Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#162 Over stroopwafels gesproken

Wat zit jij te kreunen en te steunen.’ ‘Ik kreun en steun niet.’ Geïrriteerd kijk ik op van mijn laptop. ‘Jawel. En je hebt ook een gezicht als een donderwolk.’ Mijn man grijnst. Ik onderdruk de neiging hem in elkaar te slaan en haal diep adem. ‘Ik moet iets schrijven over stroopwafels. Iets autobiografisch of een anekdote. Maar ik heb niks met stroopwafels. Ik vind ze zelfs niet eens lekker.’ ‘Je kan toch wel wat verzinnen? Dat doe je toch altijd?’ ‘Ja, maar met stroopwafels dus niet! Ik dacht wat te hebben aan de presentatie die een klant deze week gaf. Daar ging een van de mannen rond met een bakje stroopwafels.’ ‘Ja?’ ‘Ik dacht wat te hebben met een verhaal over de stroopwafelman. Hij biedt mij dan een stroopwafel aan en als hij zijn hand op mijn schouder legt slaan de vonken over. Ik neem dan een stroopwafel, die ik niet lust. Maar om mij een houding te geven, eet ik die op. En dan later bij de lift …’ ‘Wat?’ Mijn man komt mijn kant uit. ‘Wat heb jij uitgespookt toen jij dinsdag zo laat thuiskwam?’ Ik trek mijn wenkbrauwen op. ‘Niet ik, mijn hoofdpersoon. Jemig, ik schrijf wel vaker in de ik-vorm. Ikzelf was dinsdag naar die afscheidsborrel. Dat weet je.’ Zijn ogen worden spleetjes. Ik kijk weer naar mijn laptop en voel hoe zijn ogen mij scannen. Ik tik wat letters. ‘Zeg. Stroopwafels zijn inmiddels ook populair in het buitenland. Weet je nog van de zomer in Engeland? Bij de Starbucks lagen ze altijd bij de kassa.’ ‘Wat spring je weer van de hak op de tak.’ ‘Ik zoek nog steeds iets voor dat verhaaltje over stroopwafels. Maar met die populariteit in het buitenland kan ik ook niks. Hoewel, misschien iemand die geëmigreerd is en heimwee krijgt door stroopwafels bij de kassa van Starbucks.’ ‘Je ziet maar. Ik ga boodschappen doen. Vanavond komen Johan en Lydia.’ ‘Oh, ja.’ Mijn zwager en zijn vrouw, de zeurpieten. Ook dat nog. ‘Zal ik stroopwafels meenemen voor bij de koffie? Johan is er dol op.’

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt the watermelon man dus waarom niet de stroopwafelman. Je schrijft het stukje tekst zodanig dat ik het met jou meemaak. Ik wandelde en dacht, wat moet ik in godsnaam over stroopwafels schrijven. Dus kan jou prima volgen. Ik vond het aangenaam om te lezen, juist omdat het nergens over ging! Of ja toch, over stroopwafels!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele leuke marceline, ik vermoed dat gelijkaardige gedachten doorheen onze nadenkende hoofden zijn gegaan! Alsof je tegelijkertijd typt wat jij en je partner uitspreken. Met enkele tussenzinnen schrijf je wel twee maal 'ik dacht wat te hebben ...' Of je echt zo kort op elkaar twee maal hetzelfde kan denken, twijfel ik aan. Typo: moet Hans niet Johan zijn?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beeld van het schrijfproces, marceline. Ook pragmatisch :) Even hoopte ik op een erotische scene in de lift, maar stroopwafels en erotiek... Kansloos.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ja, inkijkje in het proces - met de hectiek/afleiding die erbij hoort. terzijde: 'Geïrriteerd kijk ik op ... ' niet fout, geërgerd is beter ;)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuk Marceline ik herken het zo, het geworstel met die stroopwafel die ik niet lust en de echtgenoot die er maar moeite mee heeft te snappen dat ik niet ik is. Net als Angus was ik in afwachting van een ‘kleverige’ scene :unibrow: maar ook zonder genoten van je verhaal :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline, ik zou bijna zeggen, kom bij mij schrijven in alle rust. :D Je man die je kant uitkomt met ogen die spleetjes worden, je moeten verweren ... Oorspronkelijk de opdracht uitgewerkt. [Ik vind ze zelfs geen eens echt lekker/niet eens lekker? - niets i.p.v. niks?]

