Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

162: stroopwafels

“Koffie?”Ze gaat ons voor naar een ruime woonkamer. Strak ingericht en keurig schoon. “Nee. Dank u. Komt u alstublieft rustig zitten.” De openslaande deuren bieden zicht op de achtertuin. Groot gazon, bloeiende borders. “Thee, misschien?” “Nee, mevrouw. Dank u. Wij hoeven niets.” “U moet even rustig naar ons luisteren,” neemt mijn collega het over. Gelukkig. Aan een droogmolen wappert de was. Een donkere. Ik probeer niet te kijken naar het zwarte gevalletje dat zij kennelijk recent gedragen heeft. Mijn collega zet helder uiteen wat er gebeurd is, zakelijk, maar zijn houding open, klaar om een troostende arm te bieden zodra het nieuws doordringt. Zal ik een glaasje water klaarzetten? Hij vervolgt waar haar man naartoe gebracht is, dat ze daar direct heen kan. Haar glimlach is verdwenen. Ze kijkt kort naar mij en dan weer terug naar mijn collega. “Een stroopwafel dan, misschien?”

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, De droogmolen functioneert hier als voorbode op de laatste vraag. Zo voel/lees ik het, een ontkenning van de werkelijkheid, donker wasgoed in de wind. Mooi gedaan. dingetje: 'maar zijn houding open en klaar om een troostende arm te bieden' Er staat nu dat zijn houding 'open en klaar' is. Je bedoelt denk ik: 'maar zijn houding open, klaar om een troostende arm te bieden'

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, mooi. De droogmolren als voorbode. Maar de dubbele lading van 'het zwarte gevalletje' maakt het voor mij aangrijpend. Helemaal door de ontkenning in haar laatste zin. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, in de sfeer zoals dat in dergelijke situaties kan gaan. De ontkenning en eigenlijk het leven weer willen oppakken:' zullen we verdergaan waar we waren gebleven?' Je had me in je greep. Groet Connie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Prachtig geschreven. Echt, ik ben onder de indruk. Afgezien daarvan heb ik dankzij deze inzending van jou ontzettend veel geleerd. Kan geen cursus tegenop. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. (Willemina, ik bloos ervan. Ik weet niet wat jij van mij denkt te leren, maar wil je wel waarschuwen: ik doe ook maar wat, hoor) Ik heb eigenlijk wel een vraagje over dit verhaal, al valt het kennelijk niet echt op als jullie het niet opmerken, ik twijfelde of de hp over zijn collega als 'mijn collega' zou denken. Ik denk dat een naam in principe iets natuurlijker zou zijn, maar dat de situatie voor de lezer dan net te vaag blijft. Ben benieuwd wat jullie denken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar,
Ik heb eigenlijk wel een vraagje over dit verhaal, al valt het kennelijk niet echt op als jullie het niet opmerken, ik twijfelde of de hp over zijn collega als 'mijn collega' zou denken. Ik denk dat een naam in principe iets natuurlijker zou zijn, maar dat de situatie voor de lezer dan net te vaag blijft. Ben benieuwd wat jullie denken.
Een naam leidt te veel af. Collega geeft de aard vd relatie met de ik aan. Je zou de ik iets eerder kunnen noemen.
“Koffie?”Ze gaat ons voor naar een ruime woonkamer. Strak ingericht en keurig schoon. “Nee. Dank u. Komt u alstublieft rustig zitten.”
“Koffie?” Ze gaat ons voor naar een ruime woonkamer. Strak ingericht en keurig schoon. “Nee. Dank u,' zeg ik. "Komt u alstublieft rustig zitten.” De 'ik' geeft alleen antwoord op de consumptievragen - daarna neemt de collega het over. Dat moet wel 'mijn collega' zijn, want het is vanuit de ik geschreven. Overigens is de 'ik' in dit verhaal een mooie mix van ik verteller - wat gebeurt er/de zakelijke waarneming; en de ik als belever in het 'gelukkig' en 'ik probeer niet te kijken ... '

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor je uitgebreide reactie, JanP. Ik meende een soort juiste mate van afstand gevonden te hebben, maar twijfelde na afloop toch weer. Dan is het fijn dat je nog even meedenkt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
omdat ik verleden keer erg laat was, dacht ik deze te kunnen hergebruiken. Maar hoewel ik hem omhoog geschopt had, leest nog niemand hem en heb ik maar weer eens iets totaal anders geprobeerd.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisette, wat een geweldig mooi beschreven moeilijke situatie! Ik zie het zo voor me, word er stil van. En ook wat verdrietig. Chapeau! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Je idee om de stroopwafel nu eens een rol te geven in een onaangename situatie in plaats van in de eeuwige zoetsappigheid is zeker origineel. Een erg droog einde ook waarin de vrouw (nog onwetend?) een stroopwafel aanbiedt aan de agenten. We waren een beetje in verwarring of zij op dat moment al meer weet over het lot van haar man, of toch niet? Dat is nu niet zo helder.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Schrijvenmaar, ik zie je bijdrage nu pas. Erg knap verhaal in alle opzichten. Ik lees je altijd al graag en deze is weer top :thumbsup: