Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 162 - Herinnering aan stroopwafels

# 162 - Herinnering aan stroopwafels Waar denk je aan bij het lezen van deze opdracht? Natuurlijk aan Gouda. Het was bijzonder om voor het eerst met mijn dochtertje van nog geen vier jaar en mijn gloednieuwe rijbewijs in mijn niet nieuwe autootje, op mijn gemak de toeristische route van Waddinxveen naar Gouda te rijden. Wij waren wel eens eerder met het voltallige gezin naar Gouda geweest. Dit was helemaal anders. Ik voelde me de koning te rijk met een keuvelende Emma veilig achterin vastgesnoerd in haar autozitje. Op het parkeerterrein waren we snel klaar voor ons Goudse bezoek. Langzaam liepen we tussen de kramen door waar de koopmannen- en vrouwen luidruchtig hun waren aanprezen. Bloemkool, appels, bananen en kaas vonden een plaats in mijn wagennetje. Emma had het duidelijk naar haar zin, brabbelde en zwaaide naar iedereen die haar maar aankeek. Toen ze het kleurige speelgoed zag werd ze wat onrustig en wilde perse lopen naast de wagen. Op de Kleiweg zagen we de stroopwafelbakker al. Ha, een bekend plekje voor ons. Emma maakte duidelijk dat ze daar naartoe wilde. De verkoopster had haar al gezien, wenkte en lachte naar haar. Ja, zij kent haar Pappenheimers. Ik laat haar handje los en daar gaat ze. Kleine krummel op weg naar koekkrummels in een zakje. De wafels werden gebakken waar je bij stond. Ik herinner me nog die openetalage met lege blikjes om te vullen en iets naar achteren de ronddraaiende lopende band waarop de wafels werden gebakken. Bij thuiskomst zei ze: ‘Seffe-koch pappa’ en ze duwde hem het verkreukelde zakje onder zijn neus. Mijn man keek me aan alsof-ie zeggen wilde, je hebt er toch wel meer gekocht? Ik kon hem gerust stellen. Na wat gelach en gefluister op zijn schoot en met beiden een stroopwafel in de hand, keken zij mij aan en als uit een mond klonk het: ‘Eim so heppie nou’! -.-.-.-.- Jaren later belde die zelfde dochter me hevig verontwaardigd op i.v.m. het fenomeen Goudse Stroopwafel Piet. ‘Te gek voor woorden, mam, dat kan toch niet. I’m so saddy now’!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Riny, heerlijk verhaal. Het viel mij wel op dat je in het eerste deel vaak het woord ‘nieuw’ of ‘nieuwe’ gebruikt. Misschien dat je dat ergens een keer kunt weglaten of vervangen. Verder :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk lezen en met je wegdrijven Riny, je bent hier al flink op vooruitgegaan (als ik het zo mag zeggen zijnde zelf nog niet zo lang op SOL :o Was je vroeger niet meer met gedichten bezig? Helemaal anders denk ik.) Ik loop met je mee en zwaai naar Emma. Is het helemaal autobiografisch? Leuk dat je daaruit put! I.p.v. een hummel een krummel op zoek naar koekkrummels vind ik guitig, het seffe-koch vertederend kindzijn. Het gloednieuwe rijbewijs en het niet meer zo nieuwe autootje vind ik contrastwerkend kunnen. 'Dit echter was nieuw' kan je wel anders verwoorden, zoals bvb 'dit voelde totaal anders.' 'Eim so happie nou' en het 'I'm so saddy now' lijken me iets voor een reclamespot, knap! Genoten!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, het is weer een heerlijk verhaal zoals alleen jij dat kan schrijven.. Het was weer fijn om te lezen. Goede tips hierboven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, Goudse stroopwafels. Ik zocht het op waarom juist Gouda. Leuk stukje, Riny.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... dankjewel! Het was wel leuk dat allemaal weer te herbeleven. Er zat ook wel wat fantasie bij. Het is wel leuk om dat zo uit je vingers te laten rollen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... dank voor je lezen, je opmerking en je duim. Je hebt gelijk met al die nieuwen; het was mij helemaal niet opgevallen omdat ik weer in zo'n nieuwe roes verkeerde. De laatste nieuwe heb ik daarnet veranderd. Lees # 3 van Marlie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... dank voor je fijne reactie. Ik heb je raad opgevolgd en er: 'dit was helemaal anders' van gemaakt, anders zat ik met twee keer voelen. Ja, ik ben ook wel met dichten bezig geweest. Ik kreeg de raad om eens met de wekelijkse schrijfoefeningen mee te doen. Dat bevalt prima. Wat fijn dat je vooruitgang ziet. Ik lees ook wel over gedichten leren lezen. Het merendeel is autobiografisch. Het was erg leuk om te doen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... dankjewel. Fijn dat je er plezier aan hebt beleefd. Ik ben blij met je compliment. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maddy, Bedankt voor je compliment. Er komen nu ook Goudse Stroopwafels uit Waddinxveen heb ik me laten vertellen. Ach ja, allemaal nostalgie. Het is fijn om daar mee bezig te zijn.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mili, ...dankjewel voor je reactie. Het is zo het is. Het einde rolde zo uit mijn vingers. Maar zoals jij schrijft, schrijft er ook niet één denk ik dan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh Riny, hoe vertederend en liefdevol weer geschreven. Jouw moeder/oma verhalen raken mij steeds weer. Dank je hiervoor. Groet Connie