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, hoe een niet inspirerend onderwerp leidt naar reflectie op het schrijfmechanisme. Er staat een boek bij mij in de kast 'Schrijven kreng!' Klopt zo vaak, gewoon gaan zitten en die vingers bewegen. Compliment voor waar dat in dit geval toe heeft geleid, ik zit er naast en kijk er naar. Cora

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Leuk hè? dat door die worsteling er toch een mooi stukje is geproduceerd. Schrijven is een speciaal proces, dat zie je maar weer. Fijn weekend toegewenst. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marceline, ... ondanks je geworstel heb je blijk gegeven van je kunnen om van niets (stroopwafels voor jou) toch iets te maken. Het was leuk lezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor de leuke feedback! @Madd, leuk dat je dezelfde vraag had bij het schrijven over stroopwafels. @marlie, dank voor je scherpe blik. Ja, die 'Hans'. Het schhoot later door mijn hoofd en ik wilde het aanpassen, maar je was mij voor. De tweede 'ik dacht wat te hebben' is eigenlijk een herhaling van de eerste. Misschien was dat duidelijker als ik geschreven had: 'Goed, ik dacht dus wat te hebben ...' oid. @Angus, dank voor je compliment. En inderdaad: ik deed een poging, maar erotiek en stroopwafels, het wilde niet lukken ;) @Jan P, dank je wel. In deze is dus geërgerd beter. Ik geloof je blindelings maar het waarom ontgaat mij. Zijn er ook situaties waar geïrriteerd beter is? @Nancy, leuk dat je de worsteling zo herkent! @Mili, is dat bij jou schrijven in alle rust in Frankrijk? ik zou bijna ja zeggen voor zo'n weekje. Wat betreft de man, het verhaal is niet autobiografisch. Ik heb gespeeld: het is een anekdote met autobiografische elementen. En misschien had de man van deze HP wel een punt? @Cora, 'Schrijven kreng' is mij onbekend. Interessante titel, nodigt uit het boek te openen. En dank voor je compliment. @schrijfcoach Blavatski, Ook een fijn (staartje van het) weekend voor u! @Riny, dankjewel. dat je kwam lezen en het leuk vond.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Ik moet iets schrijven over stroopwafels. Iets autobiografisch of een anekdote. Maar ik heb niks met stroopwafels. Ik vind ze zelfs geen eens echt lekker.’
Hoe herkenbaar :( . En je man heeft gelijk, je hebt weer eens iets heel leuks verzonnen! Dikke glimlach hier. (geen eens, niet eens?)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, Stella! Ik ben blij met je glimlach! @Mili en Stella: Natuurlijk, 'niet eens' is veel beter. Jullie hebben gelijk. Alsnog aangepast. (@Mili: vanochtend vergeten te doen).

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch ondanks de stroopwafels een echte Marceline. Je man die zijn ogen tot spleetjes knijpt en de hp die uitlegt naar een borrel geweest te zijn...

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, dankjewel voor je reactie. Zit de 'echte Marceline' (wat dat ook mag zijn) voor jou in die zin? Dan ben je wel heel fijngevoelig.. ;) Fijn dat je las en reageerde.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, de stroopwafel was voor mij zo uitdagend en mijn schrijfbehoefte zo groot, dat mijn geworstel geleid heeft tot mijn voorzichtige terugkeer bij jullie. En ook al is jouw geworstel deze keer niet erotisch getint (hoewel, zijn stroopwafels op zich al klef?), je eigen stijl is heel herkenbaar. Dank dat ik mag meegenieten, Groet Connie

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Het idee om het schrijfproces te kiezen als thema van het verhaal is origineel. De uitwerking wordt misschien sterker als je nog een keer kritisch naar je dialogen kijkt. Als je minder uitlegt, wordt het verhaal spannender. De tweede zin die je begint met ‘Ik dacht wat te hebben met een verhaal over de stroopwafelman…’, zou ons inziens veel sterker worden als je daar gelijk met de deur in huis valt. ‘Hij biedt mij een stroopwafel aan. Als hij zijn hand op mijn schouder legt, slaan de vonken over. Ik neem een stroopwafel, die ik eigenlijk niet lust, en eet hem op. Later bij de lift…’. Let ook op details. De ‘neiging om hem in elkaar te slaan’ is niet zo geloofwaardig in het kader van dit huiselijke tafereel.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, dankjewel dat je kwam lezen en reageerde. Ik ben blij met je reactie en blij dat je weer meeschrijf. @Lineke Eerdmans, dank voor de heldere feedback en bruikbare tips. Nuttig en leerzaam. Daar ga ik mee aan de slag. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, je doet het gewoon. De hele week zit ik al inspiratieloos te zijn met die stroopwafels en het geeft me een soort van opluchting om er achter te komen dat zelfs jij er moeite mee hebt gehad :D En dan toch nog een goed stuk neerzetten :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank i-Kat en schrijvenmaar @i-Kat, we zijn geloof ik niet de enigen die worstelden met de stroopwafels. Maar fijn dat je mijn stukje goed vond. @schrijvenmaar, laat ik het er bij houden dat ik die dinsdag een leuke dag had. Groet, Marceline