Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 163 - Het Proteus-syndroom

Landerig legde ik mijn onderbenen op een terrasstoel, van zon doorstoofd. ‘Geen ijsklontjes in mijn glas Provence,’ riep ik het meisje na. Die zomer was het een hype je glas wijn vol met ijs te laten plempen. Door mijn zonnebril keek ik naar mannen. Ze waren rood of bruin, ook zwart en verborgen glanzende zandkorrels in vochtig borsthaar. Hun blote voeten waren sterk en met hun handen streelden ze kinderen of vriendinnen. Hun monden riepen om bitterballen terwijl zij dringende mobiele gesprekken voerden en glimlachten. Vrouwen keken trots of begerig naar hen op terwijl zij kinderen uitschudden en van friet voorzagen. Na mijn tweede glas Provence liep er een siddering over het terras, gesprekken verstomden. Een man, van top tot teen verhuld, deed zijn intrede. Hij schuifelde geplakt tegen de schotten van de strandtent naar een uiterste hoek waar hij ging zitten. Ik kon het niet laten, wilde meer weten, draaide me om en keek. In zijn rauwe gewaad was zijn afgewende hoofd groot en zwaar, zijn mond hing open onder een laag ingeplante neus. Op zijn handen tumoren zo groot als stuiterballen die een fluitje vasthielden. Over het terras ritselde: ‘Heb je ook die film over de ‘elephant man’ gezien?’ Ik stond op, ging weg en haatte mijzelf dat ik niet naar hem toe was gegaan, had gevraagd of ik naast hem kon zitten. Ik had zijn hand willen vasthouden, met hem willen praten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo begrijp ik je. Ik denk dat je zelf de formuleringen kunt raden die mij storen, maar daar zelf juist blij mee bent. Het zij zo. In de kern vind ik dit een mooi verhaal en er zitten heerlijke zinnen en beelden in, met als favoriet de opkijkende, uitschuddende van friet voorzienende vrouwen. Zo zijn ze vaak te zien op dergelijke dagen ja, maar nog niemand formuleerde het zo.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, nee, ik raad de formuleringen niet die jou storen. Ik ben open. Ga voor het waarheidsgetrouwe. Dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik neem net mijn laatste slok Côtes du Rhône en geniet van je fijne verhaal Mili. Enige struikelblok(je) voor mij is plempen. Het verstoord voor mij de lekkere zwoele zomerse sfeer waar je me direct in meetrok. Gelukkig ben ik daarna weer snel terug te krijgen in de sfeer en wordt je verhaal alleen maar mooier met een slot om van te smullen. Het was weer fijn, dankjewel. :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili - je stijl is me bekend en ik heb hier en daar commentaar over je zinsbouw en dat je 2x Provence noemt. Maar die minoriteiten vergeef ik je onmiddellijk door de laatste paar zinnen die me raken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, geheel in jouw stijl geef je woorden aan het contrast tussen de 'leve de lol' mens en de mens die zich mede verantwoordelijk voelt voor de aandacht voor de 'mens anders dan anderen' . Je laatste alinea raakt me diep, waarbij ik eigenlijk hoop dat hp de moed heeft om alsnog het gesprek met de ander aan te gaan. Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nonchalant zomerverhaal met een slotwending die inslaat en raakt. Had ik maar ... Als je me toelaat: 'Ik kon het niet laten, wilde weten, draaide me om en keek.' zou ik vermelden na gesprekken die verstomden. Je zoekt en vindt de reden ervan. Zoals het nu staat, heb je hem al in de gaten. Zo ook: In een uiterste hoek ging hij zitten. Geplakt tegen ... etc Ik denk je 'schotten' te begrijpen, maar staat het in Van Daele? Zijn het de stuiterballen of de handen die een fluitje vasthouden? 'niet naar hem toe was gegaan, niet had gevraagd of ik naast hem ...' legt er nog meer nadruk op? Je doet maar, het is jouw verhaal! (Las ik deze zin voor aan mijn man omdat ik het ergens vreemd vond: Na mijn tweede glas Provence liep er een siddering over het terras, ... vertelt ie me doodleuk dat het om pars pro toto gaat. Moest ik opzoeken, gezien ik geen Latijn ken!)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel monsters in je verhaal Mili; ijsklontjes in de wijn, mannenmonden die om bitterballen schreeuwen terwijl ze dringend aan het bellen zijn en en passant hun bijmensen strelen, de gehavende man die met zijn monsters moet dealen en HP die met haar eigen monster (zelfhaat) naar huis gaat. Het is een triest verhaal. Tegelijkertijd mooi.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, mijn keuze voor 'plempen' komt waarschijnlijk voort uit de nonchalante manier van bedienen in strandtenten. Daarnaast is ijs in wijn voor mij een gruwel, je vermoordt er de wijnboer en zijn product mee. Probeer eens een 'Gigondas' of een 'Picpoul de Pinet'. Maar neem jij al om 10 punt 33 je laatste slok? :D @Leonardo, je weet dat ik zo eigengereid als de hel ben. Ik mix ook constamment zinnen in twee talen. Daaruit is misschien wel een Mili-taal geboren. Het voelt fijn door jou vergeven te zijn, je was mijn leermeester. Heerlijk je hier weer te lezen. Ik zou willen vragen, kom vaker. @Connie, ik heb een hang naar mensen die anders zijn. De man in kwestie zal ik n.a.w. nooit meer terugzien. Het is een waargebeurd verhaal. Zelden iemand (van afstand) gevoeld die zo intens eenzaam was. Naast een man die ik voor mijn ogen verdrinken zag toen Kinshasa vol liep met een breuk water en ik zelf in een jeep zat. Beelden die je nooit meer vergeet. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili hahaha oh daar krijg je praatjes van, ik schreef dat gisteravond. De klok hier is in de war. Ik snap de keuze van plempen wel hoor en je geeft daarmee helemaal weer welk gevoel je krijgt bij het ‘verkrachten’ van een goed glas wijn. Het was voor mij zo bruut na die prachtige eerste zin waar ik loom van werd. Dat was meer de achtergrond van mijn opmerking ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scene over oprechte belangstelling, mededogen en zelfreflectie. Maar:
Een man, van top tot teen verhuld, deed zijn intrede. Geplakt tegen de schotten van de strandtent. In een uiterste hoek ging hij zitten. Ik kon het niet laten, wilde weten, draaide me om en keek.
Verhaaltechnisch klopt dat volgens mij niet. De hp ziet dat hij in een uiterste hoek gaat zitten, maar moet zich toch omdraaien om te kijken. Desalniettemin met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lezend leek mij logischer de zinnen 'Geplakt...' en 'In een uiterste hoek' om te draaien, maar dat komt omdat ik hem eerst zie gaan zitten, en waar: geplakt...enz. Gruwelijk helder wie hier de monsters zijn. Hartverscheurend onder woorden gebracht wat velen denken, fluisteren en niet doen. Cora