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Je beschrijft een typerende herinnering die je heel realistisch neerzet. Het begin en het einde kunnen wat ons betreft sterker. Als je de eerste twee zinnen weglaat (‘Waar denk je aan bij het lezen van deze opdracht? Natuurlijk aan Gouda.’), dan neem je de lezer onmiddellijk mee in je verhaal. En ook het einde over de volwassen Emma en de Goudse Stroopwafel Piet begrijpen we niet helemaal. Het verhaal is heel mooi afgerond na ‘Eim so heppie nou’. Over het algemeen voegen details iets toe aan een verhaal. Maar soms vertel je dingen die het verhaal niet per se dienen, bijvoorbeeld dat je snel klaar was op het parkeerterrein. Vraag je af waarom je dit vertelt. En schrijf dat dan op. Je stijl is nog wat uitvoerig. Probeer in te korten, dan wordt het geheel veel pakkender.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lineke, … dank voor je feedback. Het was een fijne oefening. Je moet die twee regels zien als antwoord op de vraag: schrijf een herinnering aan stroopwafels in de hoofdrol. Ik begon direct enthousiast te schrijven en ik was weer helemaal in het verleden. Je hebt gelijk voor het verhaal zijn die regels niet van belang. … dat ik snel klaar was op het parkeerterrein: ik kan toch niet vanuit een rijdende auto plotsklaps met Emma in de wandelwagen tussen de marktkramen lopen? Nu zul je waarschijnlijk antwoorden: ‘de lezer is niet dom, die begrijpt dat wel’. Maar de ene lezer is de andere niet. Die kan wel denken: ze slaat een stukje over. Ik dacht dat ik het zo kort verteld had. (Het was eerst langer.) De volwassen Emma. Een aantal jaren geleden werd opeens Zwarte Piet zwart gemaakt; hij mocht niet meer zwart zijn. Na die schermutselingen kreeg Gouda alsnog de eer om Sint-Nicolaas met zijn gevolg binnen te halen. Arme burgemeester wat moest hij daarmee aan. Heel ludiek; tussen de Bruine-, de Groene-, en de Clowntjespieten paste ook wel een Stroopwafelpiet en aldus geschiedde. Toch iets specifieks voor Gouda. Het is ook waar dat mijn dochter mij belde en hevig verontwaardigd was over die hele gang van zaken. Enfin, ook dat is geschiedenis. Schrijven is moeilijk maar zo leuk. Ik zal nog veel moeten oefenen. Heb ik nu goed aan jouw opdracht voldaan? (Vraag je af waarom je dit vertelt. En schrijf dat dan op.) Vriendelijke groet, Riny

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ... ja, het is wel helemaal echt. Behalve de fonetische zetting. Vroeger deden we dat wel met de kinderen als we met vakantie waren. Het moest natuurlijk wel zo uitkomen. Dat heppie en saddy ontstond al schrijvende. Dank voor je reactie :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, ,,, dankjewel voor je reactie. Het was fijn om dit stukje te schrijven. Fijn dat het je wat deed en het is ook fijn om je hier weer te ontmoeten. 3x fijn zie ik nu. Enfin, drie keer is scheepsrecht. :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik kende het fenomeen stroopwafel Piet niet, maar ook nu ik er alles over weet, denk ik dat hij in dit verhaal overvloedig is; je hebt een prachtig afgeronde, mooie herinnering opgeschreven met het ''heppie'einde; een lekker lief en gezellig verhaal

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lief verhaal, Riny. Met plezier gelezen. Ben het wel eens met de gegeven feedback maar heb ook de indruk dat je vooruit gaat.