lawaai in zijn gehoororgaan terecht en Djennepry moest zijn knopje even uitzetten, zo hard was het. Dat was onvoorzichtig en naïef voor zijn 97 jaar, dat had hij moeten weten, want zo kon hij de dreiging die van geluid uitging niet begrijpen. Ineens werd het donker, pikdonker, eerst voor zijn vier ogen op zijn ene staaf en meteen daarna voor de andere vijf. Het ging zo vlug dat Djennepry niets meer kon denken, niets meer kon doen, niets meer kon proberen. De voet van de kleuter, die achter hem aan het huppelen was en natuurlijk niets in de gaten had, vermorzelde Djennepry nog voordat hij een poging had ondernomen zich op te blazen en het jongetje met al zijn kracht en zijn negen ogen te hypnotiseren, zodat die kleine voet in de lucht zou blijven steken voor meer dan een minuut of tien.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijfgraag 72. Ik lees je voor het eerst. Je verhaal lijkt qua lengte iets meer dan 300 woorden te bevatten of heb ik het mis? Grappig dat aan het eind het een heel klein monstertje betreft. Het lijkt me wel een vredig volkje monsters, die positivo's. Je thema over geen angst hebben vind ik interessant en je werkt dat leuk uit. Misschien wat inkorten tot wat er heel erg toe doet volgens jouw mening. Bijv. . Hij voelde zich in een uitzonderingspositie en de anderen zagen hem als een bijzonderheid. Twee maal in opvolgende zinnen uitzondering: via synoniemen.nl kun je andere woorden vinden. Misschien kende je dat al? Voor deze zin schrijf je dat de hp uitzonderlijk is, je zou kunnen overwegen om deze zin als geheel weg te laten. Ik vind dit zelf ook altijd erg moeilijk hoor! Veel succes en vooral schrijfplezier.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Schrijf graag 72, het is voor het eerst dat ik je hier lees. Het is een leuk en origineel verhaal. Wel vond ik de beschrijving in de eerste alinea erg lang. Als je gaat verkorten kan je misschien ook kijken welke details ook wegkunnen?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel bijzonder volkje en dan blijken ze aan het eind erg klein te zijn. Geen angst kennen kan een probleem zijn, want dan zie je het gevaar niet. Jammer dat Djennepry zo aan zijn einde komt. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijfgraag72, wat een bijzonder verhaal, zo anders! Originele en mysterieuze namen en typetjes heb je bedacht. Het einde vind ik tegelijkertijd verrassend en verdrietig. Eens met de opmerkingen over inkorten.