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, ik zag de man wel al min of meer binnenkomen. Ik heb 'meer' toegevoegd aan: 'Ik kon het niet laten, wilde meer weten, ...' om hopelijk een aangevoelde onlogica weg te halen. Geplakt tegen de schotten - strandtenten zijn vaak van klapperhout opgetrokken - schuifelde de man naar zijn plaats. In zijn geval waren het de handen én de stuiterballen die het glas bier 'vasthielden'. Geef je pars-pro-toto-man een kusje van me. @Stella, 'hun bijmensen'. :D In jouw bijzonder taalgebruik heb je een prachtig monsterresumé gegeven. Triest en mooi, als het je maar raakt. Dank jullie voor de reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, ik begrijp je nu volkomen hoewel ik niet begrijp dat jouw klok in de war is. Een knetterklok? :D @Angus, ik heb 'meer' toegevoegd. Zie bij @marlie als je wil. Het beeld is voor mij nog zo levendig en ik vertelde het hoe het gebeurde. Nu hopelijk verhaaltechnisch duidelijk. @Cora, zie ook @marlie als je wil. Stel je reactie bijzonder op prijs.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las je weergaloze verhaal en ik dacht, wat heeft het nou met stroopwafels te maken en toen kwam ik erachter dat ik in de volgende opdracht terecht was gekomen :confused: ik vind dit verhaal geweldig! Met name de hype van het ijs in wijn plempen vermaakt me :lol:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Plempen is een woord van jou. ik moet altijd even lachen als ik het lees. Het einde is tragisch en een herkenbaar gevoel. Dat je thuis denkt, had ik die persoon niet moet helpen, aanspreken of toelachen? Gelukkig is niemand perfect. Ik vond het een verhaal dat raakte om het zo maar eens te zeggen, mooi dus.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili goed weergegeven dat het 'bijzondere' opgemerkt wordt en aanstoot geeft tot fluistering etc. Je laatste alinea raakt, het gebeurt ons allemaal. Lering: we kunnen verbeteren en de volgende keer wel de moed verzamelen om contact te zoeken. Kan zijn dat deze persoon het niet op prijs stelt natuurlijk!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Mooi verhaal met fraai geschetste beelden. Twee kanttekeningen: 'Geplakt tegen de schotten' geeft mij een stilstaand beeld. Wanneer dat je bedoeling is, zou ik die zin plaatsen ná 'In een uiterste hoek ging hij zitten'. Is de man nog in beweging dan zou ik schrijven 'Plakkend tegen de schotten'. Dan zie ik hem voortbewegen tegen de schotten aan. 'Ook' zpu ik weglaten uit de ziin over de film.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, fijn te horen. :nod: @i-Kat, ik zie jou er wel voor aan een stroopwafel in een glas wijn te soppen. Met of zonder ijs :D Ik vond de man geweldig die het aandurfde op een terras te gaan zitten tussen het nodige bloot. @Madd, hopelijk gebruik ik 'plempen' niet al te veel maar het bekt zo lekker. Ik wil ook graag raken, Madd, anders kan ik je niet bereiken. @mw.Marie, dat had ook gekund. Misschien had hij me wel weggesnauwd. @Willemina, je peecee nog niet uitgepakt? Ik begrijp je eerste kanttekening. Het ontbreekt je aan beweging. Ik zal zo iets veranderen. De tweede over 'ook': ik wil hier een gevoel van 'saamhorigheid' mee weergeven. Fijn dat je me zo nadenkend leest.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, Dit verhaal is zó Mili, het ontroert me! Vooral de laatste alinea, en ik zie je dat eigenlijk eerder echt doen, ipv het niet doen en jezelf erom haten. En natuurlijk je prachtige Mili-taal, kortom je schrijft weer als een virtuoos!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest even googlen op het Proteus-syndroom. Het moet verschrikkelijk zijn om dat te hebben en triest. Ik kan me ook erg in de worsteling van de HP verplaatsen. Weggaan met toch een schuldgevoel. En ijsblokjes in de wijn plempen, vindt ik wel passen voor iemand, die dat een gruwel vindt. Heel mooi verhaal

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, wat ben ik blij dat ik zo'n grote Westlandse man heb kunnen ontroeren. :nod: Ik schijn wat 'milder' te worden lees ik hier en daar in de panelen. :D En ik deed het niet maar doe het de volgende keer wel. :nod: Heb je gemist. :crybaby: @Siv, hartelijk dank voor het je inleven en je waardering.